Wcześniej, przed rozwinięciem technologii internetowej, marketingowcy musieli polegać głównie na swojej intuicji. Decyzje biznesowe podejmowali często na podstawie niedokładnych informacji i własnego przeczucia. Było to ryzykowne – czasem trafiali, a nieraz kompletnie pudłowali. Jednak obecnie marketing zmienił się nie do poznania. Dzięki różnego rodzaju danym i analizom specjaliści mogą śledzić zachowania swoich potencjalnych klientów niemal w czasie rzeczywistym.
To właśnie analityka internetowa pozwala na lepsze poznanie swoich odbiorców, a następnie zaplanowanie działań, które zbliżą ich do dokonania zakupu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat potęgi wykorzystania analityki w marketingu online, zachęcamy do dalszego czytania.
Czym jest analityka internetowa?
Analityka internetowa to obszar zajmujący się zbieraniem, analizą oraz interpretacją danych dotyczących interakcji użytkowników z platformami internetowymi, takimi jak strony internetowe, aplikacje mobilne czy media społecznościowe. Co ważne, analityka odgrywa również ważną rolę w przypadku kampanii reklamowych prowadzonych np. w systemie Google Ads.
Głównym celem analityki internetowej jest zrozumienie zachowań użytkowników w celu poprawy m.in. ich doświadczenia, skuteczności marketingu online oraz ogólnej efektywności działań biznesowych. Kluczowe dane zbierane mogą być za pomocą przeznaczonych do tego narzędzi, o których więcej dowiesz się z dalszej części artykułu.
Dobry analityk marketingowy powinien być w stanie zgromadzić najważniejsze dane z różnych źródeł. Warto jednak pamiętać, że zebranie ich to tylko początek – analityk musi być w stanie wyciągnąć również z tych liczb sensowne wnioski i rekomendacje dla reszty zespołu. Analityka internetowa może być uważana przez wiele osób za obszar skomplikowany i niezrozumiały. Warto więc upewnić się, że zajmująca się nią osoba rozumie zachodzące mechanizmy i jest w stanie przekształcić je w działania przynoszące wartość dla firmy.
Co można mierzyć?
Niezależnie od tego, czy posiadasz sklep internetowy, czy może prowadzisz stronę firmy B2B – dobra analityka jest podstawą skutecznego działania w internecie. Nawet najlepsze strategie marketingowe online mogą się nie do końca sprawdzić, jeśli nie skupisz się na analizie efektów i wyciąganiu z nich wniosków.
Jakie dane warto zatem mierzyć? Poniżej znajdziesz wskazówki dotyczące dwóch popularnych obszarów, które wykorzystywane są przez sporą liczbę firm – strony internetowej i reklam Google Ads.
Dane dotyczące strony internetowej
W pierwszej kolejności skupić warto się na danych, które dotyczą Twojej strony internetowej. To w końcu do tego miejsca zazwyczaj kierowani powinni być docelowo potencjalni klienci. Odpowiednie wskaźniki i liczby są w stanie powiedzieć Ci, czy witryna spełnia swoją rolę, czy też być może warto wprowadzić jakieś zmiany:
- liczba wyświetleń – informuje, ile razy Twoja strona wyświetliła się użytkownikom w wynikach wyszukiwania po wpisaniu w wyszukiwarkę jakiejś frazy.
- liczba kliknięć – informuje, ile razy użytkownicy weszli na Twoją stronę z wyników wyszukiwania.
- współczynnik CTR – współczynnik klikalności (stosunek kliknięć do wyświetleń strony) może dostarczać informacji na temat atrakcyjności Twojego wyniku w wyszukiwarce.
- źródła ruchu – czyli dane na temat tego, skąd pochodzą użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją stronę (np. wyszukiwarka, linki z innych stron, media społecznościowe, bezpośredni ruch itd.).
- czas spędzony na stronie – czyli średni czas, jaki użytkownicy spędzają na Twojej stronie podczas jednej wizyty – im jest on wyższy, tym bardziej interesujące i angażujące są zamieszczone treści.
- liczba konwersji – informuje, ilu użytkowników wykonało pożądaną akcję na stronie, taką jak np. złożenie zamówienia, zapisanie się na newsletter czy wypełnienie formularza kontaktowego.
- liczba mikrokonwersji – informuje, ilu użytkowników wykonało akcję prowadzącą do głównej konwersji – np. przeszło z bloga na podstronę ofertową lub kliknęło podstronę kontakt.
Oczywiście to, jakie dane będą istotne z biznesowego punktu widzenia, zależy najczęściej od specyfiki i indywidualnych celów firmy. Warto więc porządnie się zastanowić i ustalić, co właściwie chcesz mierzyć. Być może niektóre liczby nie będą dla Ciebie przydatne i wprowadzą tylko niepotrzebny zamęt.
Dane dotyczące kampanii Google Ads
Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku reklam Google Ads. Tego typu kampanie generują masę danych, które możesz analizować i wykorzystywać do optymalizacji działań. Podstawowe elementy, które warto regularnie weryfikować to:
- liczba wyświetleń i kliknięć – czyli to, ile razy użytkownicy widzieli Twoją reklamę i ile razy w nią klikali.
- współczynnik CTR – współczynnik klikalności reklamy (stosunek kliknięć do wyświetleń) informuje, czy Twoja kreacja jest atrakcyjna i skutecznie przyciąga użytkowników.
- koszt za kliknięcie CPC – wskaźnik określający średnią cenę, jaką płacisz za każde kliknięcie Twojej reklamy – im jest niższy, tym bardziej efektywne są Twoje kampanie.
- liczba konwersji – czyli liczba pożądanych działań, jakie użytkownicy podjęli po kliknięciu reklamy (np. zakup, wypełnienie formularza itp.).
- ROAS – wskaźnik, który mierzy efektywność wydatków na reklamę poprzez porównanie przychodów generowanych przez reklamę do wydatków na nią – im jest wyższy, tym większy zwrot generują Twoje kampanie.
Panel Google Ads automatycznie zbiera również wiele więcej danych. Podobnie jak w przypadku strony internetowej, być może nie wszystkie będą dla Ciebie istotne. Warto więc skupić się na podstawowych wskaźnikach, które dostarczą Ci informacji na temat aktywności użytkowników oraz skuteczności Twoich kampanii.
Dowiedz się więcej na temat pomiaru efektów działań marketingowych:
Jak mierzyć skuteczność swojego marketingu online?
Podstawowe narzędzia do analityki internetowej
Skoro wiesz już, co możesz mierzyć, prawdopodobnie zastanawiasz się, jakich narzędzi możesz do tego użyć. W internecie znajdziesz wiele płatnych, jak i darmowych platform, które pozwolą Ci gromadzić niezbędne dane. Poniżej znajdziesz kilka podstawowych propozycji prosto od Google, za które nie musisz płacić.
Google Ads
Jak już wyżej wspomnieliśmy, system Google Ads automatycznie gromadzi informacje na temat prowadzonych reklam. W panelu Kampanie znajdziesz więc wszystkie niezbędne liczby, które wykorzystać możesz do swoich analiz.
Co ważne, możesz również modyfikować i personalizować swoje kolumny – klikając ikonę Kolumny, a następnie wybierając pożądane sekcje.
Google Analytics 4
Kolejnym narzędziem, które znać powinna każda osoba zajmująca się marketingiem, jest Google Analytics 4. GA4 zbiera dane z podpiętych stron internetowych i przedstawia je w postaci różnych mniej lub bardziej zaawansowanych raportów.
GA4 stanowi rozwinięcie poprzedniej odsłony Google Analytics, znanej jako Universal Analytics (UA). Nowa wersja została wprowadzona w celu zapewnienia bardziej zaawansowanych funkcji analitycznych. W narzędziu tym znajdziesz praktycznie wszystkie podstawowe dane związane z zachowaniem użytkowników na Twojej stronie internetowej – m.in.:
- skąd trafili na Twoją witrynę,
- jakie akcje podjęli,
- na jakie podstrony weszli,
- z jakich urządzeń korzystali,
- ile czasu spędzili.
Google Search Console
Innym darmowy narzędziem od Google jest Google Search Console. GSC pomaga przede wszystkim zrozumieć, jak wyszukiwarka indeksuje i interpretuje Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania. Udostępnia m.in. informacje na temat fraz kluczowych i zapytań, które prowadzą do wyświetlania Twojej witryny.
W GSC możesz zweryfikować również np. dokładną liczbę wyświetleń i kliknięć Twojej strony/konkretnych podstron czy też średni CTR. Najprościej mówiąc, narzędzie to pozwala sprawdzić, jak Google widzi Twoją witrynę i co może być zmienione, aby poprawić jej wydajność w wynikach wyszukiwania.
Jak możesz wykorzystać zgromadzone dane?
Jak już wcześniej wspominaliśmy, analityka marketingowa pozwala przede wszystkim na lepsze zrozumienie zachowań i preferencji klientów. Użytkownicy, którzy wchodzą w interakcje z Twoją stroną lub kampanią, pozostawiają przy okazji masę cennych informacji. Dzięki odpowiedniej ich interpretacji jesteś w stanie przeprowadzić np. segmentację odbiorców i dostosować działania do potrzeb poszczególnych grup.
Co ważne, analityka umożliwia również identyfikację bardziej i mniej skutecznych strategii marketingowych. To z kolei pozwala na skoncentrowanie się na elementach, które przynoszą najlepsze rezultaty oraz eliminację obszarów, które być może tylko przepalają Twój budżet.
Dzięki analizie danych dotyczących działań marketingowych i zachowań klientów Twoja firma może na bieżąco identyfikować najlepsze sposoby promocji produktów/usług i tym samym zwiększać efektywność procesu sprzedaży. Przykładowo, zebrane dane mogą pozwolić na określenie, które kanały generują najwięcej leadów o najwyższej jakości. Ta informacja pozwala na skoncentrowanie się na najbardziej skutecznych źródłach i lepszą alokację zasobów, co z kolei może prowadzić do zwiększenia liczby sprzedaży.
Bieżąca analiza danych to również doskonały sposób na kontrolowanie poprawności wdrożonej strategii. Gdy zauważysz pewne odchyły lub sprzeczne liczby, może to być sygnał, że kampania lub strona wymagają wprowadzenia modyfikacji. Szybkie wyłapanie takich “anomalii” pozwala na natychmiastowe podejmowanie działań korygujących, co minimalizuje ewentualny negatywny wpływ.
Podsumowanie
Jeśli nie przykładasz obecnie większej uwagi do analizy i interpretacji danych, mamy nadzieję, że nasz artykuł przekona Cię do zgłębienia tego obszaru marketingu. Pozyskane informacje dotyczące aktywności użytkowników są skarbnicą wiedzy. A umiejętne ich wykorzystanie staje się obecnie wręcz niezbędne – pamiętaj, konkurencja nigdy nie śpi.
Jeśli szukasz profesjonalnego partnera w zakresie analityki i marketingu online, odezwij się do nas: