Jednym z nieodłącznych elementów poprawnie prowadzonego procesu pozycjonowania witryny jest zamieszczana na niej treść. Warunkiem koniecznym jest jej odpowiednie przygotowanie – byle jakie teksty będą miały raczej niewielki wpływ na wzrost pozycji w wyszukiwarce. W związku z tym niezwykle ważną czynnością jest przeprowadzenie analizy słów kluczowych, na podstawie której możliwe jest napisanie właściwych treści.
Zastanawiasz się, na czym polega analiza fraz kluczowych? Chciałbyś publikować na swojej stronie internetowej odpowiednio zoptymalizowane treści? Jeśli na, chociaż jedno z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Przedstawiamy w nim najważniejsze informacje na temat słów kluczowych, ich analizy i poprawnego wykorzystywania. Zachęcamy gorąco do lektury!
Czym są słowa kluczowe?
Zacznijmy od całkowitych podstaw – czym są słowa kluczowe? Najprościej mówiąc, są to słowa, które wpisywane są w wyszukiwarkę przez użytkowników. Frazy te zawierać mogą od jednego do nawet kilku wyrazów. Stoi za nimi konkretna intencja. Jest nią zazwyczaj znalezienie określonych informacji i źródeł internetowych – tak jak w przypadku poniższych przykładów:
1.Intencja: znalezienie sklepu z butami zimowymi
2.Intencja: znalezienie serwisu samochodowego w Lublinie, który wymienia opony
3.Intencja: znalezienie informacji na temat niezbędnych rzeczy, które zabrać należy na wakacje w ciepłych krajach
Rodzaje fraz kluczowych
Należy zaznaczyć, że istnieją różne typy dopasowania słów kluczowych. Rodzaje fraz najogólniej podzielić można na:
- frazy kluczowe ogólne – składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Są bardzo popularne i cechuje je duża liczba miesięcznych wyszukiwań. W związku z tym są to frazy o dużej konkurencyjności.
Przykłady: sukienka letnia, perfumy damskie, opony zimowe
- frazy kluczowe z długim ogonem – składają się z co najmniej trzech wyrazów. Charakteryzuje je szczegółowość i doprecyzowanie. Użytkownik, który wpisuje je w wyszukiwarkę, posiada konkretną intencję i szuka dokładnej odpowiedzi. Nie są aż tak popularne, jak frazy ogólne, jednak dają szansę na wysoką konwersję.
Przykłady: niebieska sukienka letnia w kwiaty, perfumy damskie o zapachu wanilii, cena wymiany opon zimowych
- frazy kluczowe brandowe – są to wszystkie frazy, które zawierają nazwę jakiejś firmy lub strony internetowej. Wyszukiwane są przez użytkowników, którzy szukają konkretnych rozwiązań od określonej marki.
Przykłady: sukienka Gucci, perfumy damskie Chanel, opony zimowe Michelin
- frazy kluczowe lokalne – są to wszystkie frazy, które zawierają nazwę konkretnego miasta, województwa, powiatu, regionu czy nawet dzielnicy. Umożliwiają one docieranie do klientów znajdujących się w zasięgu działania danej firmy.
Przykłady: salon sukien ślubnych Mokotów, drogeria Kraków, mechanik lubelskie
Na czym polega analiza słów kluczowych?
Przed tworzeniem treści na swoją stronę internetową powinieneś wiedzieć, jak odpowiednio dobrać do nich słowa kluczowe. Tutaj z pomocą przychodzi niezwykle przydatna analiza. Dzięki niej jesteś w stanie wybrać najczęściej wyszukiwane przez użytkowników frazy, a następnie wykorzystać je w procesie optymalizacji Twojej witryny.
Analiza słów kluczowych składa się z kilku etapów, bez których ciężko jest stworzyć listę najoptymalniejszych fraz. Zaliczyć można do nich m.in. określenie fraz związanych z Twoją działalnością, sprawdzenie ich popularności oraz pogrupowanie ich. Dodatkowo proces ten ułatwiony może być dzięki dostępnym w sieci narzędziom. W celu odpowiedniego przygotowania się do przeprowadzenia analizy zachęcamy do zapoznania się z poniżej opisanymi przez nas krokami.
Określenie fraz związanych z Twoją witryną
Dobór słów kluczowych rozpocząć powinieneś od przyjrzenia się dokładnie swojej ofercie. Zastanów się, czego ona dotyczy? Poprzez jakie słowa mogłaby zostać odnaleziona przez potencjalnych klientów? Krótko mówiąc, poznaj intencje swoich odbiorców.
Gdy określisz już poszczególne frazy związane z Twoimi usługami lub produktami, sprawdź ich średnią liczbę wyszukiwań. Wykonać możesz to za pomocą odpowiednich narzędzi online, które dodatkowo zaproponują Ci więcej propozycji podobnych fraz. Po sporządzeniu listy z konkretnymi słowami kluczowymi eksportuj je np. do Excela, w którym będziesz mógł nimi swobodnie zarządzać.
Analiza fraz kluczowych za pomocą dostępnych narzędzi
W sieci znaleźć możesz wiele zarówno bezpłatnych, jak i płatnych narzędzi umożliwiających przeprowadzenie analizy słów kluczowych. Do najpopularniejszych z nich zaliczyć należy darmowy Planer słów kluczowych Google. Aby móc z niego korzystać, musisz posiadać jedynie konto w systemie Google Ads. Skorzystać możesz na nim z dwóch opcji:
- Poznaj nowe słowa kluczowe
- Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozę
Pierwsza z nich umożliwi Ci wpisanie kilku dowolnych fraz związanych z Twoimi produktami czy usługami, na podstawie których uzyskasz listę dodatkowych propozycji oraz ich średnią miesięczną liczbę wyszukiwań. Wybrać możesz także język i obszar, na którym chcesz sprawdzić owe frazy. Natomiast za pomocą drugiej sekcji jesteś w stanie sprawdzić prognozę miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa kluczowego.
Do częściowo bezpłatnych narzędzi zaliczyć można również Answer The Public. W wersji podstawowej umożliwia ono bowiem wykonanie do trzech analiz dziennie. Przeprowadzić możesz je zarówno po założeniu konta, jak i bez niego. Po wpisaniu słowa oraz zaznaczeniu kraju i języka wyświetlą Ci się propozycje w postaci pytań, fraz ogólnych oraz tych z długim ogonem. Jeśli potrzebujesz wersji premium, zapłacić będziesz musiał 99$ za miesiąc.
Narzędzia płatne
Niezwykle popularnymi narzędziami są również Senuto oraz Ahrefs. Oba z nich są płatne, jednak oferują wiele przydatnych opcji nie tylko w zakresie analizy słów kluczowych.
Senuto posiada Bazę słów kluczowych, za pomocą której sprawdzić możesz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań konkretnych fraz, a także zebrać podobne do nich propozycje. Wybrane słowa możesz posegregować wedle własnych preferencji. Wystarczy je zaznaczyć, a następnie dodać do nowej grupy.
Za pomocą Senuto sprawdzić możesz również, na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja. Wystarczy podać adres dowolnej domeny w sekcji Analiza widoczności. Najtańszy z pakietów tego narzędzia kosztuje 99 zł za miesiąc, jednak istnieją także bardziej zaawansowane opcje, które umożliwią Ci wykonanie większej ilości akcji.
Ahrefs udostępnia natomiast swoim użytkownikom opcję Keywords Explorer. Również dostarczy Ci ona propozycji nowych, synonimicznych fraz, które wygenerowane są na podstawie konkretnie podanych słów. Dodatkowo sprawdzić możesz “trudność słowa”, czyli oszacowanie tego, jak ciężko będzie na daną frazę zająć miejsce w TOP10 organicznych wyników. Za najtańszy pakiet Ahrefsa, podobnie jak w przypadku Senuto, zapłacisz 99$ za miesiąc.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o narzędziach, z których korzystają na co dzień specjaliści SEO, sprawdź nasz poprzedni artykuł na ten temat:
Z czego korzystają specjaliści SEO? Narzędzia, które warto znać
Grupowanie fraz kluczowych
Istotnym etapem analizy, którego nie należy pomijać, jest grupowanie wszystkich zebranych fraz kluczowych. Klasycznie podzielić można je ze względu na typy dostępnych w witrynie podstron. Dzięki takiej klasyfikacji zainteresowany użytkownik będzie w stanie dotrzeć dokładnie do tych informacji, których poszukuje. Niektóre ze słów należy czasem odrzucić, jeśli np. nie są związane tematycznie z Twoją działalnością i nie pasują do żadnej strony.
Frazy grupować można najprościej według następujących typów podstron:
- strona główna – z frazami ogólnymi, które umożliwiają znalezienie witryny na podstawie podstawowej działalności.
Przykład: dentysta Lublin, drogeria internetowa
- podstrona konkretnej kategorii produktów lub usług – z frazami, które opisują dany rodzaj produktów lub usług, ogólne informacje na ich temat.
Przykład: usuwanie zębów cena, kosmetyki naturalne
- podstrona danego produktu lub usługi – z bardziej szczegółowymi frazami, które opisują konkretny towar lub usługę.
Przykład: usuwanie ósemek, naturalny krem do twarzy na noc
- blog – z frazami w formie zapytań, za pomocą których użytkownicy mogą poszukiwać informacji na dany temat.
Przykład: co jeść po wyrwaniu zęba, jak dobrać szampon do rodzaju włosów
Do czego potrzebna jest analiza słów kluczowych?
Odpowiednio przeprowadzona analiza słów kluczowych jest niezwykle ważna szczególnie w kontekście działań SEO. Za jej pomocą sporządzić można bowiem listę konkretnych fraz, na które pozycjonować mają się dane podstrony optymalizowanej witryny internetowej. Zgromadzona baza stanowi również istotną informację na temat sposobów wyszukiwania przez użytkowników wyrażeń związanych z Twoimi usługami czy produktami.
Analiza fraz kluczowych jest szansą na skuteczne docieranie do potencjalnych klientów poprzez organiczne wyniki wyszukiwania. Odpowiednie dobranie słów kluczowych jest zatem szansą na podniesienie ogólnej widoczności witryny. Zajmowanie wysokich pozycji na konkretne słowa wpływa na zwiększenie ruchu na stronie, co następnie przełożyć może się na generowanie sprzedaży.
Podsumowanie
W przypadku gdy chcesz, aby Twoja strona internetowa zajmowała wysokie miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania, niezbędną czynnością jest przeprowadzenie poprawnej analizy słów kluczowych. Dzięki niej jesteś bowiem w stanie dowiedzieć się, w jaki sposób możesz być wyszukiwany przez potencjalnych klientów. Na podstawie tych fraz możesz następnie zaplanować odpowiednio zoptymalizowane treści, które znajdować będą się na poszczególnych podstronach Twojej witryny.
Jeśli chciałbyś skorzystać z możliwości, jakie niesie ze sobą pozycjonowanie strony internetowej, skontaktuj się z nami! Specjaliści Vilaro z chęcią przeanalizują potencjał Twojej branży w wyszukiwarce Google i przygotują indywidualną strategię działania. Postaw na dopasowaną ofertę i realne efekty!