Odpowiednia długość tekstu w kontekście pozycjonowania jest często kwestią sporną. Istnieje bowiem wiele odmiennych zdań co do optymalnej ilości znaków czy słów, które powinna zawierać udostępniana w internecie treść. Mnogość opinii i odpowiedzi wynika przede wszystkim z wpływu wielu indywidualnych czynników. Zaliczyć do nich można znaczące zróżnicowanie treści pod kątem zarówno przeznaczenia, jak i formy – w końcu artykuł blogowy nie jest tym samym co opis produktu, prawda?
Poprawne dobranie długości treści, mimo że sprawia czasem problem, jest niezwykle ważne. Oprócz tego, że aspekt ten determinuje ogólny odbiór przez czytelników, jest również istotny pod kątem kreowania wizerunku. Przygotowanie przystępnego contentu wpływa bowiem pozytywnie na postrzeganie Twojej marki przez potencjalnych klientów. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat planowania długości tekstu, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem!
Rodzaje tekstów a ich optymalna długość
W internecie znaleźć możemy multum treści. Różnią się one jednak od siebie często formą i zastosowaniem. Do najpopularniejszych z nich zaliczyć można przede wszystkim:
- opis kategorii;
- opis produktu;
- treść na stronie www;
- artykuł blogowy.
Opis kategorii służy do przedstawienia i opisania danej grupy produktów. Odbiorca powinien zatem wyciągnąć z niego najważniejsze informacje na ich temat. Przy ustalaniu jego objętości kluczową kwestią jest jego umiejscowienie na stronie. Jeśli opis znajdować ma się nad produktami, powinien on być takiej długości, by bez scrollowania widać było ich pierwszy rząd. Natomiast dłuższą treść umieścić możesz na dole strony – dzięki temu zawrzeć możesz w niej więcej informacji. Nie ma jasno określonych kryteriów, jak długi powinien być opis kategorii, jednak warto, aby posiadał co najmniej 2 tys. zzs.
Opis produktu również nie posiada jasnych ram co do wymaganej długości. Wszystko zależy bowiem od rodzaju towaru, który chcesz opisać. Niektóre z nich są bowiem naturalnie łatwiejsze do zaprezentowania. Dla przykładu: opis wielofunkcyjnego smartfona będzie na pewno dłuższy niż opis zwykłego krzesła. Najważniejsze jest jednak przedstawienie w nim zalet i funkcji danego produktu. Z tego względu długość opisu zdeterminowana jest często ilością tych cech. Pamiętaj, że odpowiednia jego budowa i zawartość jest o wiele ważniejsza niż objętość. Zakłada się jednak, że opis produktu powinien posiadać minimum 800 zzs.
Długość treści na stronie www zależy w głównej mierze od rodzaju podstrony. Niektóre z nich posiadać mogą jedynie kilkaset znaków, z kolei inne po kilka tysięcy. W celu ustalenia optymalnej ilości warto zastanowić się, co chcesz przekazać swoim odbiorcom – postaw na konkretne informacje, które mogą ich zainteresować. Nie zalewaj użytkowników niepotrzebnymi treściami.
Ile znaków powinien mieć artykuł blogowy?
Problematyczną kwestią może być również długość artykułu blogowego. Forma ta pozwala bowiem na obszerniejsze przedstawienie wybranego tematu. Ciężko jednak określić ile znaków powinien posiadać idealny artykuł. Co więcej, nie ma żadnej magicznej liczby, która z automatu pozwoli na zajęcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
Objętość artykułów dopasowywana powinna być do ich tematyki. Musi być ona bowiem w pełni wyczerpana. Przyjętym minimum jest jednak około 3 tys. zzs. Oczywiście zdarzają się również o wiele dłuższe treści. Artykuły eksperckie i poradnikowe zawierać mogą nawet 10 tys. zzs. Stawiając na dłuższe formy, nie należy zapominać o ich jakości. Warto zadbać zarówno o samą wartość merytoryczną, jak i bardziej techniczne kwestie – poprawną strukturę nagłówków oraz frazy kluczowe.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat pisania artykułów blogowych, zachęcamy do zapoznania się z naszym poprzednim wpisem: Artykuł blogowy i wpis sponsorowany – najważniejsze różnice i jak je tworzyć
Wpływ długości tekstu na SEO
Odpowiednio zoptymalizowane treści są bardzo ważnym elementem procesu SEO. To właśnie w nich zawarte są słowa kluczowe, które umożliwiają budowanie widoczności witryny. Czy istnieje jednak zależność między długością tekstu a wzrostem pozycji w wyszukiwarce?
Pojawia się wiele odmienny zdań na ten temat, jednak odpowiedzi najlepiej szukać u źródła. Ekspert Google, John Mueller, w 2018 roku zabrał głos w tej sprawie:
“Liczba słów nie jest wskaźnikiem jakości. Niektóre strony zawierają wiele słów, które nic nie mówią. Niektóre strony zawierają bardzo mało słów, które są jednak bardzo ważne i istotne dla zapytań. Ty najlepiej znasz swoje treści (miejmy nadzieję) i możesz zdecydować, czy wymagają one szczegółów.”
Podsumowując – na pozycję wpływa nie długość, a jakość udostępnianych treści. Jak zatem pisać teksty pod SEO? Przede wszystkim warto zadbać o ich wysoką użyteczność, gdyż docelowo będą one odbierane przez ludzi, a nie roboty. Możesz być jednak pewny, że merytoryczny content połączony z wyczerpującą objętością będzie na pewno doceniony przez wyszukiwarki.
Algorytmy Google a content
Algorytm Google odpowiada za tworzenie rankingu stron znajdujących się w wyszukiwarce. System ten analizuje wiele różnych kryteriów, na podstawie których następnie ustala pozycję konkretnej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Jaki związek z udostępnianymi treściami mają owe algorytmy?
Google stawia przede wszystkim na jakościowe treści. Jednym z algorytmów odpowiadających za analizowanie contentu jest algorytm Panda. Weryfikuje on jego niepowtarzalność oraz wartość. Strony, które posiadają spam lub duplikaty są za to karane niższą pozycją.
Innym istotnym algorytmem jest Pirat – odpowiedzialny za analizowanie treści pod kątem praw autorskich. Witryny, które dopuściły się kradzieży tekstów, również tracą swoją pozycję.
Algorytm Koliber odpowiada natomiast za badanie kontekstu stron. Z tego względu zwiększony został nacisk na tworzenie merytorycznych treści. Nawet jeśli nie posiadają one fraz kluczowych, jednak odpowiadają intencjom użytkowników, będą pojawiały się na wyższych miejscach.
Im więcej tekstu, tym lepiej?
Otóż niekoniecznie. Można wręcz powiedzieć, że im dłuższa treść, tym większa szansa na popełnienie wszelkiego rodzaju błędów. Przy obszernych tekstach ciężej jest bowiem wyłapać pojawiające się nieścisłości czy też pomyłki. Oczywiście nie oznacza to, że długi artykuł nie może być dobry i jakościowy. Jeśli autor zadba o odpowiednie jego sformatowanie i realną wartość merytoryczną, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zajmował on wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Odradza się jednak “lania wody” – mało konkretne wpisy, choć będą obszerne, nie przyniosą odbiorcom żadnych korzyści. Z tego też względu długość tekstu nie zawsze wiąże się z jego wysokim poziomem. Zdarzyć się może nawet, że krótszy, lecz bardziej jakościowy artykuł będzie pozycjonował się na lepszym miejscu niż tekst na 15 tys. zzs., który nie zawiera wartościowych informacji.
Nie warto zatem sztucznie wydłużać swojego tekstu, tylko po to by miał większą objętość. Ważniejsza jest nie ilość, a jakość. Jak wcześniej wspominaliśmy, treść powinna być na tyle długa, by wyczerpywała w całości poruszany temat. Jeśli jest on jednak zbyt obszerny, dobrym pomysłem będzie opisanie go w kilku oddzielnych artykułach. Kierując się tą zasadą, możesz w prosty sposób kontrolować długość treści, tak aby była, jak najbardziej użyteczna i przystępna dla odbiorców.
Podsumowanie
Nie ma jednej, poprawnej odpowiedzi na pytanie “jak długi powinien być tekst?”. Jego długość zależeć powinna przede wszystkim od wybranej formy i tematyki. Zastanowić się zatem powinieneś co i w jaki sposób przekazać chcesz swoim odbiorcom. Oczywiście nie warto ograniczać się jedynie do krótkich tekstów. Dłuższe formy, zachowujące jednocześnie wysoką jakość, doceniane są zarówno przez wyszukiwarkę, jak i czytelników, którzy szukają wyczerpujących informacji na konkretny temat. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu artykułowi planowanie długości contentu nie będzie stanowiło już dla Ciebie problemu!