Agencja czy freelancer SEO – która opcja lepiej się sprawdzi?

 

Zastanawiasz się nad skorzystaniem z zewnętrznego wsparcia w obszarze SEO? Nie jesteś sam – wiele firm decyduje się na outsourcing usług marketingowych (głównie ze względu na większą opłacalność). Tutaj może pojawić się jednak częsty dylemat. Niektórzy nawiązują współpracę z profesjonalną agencją, inni z kolei stawiają na freelancera. Rodzi się więc pytanie: “które rozwiązanie sprawdzi się najlepiej w przypadku mojego biznesu?”.

W dzisiejszym artykule porównamy ze sobą podstawowe obszary współpracy z agencją vs. z freelancerem SEO. Podpowiemy też, w jakich przypadkach warto rozważyć konkretną opcję, tak by zyskała na tym Twoja firma. Zachęcamy do lektury, która pomoże Ci podjąć przemyślaną decyzję.

Różnice we współpracy – agencja vs. freelancer SEO

Poszukując dla swojej firmy partnera SEO, szybko zauważysz, że rynek oferuje wiele różnych możliwości. Najpopularniejszymi rozwiązaniami są agencje SEO i freelancerzy. Każda z tych opcji ma oczywiście zalety i wady. Jak więc dobrze wybrać? Kluczową kwestią jest zrozumienie swoich potrzeb i celów biznesowych, tak aby znaleźć partnera, który najlepiej będzie odpowiadał Twoim oczekiwaniom.

Poniżej omówiliśmy kilka podstawowych obszarów, które różnicują współpracę z agencją i freelancerem. Pamiętaj jednak, że jest to generalizacja – elementy te mogą czasem odbiegać od reguły. Nie każda agencja działa na tych samych zasadach. Freelancer freelancerowi również nierówny. Dlatego też tak ważne jest dokładne poznanie indywidualnych zasad współpracy przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Zakres usługi

Podstawową różnicą współpracy z agencją a freelancerem jest zazwyczaj oferowany zakres usług. Podpisując umowę z agencją marketingową, masz w jednym miejscu dostęp do kompleksowego procesu SEO, m.in.:

Co ważne, profesjonalne agencje oferują często jeszcze dodatkowe usługi, np. reklamy Google Ads czy Facebook Ads. Dzięki temu możesz prowadzić jednocześnie zarówno działania krótkoterminowe, jak i te długofalowe – bez konieczności szukania dodatkowych specjalistów.

W przypadku współpracy z freelancerem musisz z dużym prawdopodobieństwem nastawić się na zawężony zakres. Mało który freelancer SEO jest w stanie jednocześnie zapewnić techniczne i contentowe wsparcie. Zazwyczaj freelancerzy specjalizują się w określonych obszarach i mają głębszą wiedzę w jednej dziedzinie. Może być to oczywiście korzystne w pewnych przypadkach. Niektórym firmom zależeć może jedynie np. na zbudowaniu silnej sieci linków zewnętrznych. W takiej sytuacji skorzystanie ze wsparcia freelancera będzie bardziej opłacalne.

Jeśli potrzebujesz kompleksowej strategii, która obejmuje zarówno aspekty techniczne, jak i content marketing, agencja SEO jest lepszym wyborem. Zróżnicowany zespół specjalistów oraz szerszy zakres usług zapewniają po prostu większą wygodę – nie musisz martwić się o to, czy jakiś aspekt Twojej strategii pozycjonowania zostanie pominięty. W przypadku gdy szukasz wsparcia jedynie w konkretnym obszarze SEO, freelancer może okazać się dobrą opcją.

Znajomość branży i specyfiki klienta

Podejmując współpracę z agencją, do Twojego projektu przydzielony zostanie zazwyczaj specjalista, który miał już styczność z Twoją branżą. Oznacza to, że osoba odpowiedzialna za budowanie Twojej widoczności będzie bardziej świadoma unikalnych potrzeb i wyzwań, z jakimi możesz się mierzyć. Doświadczenie w obsłudze projektów z danego obszaru przekłada się często na wypracowanie unikalnego know-how, które prowadzi do większej skuteczności działań marketingowych.

Nie każdy freelancer SEO może pochwalić się szeroką znajomością wielu branż. Niektórzy freelancerzy specjalizują się jednak w określonym obszarze (np. e-commerce lub B2B), co może być zaletą. Jednak gdy Twoja działalność wymaga wiedzy z pogranicza kilku obszarów lub niszowych branż, jest to spore ograniczenie. Zatrudniając freelancera, konieczne może być więc poświęcenie dodatkowego czasu na przekazanie dokładnych informacji o specyfice i Twoich celach biznesowych. Może to wiązać się nie tylko z większym wysiłkiem, ale i ryzykiem nieporozumienia.

Na etapie rozmów i negocjacji (zarówno z agencją, jak i freelancerem) warto poruszyć ten temat. Zapytaj, czy osoba/zespół odpowiedzialny za Twoją strategię SEO ma doświadczenie w Twojej branży. Ewentualnie dowiedz się, czy są w stanie zapoznać się dobrze z jej specyfiką. Dopytaj o podejście do pracy z różnymi sektorami i jak zamierzają dostosować strategię do Twoich konkretnych potrzeb. To pomoże Ci podjąć dobrą decyzję.

Sprawdź nasz artykuł na ten temat:

Specyfika branży a przygotowanie strategii pozycjonowania

Stabilność projektu

Kolejnym obszarem, który może odróżniać agencję od freelancera, jest stabilność i ciągłość projektu. Freelancer odpowiada samodzielnie za prowadzony proces. W związku z tym, jeśli pójdzie na dłuższy urlop lub przytrafi mu się jakaś niespodziewana sytuacja, prace staną w miejscu i projekt pozostanie bez opieki. Jest to szczególnie niekorzystne w przypadku pojawienia się na stronie błędów lub konieczności wprowadzenia szybkich zmian.

Sprawa ma się nieco inaczej w przypadku współpracy z agencją SEO. Nawet jeśli specjalista odpowiedzialny za Twój projekt będzie przez jakiś czas nieodstępny, inni członkowie zespołu są w stanie na bieżąco reagować. Dzięki temu ryzyko związane z nieobecnością konkretnego specjalisty jest znacznie mniejsze niż w przypadku freelancerów, co sprawia, że agencje są często niezawodnym partnerem w dłuższej perspektywie.

Freelancer sam ustala sobie godziny pracy, co może wiązać się z nieco szybszymi wdrożeniami. Jednak jeśli ciągłość projektu jest dla Ciebie istotna, warto rozważyć współpracę z agencją, która może zapewnić zwykle większą stabilność i elastyczność w przypadku nieprzewidzianych okoliczności.

Dostępne zasoby

Proces pozycjonowania opiera się w głównej mierze na wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi, za które trzeba zazwyczaj płacić. Branża SEO podlega również ciągłym zmianom. Nowe trendy, zmiany w algorytmach czy rozwój AI – wszystkie te obszary wymuszają na specjalistach SEO konieczność stałej nauki i zwiększania swoich kompetencji. Zarówno narzędzia, jak i dodatkowe szkolenia czy konferencje generują niemałe koszty.

Agencje SEO posiadają wykupiony dostęp do różnych narzędzi i platform, co umożliwia im skuteczne prowadzenie działań SEO na wielu płaszczyznach. Korzystając z usług agencji, masz więc dostęp do zaawansowanych rozwiązań, które mogą być nieosiągalne dla wielu freelancerów – i to często po korzystniejszej cenie. Zaufane agencje nawiązują bowiem różnego rodzaju partnerstwa (przykładowo, jako Vilaro jesteśmy partnerem m.in. Callback24).

Ponadto agencje inwestują w regularne szkolenia dla swoich pracowników oraz uczestnictwo w branżowych wydarzeniach. Freelancer SEO nie zawsze może sobie pozwolić na udział w tego typu eventach. Wynika to z prostej kalkulacji – agencje generują większe zyski, które mogą lepiej rozdysponować.

Jeśli stały dostęp do zaawansowanych narzędzi i branżowej wiedzy są dla Ciebie ważnymi elementami współpracy, skorzystanie z usług agencji SEO może być bardziej satysfakcjonujące. Z reguły agencje przeznaczają na tego typu rozwiązania większy budżet.

Cena

Różnicę odczuć możesz również w przypadku ceny. Współpraca z agencją wiąże się zazwyczaj z koniecznością poniesienia z pozoru wyższych kosztów. Dlaczego z pozoru? Ponieważ opłacasz kompleksową usługę, w której skład wchodzi od razu m.in. copywriting, linki zewnętrzne czy publikacje. Płacąc stały miesięczny abonament, pokrywasz wszystkie niezbędne koszty.

Freelancerzy mogą być bardziej konkurencyjni cenowo, ponieważ nie ponoszą kosztów utrzymania zespołu czy biura. Pamiętaj jednak, że koszty współpracy z freelancerami zazwyczaj nie pokrywają całego procesu SEO. W wielu przypadkach usługi contentowe będą wymagały dodatkowych płatności. Nie jest to reguła, ale warto zapytać o te szczegóły już podczas pierwszych rozmów.

Pamiętaj, że cena nie powinna być podstawowym wyznacznikiem. Na pierwszym miejscu warto postawić jakość i wartość płynącą z usługi. Choć cena wyjściowa może wydawać się wyższa przy współpracy z agencją, warto wziąć pod uwagę fakt, że ostatecznie może to być bardziej opłacalne rozwiązanie. Szczególnie jeśli zależy Ci na kompleksowej i profesjonalnej obsłudze projektu SEO.

Jak podjąć dobry wybór?

Choć to oczywiste, musimy podkreślić – każdy projekt SEO jest inny. W związku z tym wybór odpowiedniego partnera zależy od indywidualnych czynników. Z reguły jednak firmy, które potrzebują bardziej kompleksowego wsparcia, decydują się na nawiązanie współpracy z agencjami. Profesjonalne agencje SEO zapewniają m.in. doświadczony zespół specjalistów oraz dostęp do zaawansowanych narzędzi. To spora przewaga, która pozwala im skutecznie zarządzać różnorodnymi projektami SEO.

Z kolei freelancerzy mogą być dobrym wyborem dla projektów o niewielkim zakresie, które nie wymagają pełnego zespołu specjalistów ani złożonych strategii SEO. Dla takich klientów freelancer może zazwyczaj zapewnić mniej zaawansowane, lecz dalej skuteczne rozwiązanie.

Oto kilka dodatkowych wskazówek, które pomogą Ci wybrać odpowiedniego partnera w zakresie SEO (niezależnie od tego, czy postawisz na agencję, czy freelancera):

  • Sprawdź doświadczenie i referencje potencjalnych partnerów. Obejrzyj ich portfolio/case studies, aby ocenić jakość ich dotychczasowych prac.
  • Jeśli planujesz rozwijać swoją działalność, zastanów się, czy wybrany partner będzie w stanie dostosować się do zmieniających się potrzeb i skalować swoje działania.
  • Dowiedz się, jak często i w jakiej formie będziesz mieć kontakt z partnerem SEO.
  • Zweryfikuj sposób rozliczania usługi, a także sprawdź, ile wynosi okres wypowiedzenia.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże Ci w podjęciu dobrej decyzji. Odpowiednio dopasowany partner SEO jest nieocenionym wsparciem w rozwoju firmy. Zadawaj pytania, a także bądź klarowny co do swoich oczekiwań i wymagań. To pomoże Ci podjąć świadomą decyzję i wybrać partnera, który będzie najlepiej dopasowany do specyfiki Twojego biznesu.

Jeśli czujesz, że współpraca z profesjonalną agencją będzie dla Ciebie lepszym rozwiązaniem, zespół Vilaro jest do Twojej dyspozycji. Od blisko 10 lat zwiększamy sprzedaż firm na rynkach lokalnych, krajowych i zagranicznych. Pozwól, że nasi specjaliści zadbają również o Twoje wyniki.

Zobacz, jak wygląda nasz proces SEO

 

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.