LinkedIn Social Selling Index – czy warto go mierzyć?

LinkedIn jest niezwykle popularną platformą, dzięki której nawiązywać możesz wartościowe relacje zawodowe. Portal ten oferuje jednak o wiele szerszą gamę możliwości w zakresie biznesowym. Wspiera on także m.in. działania sprzedażowe, które umożliwiają generowanie jakościowych leadów. Dodatkowo LinkedIn posiada własne wskaźniki, do których zaliczyć można m.in. Social Selling Index (SSI). To właśnie na nim chcemy się dzisiaj szczególnie skupić.

Zastanawiasz się, czym jest tajemniczo brzmiący wskaźnik SSI? Zachęcamy zatem do zapoznania się z naszym artykułem, w którym opisujemy jego budowę oraz znaczenie w kontekście prowadzenia działań sprzedażowych na LinkedIn. Dzięki naszym wskazówkom będziesz również w stanie w prosty sposób poprawić jego wynik. Zaczynajmy!

Czym jest Social Selling Index?

Social Selling Index to wskaźnik, dzięki któremu sprawdzić możesz swój potencjał sprzedażowy na platformie LinkedIn. Jest on obliczany automatycznie na podstawie Twojej aktywności prowadzonej w portalu. Zawiera się on w przedziale od 1 do 100 – z czego każdy z jego czterech filarów wynosić może maksymalnie 25 punktów. Oczywiście im wyższą punktację wskaźnika uzyskałeś, tym lepiej ocenione zostały Twoje działania.

wygląd wskaźnika Social Selling Index na LinkedIn

Dodatkowo sprawdzić możesz, jaki przeciętny wynik Social Selling Index posiadają osoby znajdujące się w Twojej sieci kontaktów. Należy wspomnieć, że wskaźnik ten jest dostępny bezpłatnie dla każdego użytkownika LinkedIn bez względu na to, czy posiada on konto w wersji premium.

Jak sprawdzić SSI na LinkedIn?

Zastanawiasz się, gdzie znaleźć swój wynik SSI? Jest to niezwykle proste! Aby sprawdzić Social Selling Index, wystarczy zalogować się na swoje konto LinkedIn, a następnie wejść w link: https://www.linkedin.com/sales/ssi. Klikając opcję “get your free score”, wyświetlone zostaną przyznane Ci punkty.

Najeżdżając kursorem na poszczególne komponenty, uzyskać możesz więcej informacji na ich temat. Wskaźnik SSI aktualizowany jest codziennie, jednak odradza się aż tak częstego jego sprawdzania. Optymalnie najlepiej kontrolować wynik raz w miesiącu – w ten sposób łatwo zauważysz wszelkie zmiany.

Elementy składające się na Social Selling Index

Jak już wyżej wspomnieliśmy, wskaźnik SSI składa się z czterech elementów. Każdy z nich wynieść może maksymalnie 25 punktów, które łącznie dadzą wynik 100. Do komponentów tych zalicza się:

elementy wskaźnika Social Selling Index na LinkedIn

Czemu wybrano właśnie te filary? Zostały one wyłonione na podstawie badania LinkedIn, w którym udział brało około 5 tys. handlowców. Określili oni w nim, jakie etapy według nich są niezbędne do osiągania wyznaczonych celów sprzedażowych. Dzięki temu możliwe było zaprezentowanie czterech elementów stanowiących cenną wskazówkę w kontekście planowania efektywnych działań na portalu LinkedIn. Przyjrzyjmy im się zatem nieco bliżej.

Budowanie profesjonalnego wizerunku

Co jednak oznacza profesjonalny wizerunek? Odnosi się on przede wszystkim do poprawnie uzupełnionego profilu, który dostarcza potencjalnym klientom wszystkich potrzebnych informacji. Zadbaj zatem o odpowiednie zdjęcie profilowe oraz kompleksowe uzupełnienie danych o sobie.

Warto skupić się również na wartościowych treściach. Powinny być one merytoryczne, jednak jednocześnie ciekawe i angażujące. W publikacjach dzielić możesz się z odbiorcami swoją wiedzą – dobrym pomysłem jest wykorzystywanie artykułów w formie poradników lub różnych case studies. Dzięki temu budować możesz zaufanie i zaangażowanie swoich odbiorców, którzy widzieć będą w Tobie eksperta w danej dziedzinie. Profesjonalny wizerunek znacząco ułatwi Ci również nawiązywanie kontaktu i dialogu z potencjalnymi klientami.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia aktywnego profilu na LinkedIn, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem na temat:

Co publikować na LinkedIn?

 

Szukanie odpowiednich kontaktów

Kolejną ważną kwestią jest budowanie wartościowej sieci kontaktów. Aby odpowiednio podejść do tego aspektu, kluczowe jest przede wszystkim ustalenie, jacy użytkownicy są dla Ciebie istotni. W przypadku działań sprzedażowych B2B będą to m.in. osoby decyzyjne firm z branż, w które konkretnie celujesz. Dodatkowo nawiązuj kontakty z użytkownikami, z którymi masz coś wspólnego. Może być to np. ta sama branża lub też podobne zainteresowania.

Pomocnym narzędziem do zaawansowanego wyszukiwania użytkowników jest Sales Navigator. Mimo że jest to opcja płatna, jest ona niezwykle przydatna w codziennej pracy handlowców. W przeciwieństwie do konta podstawowego posiada ona bowiem nieograniczoną możliwość wyszukiwania.

Zaangażowanie

W kontekście prowadzenia efektywnych działań sprzedażowych pamiętać należy również o zaangażowaniu. Do czego się ono odnosi? Przede wszystkim do prowadzenia aktywnego profilu, komentowania cudzych publikacji, udzielania się na tematycznych grupach czy też wysyłania spersonalizowanych wiadomości.

Dzięki stałym interakcjom z innymi użytkownikami w prosty sposób nawiązywać możesz nowe kontakty. Przełożyć się one mogą następnie na potencjał sprzedażowy i generowanie jakościowych leadów. Dodatkowo prowadzenie dialogu z osobami o podobnych zainteresowaniach przyczynić może się do wymiany cennej wiedzy i wszelkiego rodzaju wskazówek.

Budowanie relacji

Ostatnim, lecz nie mniej ważnym, elementem wskaźnika SSI jest budowanie relacji. Nie chodzi oczywiście o masowe wysyłanie zaproszeń do losowych osób. Wręcz przeciwnie – Twoja sieć kontaktów powinna być odpowiednio dobrana. Nawiązuj relacje z kluczowymi użytkownikami, którzy niosą ze sobą jakąś wartość. Mogą to być m.in. Twoi współpracownicy, eksperci z branży, osoby poznane na różnego rodzaju konferencjach lub innych wydarzeniach. Istotną grupą są również potencjalni klienci, do których chcesz dotrzeć.

Nawiązanie relacji jest dopiero pierwszym krokiem – niezwykle ważną kwestią jest następnie ich utrzymywanie. Warto zatem reagować na opublikowane przez Twoje kontakty wpisy, a także pozostawiać pod nimi komentarze. W ten sposób okazać możesz swoje zainteresowanie, co przyczyni się do zacieśniania pozyskanych więzi.

Czy Social Selling Index jest wartościowym wskaźnikiem?

Wskaźnik Social Selling Index obliczany jest na podstawie dostępnych danych i parametrów. Jego wynik stanowi sugestię odnośnie tego, co możesz jeszcze poprawić w swoich działaniach na LinkedIn. Nie jest to jednak ostateczny wyznacznik, którym powinieneś się ślepo kierować. SSI traktować można zatem jako pewien punkt odniesienia i wskazówkę.

Oczywiście posiadanie wysokiej punktacji wiąże się dodatkowo z pewnego rodzaju korzyściami. Zaliczyć można do nich np. lepszą pozycję profilu w wynikach wyszukiwania na dane frazy. Dodatkowo użytkownicy z lepszym wynikiem SSI mogą liczyć na większy zasięg ich publikacji.

Sposoby na poprawę SSI

Jak zatem poprawić wynik Social Selling Index? Przede wszystkim postaw na jakość swoich działań. Nie musisz bowiem publikować masy obszernych artykułów i posiadać tysiąca kontaktów, by cieszyć się wyższą punktacją. O wiele ważniejsza jest wartość, którą nieść będą ze sobą Twoje publikacje i pozyskane kontakty.

Twoje działania powinny być również odpowiednio zaplanowane. Postaw sobie cel, który chcesz osiągnąć. W tym przypadku warto skorzystać z metody SMART – cel powinien być skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny, określony w czasie. Dodatkowo o swoje treści zadbaj z wyprzedzeniem. Zaplanuj, o czym chcesz pisać i kiedy zamierzasz daną treść opublikować. Dzięki temu w prosty sposób będziesz mógł zarządzać swoimi publikacjami i unikniesz bałaganu.

cechy celu SMART

Pamiętaj jednak, że uzyskanie wysokiego wyniku SSI nie oznacza, że cieszyć się będziesz nim już na stałe. Jeśli nie będziesz konsekwentnie kontynuować swoich działań, Twoje punkty szybko ulegną zmianie. Z tego też względu należy dbać o wyznaczoną strategię i w razie potrzeby odpowiednio ją modyfikować.

Podsumowanie

Dostępny na LinkedIn wskaźnik Social Selling Index, przy odpowiednim wykorzystaniu, może być cenną wskazówką dla osób prowadzących sprzedaż na tym portalu. Dostarcza on bowiem informacji na temat efektywności działań z zakresu budowania relacji z pozyskanymi kontaktami, jak i profesjonalnego wizerunku danego użytkownika. Dbanie o wysoki wynik SSI jest procesem długotrwałym, jednak dającym sporo korzyści. Sprawdź zatem uzyskaną punktację Social Selling Index i zastanów się, jakie elementy Twojej strategii ulec mogą poprawie.

 

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.