Jak wybrać odpowiednią agencję SEM?

 

Naturalnym krokiem w rozwoju wielu firm jest skorzystanie ze wsparcia zewnętrznych specjalistów. Jednym z obszarów, który często podlega outsourcingowi, są usługi marketingowe. To zrozumiałe – współpraca z agencją marketingową zwykle okazuje się korzystniejsza. Dzięki niej nie musisz bowiem zatrudniać na stałe kilku specjalistów z różnych dziedzin. Pozwala to zaoszczędzić czas i środki finansowe.

Podstawowym problemem może być jednak odpowiedni wybór. Na rynku funkcjonuje w końcu wiele agencji, które oferują różne podejścia i nieco odmienne usługi. Znalezienie takiej, która idealnie odpowiada potrzebom i oczekiwaniom Twojej firmy, może być wyzwaniem. Chcemy ułatwić Ci proces selekcji – w tym artykule znajdziesz kilka wskazówek na temat tego, jak wybrać odpowiednią agencję SEM. Koniecznie sprawdź, na co zwrócić uwagę.

Elementy, na które powinieneś zwrócić uwagę

Agencja SEM wspiera w promowaniu stron internetowych poprzez organiczne wyniki wyszukiwania (SEO) oraz te płatne (PPC). Jak wiadomo, agencja agencji nierówna – w związku z tym selekcja odpowiedniego partnera biznesowego w tym zakresie nie zawsze jest łatwym zadaniem.

Jakie elementy warto przede wszystkim wziąć pod uwagę? Podpowiadamy poniżej.

Podejście do klienta i zrozumienie Twoich potrzeb

Dobra agencja SEM to taka, która będzie rozumiała Twoje indywidualne potrzeby i oczekiwania. Po co Ci oklepana i sztywna strategia, która nie uwzględnia Twoich celów? Już podczas pierwszej rozmowy zwróć uwagę na to, czy handlowiec lub inny rozmówca, chce poznać Twój biznes. To zaangażowanie i zrozumienie są kluczowe dla skutecznej współpracy i osiągnięcia pożądanych rezultatów.

Upewnij się, że agencja rozumie specyfikę Twojego biznesu i jest w stanie wnieść swoją usługą dodatkową wartość. Dobry partner SEM to taki, który nie tylko zna się na technicznych aspektach, ale także potrafi zidentyfikować unikalne cechy Twojej marki i branży.

Ważne jest oczywiście, aby współpraca przebiegała sprawnie i bezproblemowo. Sprawdź, jakie są możliwości komunikacji z agencją i jak szybko dostajesz odpowiedzi na zapytania oraz inne próby kontaktu. Najprościej mówiąc – upewnij się, że czujesz “dobrą chemię” z zespołem danej agencji.

Upewnij się, że dana agencja jest w stanie dostosować strategię do specyfiki Twojej branży, celów biznesowych oraz budżetu, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na kampanie reklamowe. Zweryfikuj również dostępne formy kontaktu.  

Doświadczenie na rynku

Lata obecności na rynku nie zawsze muszą być bezbłędnym wyznacznikiem przy wyborze partnera biznesowego. Są jednak podpowiedzią, którą zdecydowanie warto wziąć pod uwagę. Agencja, która działa w branży od dłuższego czasu, miała pod opieką zapewne setki projektów. Oznacza to, że miała styczność z różnymi biznesami, rynkami, a także celami. Różnorodność klientów oraz zrealizowane kampanie mogą świadczyć o zdolności agencji do dostosowywania się do różnych potrzeb i branż.

Najlepszym sposobem na weryfikację doświadczenia danej agencji jest poproszenie o przedstawienie referencji lub case studies z wykonanych projektów. Przeglądając konkretne przykłady działań, będziesz mógł ocenić, jak agencja SEM radziła sobie z podobnymi wyzwaniami, z jakimi obecnie się mierzysz. Przedstawione case studies mogą dostarczyć cennych informacji na temat strategii, kreatywności oraz skuteczności działań agencji.

Doświadczenie w branży może przekładać się nie tylko na jakość usług agencji, ale także na zwiększanie jej wiarygodność. Agencja, która działa na rynku już od kilku lub kilkunastu lat, dowodzi, że jest w stanie dostosować się do zmieniających się potrzeb klientów oraz dynamicznych warunków rynkowych. Jej długotrwałe istnienie świadczyć może także o zdolności adaptacji, profesjonalizmie oraz stabilności.

Sprawdź, jak długo obecna jest na rynku dana agencja. Poproś również o dowody skuteczności prowadzonych projektów – tj. case studies lub referencje od klientów. 

Sposób pracy

Kluczową kwestią jest również zapoznanie się ze sposobem pracy danej agencji. To znaczy np.:

  • czy agencja zapewnia bezpośredni kontakt ze specjalistą odpowiedzialnym za usługę? Taka forma komunikacji może ułatwić współpracę, skrócić czas reakcji na zmiany oraz umożliwić lepsze zrozumienie Twoich potrzeb.
  • jakie etapy czekają Cię w pierwszych miesiącach współpracy? Jasne ustalenie planu działań na początku współpracy pozwoli uniknąć nieporozumień i umożliwi skuteczne monitorowanie postępów.
  • czy będziesz mieć stały wgląd w prowadzone kampanie? Dostęp do konta reklamowego jest dobrym sygnałem, który wskazuje na transparentność działań agencji.

Zapytaj również o zakres konkretnych usług – ważne jest, abyś miał jasność co do tego, jakie dokładnie działania będą realizowane w ramach współpracy. Czy agencja oferuje kompleksowe zarządzanie kampaniami reklamowymi w wyszukiwarkach internetowych, czy też skupia się tylko na określonych obszarach?

Właściwe zrozumienie sposobu pracy agencji pomoże Ci podjąć świadomą decyzję i wybrać partnera, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom oraz oczekiwaniom biznesowym.

Dowiedz się, na jakich zasadach przebiegać będzie współpraca. Dopytaj o możliwości kontaktu, a także ogólne etapy działań. 

Typ rozliczeń i umowa

Kolejnym elementem, który warto przeanalizować, jest sposób rozliczania usług. Agencje mogą oferować np. rozliczenie abonamentowe, za wyniki, w formie prowizji czy model godzinowy. Najpopularniejszym (i według wielu osób najwygodniejszym) rodzajem jest ten w formie abonamentu. Stały i przewidywalny miesięczny koszt usługi marketingowej pozwala na lepsze zarządzanie budżetem i uniknięcie nieoczekiwanych wydatków.

W kontekście umowy kluczowe jest dokładne omówienie warunków i zapisów przed podpisaniem dokumentu. Umowa powinna zawierać m.in. jasne określenie zakresu usług, modelu rozliczeń oraz warunków rozwiązania umowy. Ważne jest, aby umowa precyzyjnie określała obowiązki obu stron, w tym zakres działań agencji SEM, wymagane terminy, obowiązki dotyczące raportowania oraz zakres odpowiedzialności.

Jeśli agencja oferuje Ci długi okres wypowiedzenia (np. pół roku lub dłużej), powinieneś dobrze przemyśleć podpisanie takiej umowy. Przed zobowiązaniem się do długoterminowej współpracy, warto dokładnie przeanalizować konsekwencje i możliwości wypowiedzenia umowy.

Upewnij się, jaką formę rozliczenia oferuje dana agencja. Zapoznaj się również dokładnie z umową, aby zweryfikować, czy nie ma żadnych ukrytych kosztów. Sprawdź także okres wypowiedzenia umowy. 

Sposób raportowania wyników

Przed nawiązaniem współpracy z agencją SEM zapoznaj się również ze sposobem raportowania wyników. Czy tworzone są regularne raporty? W jakiej formie są one przesyłane? Czy istnieje możliwość cyklicznego omawiania wyników bezpośrednio ze specjalistą?

Warto upewnić się, że agencja oferuje systematyczne raporty, które dostarczają szczegółowych informacji na temat efektywności działań, wydatków reklamowych oraz kluczowych wskaźników wydajności. Tego typu dokumenty powinny być przesyłane w klarownej i zrozumiałej formie, dostosowanej do Twoich potrzeb i preferencji. Niezależnie od tego, czy są to raporty w formie plików PDF, dashboardów online czy regularnych spotkań z przedstawicielem agencji – ważne jest, aby sposób prezentacji wyników był dla Ciebie przejrzysty i czytelny.

Dowiedz się, jak wyglądają raporty i czy możesz umawiać się na cykliczne omówienie wyników ze specjalistą odpowiedzialnym za usługę. 

Kiedy powinieneś rozważyć współpracę z agencją SEM?

Być może zastanawiasz się, czy to w ogóle dobry moment, by rozpoczynać współpracę z agencją SEM. Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – budowanie widoczności poprzez organiczne i płatne wyniki sprawdzi się zazwyczaj w przypadku większości biznesów. Oto przykładowe sytuacje, w których w szczególności powinieneś rozważyć skorzystanie z profesjonalnych usług marketingowych:

  • Jeśli właśnie rozpoczynasz swoją działalność lub wprowadzasz nowy produkt/usługę na rynek, agencja SEM może pomóc Ci w kompleksowym budowaniu widoczności w internecie i dotarciu do potencjalnych klientów.

 

  • Jeśli Twoja branża jest mocno konkurencyjna, działania SEM mogą pomóc w wyróżnieniu się na tle konkurencji i skutecznym przyciągnięciu większej uwagi użytkowników.

 

  • Jeśli Twój sklep boryka się z problemem niskiej sprzedaży, agencja SEM jest w stanie zidentyfikować obszary do poprawy oraz wdrożyć odpowiednie działania naprawcze.

 

  • Jeśli szukasz nowych źródeł pozyskiwania leadów, inwestycja w marketing online może zapewnić Ci dopływ zapytań od ściśle określonej grupy użytkowników.

 

  • Jeśli szukasz sposobu na zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki, reklama online sprawdzi się idealnie jako szybka i skuteczna promocja wśród określonych odbiorców.

Przykładów może być jeszcze wiele. Każdy przypadek warto po prostu indywidualnie skonsultować z profesjonalną agencją SEM, która jest w stanie przeanalizować sytuację i umiejętnie doradzić.

Podsumowanie

Podejmując decyzję o współpracy z agencją SEM, ważne jest, abyś przede wszystkim dokładnie określił swoje potrzeby i oczekiwania. Dzięki temu możesz wybrać partnera, który najlepiej odpowiada Twoim celom biznesowym i budżetowym. Choć dokładny proces selekcji agencji jest bardziej czasochłonny, może uchronić Cię przed nietrafioną współpracą.

Zobacz, jak działamy w Vilaro:

Zapoznaj się z naszymi usługami SEM

 

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.