Algorytmy Google – jak działają i jaki wpływ mają na Twoją stronę?

Wyszukiwarka Google jest wielkim mechanizmem, który umożliwia użytkownikom docieranie do masy źródeł i stron internetowych. Jednak aby korzystanie z niej przebiegało sprawnie i wygodnie, wymagane było wprowadzenie odpowiedniego systemu, dzięki któremu zapanowałby w niej porządek. Mowa właśnie o algorytmie Google.

Dlaczego jest on tak ważny? Bez odpowiednich algorytmów system wyszukiwania nie mógłby bowiem ustalać konkretnego rankingu wyników ani dostarczać użytkownikom dopasowanych odpowiedzi. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o czynnikach wpływających na wyświetlanie się poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania, zachęcamy do zapoznania się z naszym dzisiejszym artykułem o algorytmie Google!

Czym jest i jak działa algorytm Google?

Algorytm Google to system opracowany przez firmę Google, którego celem jest zapewnienie użytkownikom najlepszych wyników wyszukiwania. Składa się on z serii zróżnicowanych, drobniejszych algorytmów – każdy z nich bierze pod uwagę inne czynniki.  Algorytmy te decydują o kolejności wyświetlania się poszczególnych wyników wyszukiwania i układają je w rankingu.

Algorytmy wykorzystywane przez Google są stale ulepszane, tak aby dostarczać użytkownikom, jak najbardziej dopasowane odpowiedzi na ich zapytania. Jak wspomnieliśmy wyżej, są one oparte na wielu różnych czynnikach rankingowych, jednak należy zaznaczyć, że nie wszystkie są do końca znane.

Od czego się zaczęło – PageRank

Jednym z pierwszych algorytmów uruchomionych przez Google był PageRank. Opracowany został w 1998 roku, a nazwa pochodzi od nazwiska jednego z jego twórców – Larry’ego Page’a. Na czym polegał ten algorytm?

Algorytm PageRank określał wartość liczbową indeksowanych w wyszukiwarce stron internetowych. Wartość ta oznaczała ich jakość – im była wyższa, tym “lepsza” była dana witryna. Algorytm ten opierał się w głównej mierze na przesyłaniu mocy przez linki. W związku z tym strona internetowa z dużą ilością odnośników z innych witryn o wysokim wskaźniku PageRank również zyskiwała wyższą moc.

PageRank po raz ostatni aktualizowany był w 2013 roku. Natomiast w roku 2016 został całkowicie usunięty z wyszukiwarki Google. Mimo tego, że nie da się już sprawdzić konkretnej wartości liczbowej danej domeny, wielu specjalistów SEO uważa, że algorytm ten jest dalej wykorzystywany, jednak w nieco innej formie. Wynika to m.in. z faktu, że linki dalej przekazują swoją moc i są ważnym elementem pozycjonowania.

Podstawowe algorytmy Google

Od 2011 roku Google wdraża również inne algorytmy, które mają za zadanie dostarczać użytkownikom najlepsze wyniki na ich zapytania. Biorą one pod uwagę różne czynniki, które tworzą razem spójny mechanizm.

Wyróżnić można kilka głównych algorytmów Google, do których zalicza się:

  • Panda – algorytm wdrożony w 2011 roku, jego zadaniem jest weryfikacja treści na stronach internetowych pod kątem ich jakości i oryginalności. Algorytm wyszukuje również zduplikowane treści oraz te napisane pod roboty wyszukiwarek. W związku z tym strony, które posiadają słabej jakości content lub też plagiatują go z innych źródeł, ukarane będą niższą pozycją.
  • Pingwin – algorytm wdrożony w 2012 roku, jego zadaniem jest weryfikacja linkowania do stron internetowych. Algorytm analizuje jakość i sposób pozyskiwanych linków. Strony internetowe, do których prowadzi sporo nienaturalnych lub niskiej jakości linków, są karane niższą pozycją w wyszukiwarce. W związku z tym Google promuje witryny z silną siecią linków zewnętrznych pochodzących z wartościowych źródeł.
  • Koliber – algorytm wdrożony w 2013 roku, jego zadaniem jest poprawne dopasowywanie wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników. Algorytm ten analizuje ich intencje, dzięki czemu możliwe jest dostarczanie dokładniejszych odpowiedzi. Koliber interpretuje również kontekst wyrażeń i rozpoznaje ich synonimy.
    .
  • Gołąb – algorytm wdrożony w 2014 roku, jego zadaniem jest dopasowywanie wyników lokalnych pod konkretne zapytania użytkowników. W związku z tym wyniki wyszukiwania dostosowane są do geolokacji. Dzięki temu algorytmowi swoją pozycję poprawić mogą strony posiadające wizytówkę Google Moja Firma oraz te zoptymalizowane pod wyszukiwania lokalne.
    .
  • RankBrain – algorytm wdrożony w 2015 roku, opiera się na sztucznej inteligencji i systemie uczenia maszynowego. Pozwala on wyszukiwarce lepiej zrozumieć intencję użytkownika oraz kontekst zapytania. Dzięki niemu Google może interpretować także słowa o tym samym znaczeniu np. kiwi – owoc, kiwi – zwierzę.
    .
  • Opos – algorytm wdrożony w 2016 roku, jego zadaniem jest regulowanie lokalnych wyników wyszukiwania. Umożliwia on m.in. wyświetlanie użytkownikowi Mapy Google z konkretną lokalizacją po wpisaniu przez niego lokalnego zapytania.

Zintegrowanie algorytmów

Należy zaznaczyć, że nie wszystkie algorytmy Google są dalej wykorzystywane w tej samej formie, co w początkowym założeniu. Zmianom uległy m.in. algorytmy Koliber, Panda i Pingwin. Zostały one bowiem w ostatnich latach zintegrowane z podstawowymi systemami rankingowymi Google.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Przewodniku po systemach rankingowych wyszukiwarki Google

Grudniowe aktualizacje algorytmów Google – Helpful Content i Link Spam Update

Jednymi z nowszych aktualizacji algorytmów Google są Helpful Content Update oraz Link Spam Update.

6 grudnia 2022 roku Google ogłosiło na swoim Twitterze aktualizację algorytmu Helpful Content. Według podanych informacji jej wdrażanie rozpoczęto 5 grudnia i trwać miało około dwóch tygodni.

informacja z Twitter Google Search Console na temat aktualizacji algorytmu Helpful Content

Aktualizacja Google Helpful Content wprowadzona została, aby ulepszać sposób wykrywania nieprzydatnych treści na stronach internetowych. Dzięki temu możliwe jest dostarczanie użytkownikom takiego contentu, który bezpośrednio odpowiada na ich zapytania. Google nagradza wyższymi pozycjami strony z wartościowymi treściami – to znaczy takimi, które są merytoryczne i wykorzystują specjalistyczną wiedzę.

O poprzedniej aktualizacji Google Helpful Content pisaliśmy w naszym artykule:

Google Helpful Content – aktualizacja wspierająca przydatne treści

 

Kolejną ogłoszoną aktualizacją jest Link Spam Update. Google udostępniło informację o niej 14 grudnia 2022 roku, a jej wdrożenie również miało trwać około dwóch tygodni.

informacja z Twittera Google Search Console na temat aktualizacji algorytmu Link Spam

Celem aktualizacji jest neutralizacja wpływu nienaturalnych linków na wyniki wyszukiwania. Google co jakiś czas ulepsza swój system do wykrywania spamu w wyszukiwarce, tak aby wykrywać np. jego nowe typy. W związku z tym właściciele stron internetowych powinni być świadomi zasad dotyczących spamu, tak aby nieświadomie ich nie naruszać.

Strony internetowe, które w jakikolwiek sposób łamią zasady Google, dostają zazwyczaj karę w postaci niższych pozycji w wyszukiwarce lub nawet całkowitego braku widoczności. Dlatego też tak ważne jest stałe śledzenie wprowadzanych aktualizacji, które są niezwykle przydatne w kontekście wprowadzania poprawek na swojej witrynie. Dostosowywanie się do zasad Google jest zatem szansą na poprawę pozycji i docieranie do szerokiego grona użytkowników.

Jak często pojawiają się aktualizacje algorytmów Google?

Zarówno sam system wyszukiwania Google, jak i jego konkretne algorytmy są poddawane regularnym aktualizacjom. Niektóre z nich nie są one nawet ogłaszane, gdyż obejmują ciągłą i płynną aktualizację. Z kolei inne są komunikowane przez Google na oficjalnej stronie czy też poprzez Twittera.

Google tworzy specjalną listę aktualizacji, która zawiera historię zmian w rankingu. Znaleźć można w niej informacje na temat daty ich wprowadzenia oraz obszaru działania. Dla przykładu w 2022 roku na liście znalazło się 10 aktualizacji, które przeprowadzane były od lutego do grudnia.

historia zmian algorytmów Google w 2022 roku

Źródło: https://developers.google.com/search/updates/ranking

Google korzysta aktualnie z tak dużej ilości algorytmów, że ciężko jest określić, kiedy konkretnie można spodziewać się ich aktualizacji. Mniej obszerne zmiany wprowadzać może nawet codziennie, bez oficjalnych ogłoszeń. Jednak w przypadku aktualizacji, które obejmują istotniejsze funkcjonalności, Google udostępnia wszystkie najważniejsze informacje na ich temat.

W związku z tym, aby być na bieżąco z najważniejszymi zmianami w wyszukiwarce Google, warto śledzić wszelkie komunikaty, które wychodzą prosto od źródła. W ten sposób będziesz w stanie dostosowywać się do nowych aktualizacji i czerpać z nich jak najwięcej korzyści.

Podsumowanie

Wyszukiwarka Google stale stara się dostosowywać do zmieniających się potrzeb i wymagań użytkowników. W związku z tym regularnym aktualizacjom ulegają poszczególne algorytmy składające się na system wyszukiwania. Dzięki nim możliwe jest udoskonalanie funkcjonowania wyszukiwarki i dostarczanie internautom najodpowiedniejszych wyników.

Stałe śledzenie zmian wprowadzanych w algorytmach jest niezwykle ważne z punktu widzenia właścicieli stron internetowych. Jeśli zostaną one bowiem przeoczone, Twoja witryna zanotować może spadek w pozycji i widoczności. W związku z tym warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zadbają o odpowiednią optymalizację strony pod wytyczne Google. Skontaktuj się z nami i rozwijaj swój biznes online. Postaw na realne efekty z Vilaro!

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.