March 2024 Core Update i Spam Update – najważniejsze informacje

 

Nadszedł wyczekiwany przez wiele osób moment – pierwsze aktualizacje Google w 2024 roku! Tym razem na celowniku znalazł się rdzeń wyszukiwarki oraz zasady dotyczące spamu.

Co wiemy o March 2024 Core Update i March 2024 Spam Update? Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na temat dwóch marcowych aktualizacji od Google.

March 2024 Core Update – czego dotyczy?

5 marca 2024 firma Google ogłosiła na swoim profilu w serwisie X (dawniej Twitter) dwie aktualizacje:

“Dzisiaj ogłosiliśmy aktualizację rdzenia z marca 2024 i nowe zasady dotyczące spamu, które łącznie mają na celu wyświetlanie mniejszej liczby treści mających przyciągnąć kliknięcia i więcej treści uznawanych przez użytkowników za przydatne. Dowiedz się więcej: https://developers.google.com/search/blog/2024/03/core-update-spam-policies

Według podanych informacji wdrożenie Google March 2024 Core Update ma zająć do jednego miesiąca. Co jeszcze wiemy na temat tej aktualizacji?

Google zaznacza, że obecna aktualizacja, w porównaniu do tych poprzednich, jest bardziej zaawansowana i obejmuje zmiany w wielu systemach rdzenia. Cytując fragment wpisu z bloga Google:

“Oznacza to także ewolucję sposobu, w jaki identyfikujemy przydatność treści.”

Wyszukiwarka opiera się na wielu systemach wykrywania wiarygodnych informacji. Google ulepszyło więc swoje podstawowe systemy rankingowe, tak by wyświetlać jeszcze bardziej przydatne wyniki przy użyciu różnych innowacyjnych sygnałów. Oznacza to, że nie wykorzystuje do tego już tylko jednego sygnału ani systemu.

Firma Google od kilku lat pracuje nad zmniejszaniem widoczności nieprzydatnych treści i promowaniem tych, które najlepiej odpowiadają intencjom użytkownika. Dobrze widać to po poprzednich aktualizacjach rdzenia – m.in. November Core Update czy October Core Update. Marcowa aktualizacja dokłada do tego kolejną cegiełkę. March 2024 Core Update będzie w jeszcze większym stopniu wspierać content tworzony z myślą o ludziach, a nie robotach.

March 2024 Spam Update – trzy nowe zasady dotyczące spamu

Google wprowadza w tym samym czasie trzy nowe zasady dotyczące spamu. Związane są one z nadużyciami:

  • wygasłych domen (expired domain abuse),
  • skalowania treści (scaled content abuse),
  • reputacji witryny (site reputation abuse).

Firma podkreśla, że March 2024 Spam Update ma na celu nie tylko zapewnienie użytkownikom dostępu do jakościowego contentu. Rolą aktualizacji jest także zadbanie o to, by osoby publikujące przydatne treści były nagradzane lepszymi pozycjami, niż twórcy, którzy generują spam.

Nadużycia wygasłych domen

Jak twierdzi samo Google:

“Nadużycie wygasłej domeny ma miejsce wtedy, gdy wygasła nazwa domeny jest kupowana i ponownie wykorzystywana głównie w celu manipulowania rankingami wyszukiwania poprzez hostowanie treści, które dla użytkowników mają niewielką lub żadną wartość.”

Jeśli ktoś publikuje niskiej jakości treści, mając nadzieję, że zajmie wysokie pozycje w wynikach Google ze względu na dobrą reputację domeny od poprzedniego właściciela, może się mocno rozczarować.

Od teraz wygasłe domeny, które są kupowane i zmieniane w celu podniesienia rankingu wyszukiwania treści o niskiej jakości, będą klasyfikowane jako spam.

Nadużycia skalowania treści

Google już od jakiegoś czasu przestrzega polityki zakazującej wykorzystywania automatyzacji do generowania na dużą skalę treści o niskiej jakości. Nowa aktualizacja systemu spamu wzmacnia te zasady i skupia się bezpośrednio na konkretnym nadużyciu – tworzeniu treści na dużą skalę w celu podniesienia rankingu strony.

Ta nieuczciwa praktyka sprawia, że użytkownicy mają dostęp do dużych ilości nieoryginalnych treści, które mają dla nich niewielką lub żadną wartość. Tego typu content tworzony jest zarówno automatycznie, jak i przez ludzi – dla Google nie ma to znaczenia.

Jest to prawdopodobnie odpowiedź na szeroką skalę wykorzystania ChatuGPT, który często generuje niskiej jakości treści. Czy to oznacza, że Google obniży pozycje wszystkich tekstów stworzonych przy pomocy tego narzędzia? Niekoniecznie – wykorzystanie automatyzacji, w tym sztucznej inteligencji, jest uznawane przez wyszukiwarkę za spam, jeśli głównym celem jest manipulowanie pozycją w wynikach wyszukiwania. Warto więc korzystać z tego typu rozwiązań z rozwagą i zawsze weryfikować generowane treści.

Nadużycia reputacji witryny

Według Google nadużycie reputacji witryny ma miejsce, gdy strona, która posiada wysokiej jakości content i dobrą reputację, publikuje treści o niższej wartości dostarczane przez inne witryny. Przykładem mogą być różnego rodzaju artykuły sponsorowane, reklamowe lub partnerskie.

Czy to oznacza, że od teraz wszystkie tego typu publikacje będą uznawane za spam? Nowe zasady Google nie uznają za naruszenie wszystkich treści od stron trzecich. Za spam uznane zostaną teraz treści stron trzecich o bardzo niskiej wartości, utworzone głównie w celach rankingowych i bez ścisłego nadzoru właściciela witryny.

Co ważne, zasady dotyczące nadużycia reputacji witryny wejdą w życie dopiero 5 maja 2024. Google chce dać właścicielom stron czas na wprowadzenie niezbędnych zmian.

Jak zadbać o swoją witrynę podczas aktualizacji?

Google podkreśla, że ze względu na złożoność aktualizacji spodziewać możemy się pewnych wahań w pozycjach stron. Czy da się jednak jakoś “zabezpieczyć” swoją witrynę?

Jeśli dotychczas tworzyłeś przydatne i wartościowe treści przeznaczone dla ludzi, nie musisz podejmować żadnych specjalnych działań w związku z tymi aktualizacjami. Z myślą o właścicielach stron, które nie rankują zbyt dobrze, Google stworzyło specjalną sekcję FAQ dotyczącą pomocnych, wiarygodnych treści tworzonych z myślą o odbiorcy: Helpful content and Google Search results FAQ

Należy mieć na uwadze, że Google coraz bardziej zaostrza swoją politykę treści. Artykuły blogowe, które są sztucznie wypchane frazami kluczowymi, posiadają błędy i powieloną zawartość, mają małą szansę na zajęcie wysokich pozycji. Google od jakiegoś czasu na pierwszym miejscu stawia użyteczność contentu, ponieważ chce zapewnić swoim użytkownikom jak najlepsze doświadczenie. Jeśli więc nie przykładasz większej uwagi do publikowanych na Twojej stronie treści, niestety jej widoczność może ucierpieć.

Podsumowanie

Jak widać, Google w najnowszych aktualizacjach skupia się na dalszym promowaniu użytecznych treści. Bierze również pod lupę próby manipulowania rankingami wyszukiwania poprzez spam.

To dobry czas na rozważenie współpracy ze specjalistami. Google na bieżąco aktualizuje swoje systemy, czasem nawet tego oficjalnie nie ogłasza. Dobry specjalista SEO jest w stanie wychwycić odpowiedni moment na wdrożenie wymaganych zmian, tak by witryna na tym zyskiwała. Współpraca z agencją to również gwarancja jakościowych treści, które wspierają mądre budowanie widoczności. Zapewnij więc swojej stronie bezpieczeństwo i przemyślany rozwój.

Sprawdź, jakie efekty przynosi współpraca z Vilaro:

2300% ROAS z kanału organicznego dzięki działaniom SEO

 

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.