Czym jest White Hat i Black Hat SEO?

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) jest idealnym rozwiązaniem dla każdego biznesu, który chce wyprzedzić w sieci swoją konkurencję. Pomaga bowiem poprawić widoczność witryny, co wpływa bezpośrednio na zwiększenie jej ruchu organicznego.

Istnieją jednak dwa różne rodzaje SEO: White Hat SEO i Black Hat SEO. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się różnicom między nimi i wyjaśnimy, dlaczego ważne jest bezpieczne obchodzenie się z technikami Black Hat SEO. Zachęcamy do lektury!

White Hat SEO – podstawowe informacje

White Hat SEO to metoda optymalizacji strony, polegająca na wykorzystaniu technik i strategii, które są zgodne z wytycznymi wyszukiwarek internetowych. Jej celem jest zwiększenie pozycji i budowanie widoczności witryny w sposób uczciwy.

Założenia White Hat SEO wykluczają zatem korzystanie ze wszelkiego rodzaju nieetycznych technik, takich jak np. farmy linków czy keyword stuffing. Głównym celem tej metody jest zapewnienie przyjaznego doświadczenia dla użytkowników odwiedzających witrynę. Oznacza to, że strona powinna być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, ale również łatwa w nawigacji i czytelna dla ludzi.

Techniki wykorzystania White Hat SEO

Do najpopularniejszych technik White Hat SEO zalicza się m.in.:

  • Zaplanowanie logicznej struktury – odpowiednia struktura strony jest istotna nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale jest również ważna dla wyszukiwarek. Warto zatem zadbać o podział na konkretne podstrony, które są ze sobą poprawnie powiązane linkowaniem wewnętrznym.

 

 

  • Tworzenie unikalnych i wartościowych treści – stworzenie treści, które są dostosowane do witryny i przydatne dla odbiorców, jest podstawą skutecznego budowania widoczności strony. Może ona bowiem wtedy zajmować wysokie pozycje na konkretne frazy kluczowe zawarte w obrębie witryny, a także dostarczać użytkownikom użytecznych informacji.

 

  • Budowanie naturalnej sieci linków – wysokiej jakości linki zewnętrzne, które kierują do danej witryny, wpływają pozytywnie na jej postrzeganie przez wyszukiwarki. W związku z tym wartościowa sieć linków wpływa pozytywnie na jej pozycję.

Black Hat SEO – podstawowe informacje

Black Hat SEO odnosi się do technik stosowanych w SEO, które są sprzeczne z wytycznymi ustalonymi przez wyszukiwarki. Techniki te mają na celu manipulowanie organicznymi wynikami wyszukiwania, dzięki czemu strona zajmować ma wyższe pozycje w SERP.

Głównym celem Black Hat SEO jest uzyskanie szybkich i łatwych pozycji w wynikach wyszukiwania bez zwracania szczególnej uwagi na odbiorców. Oznacza to, że strona może być zoptymalizowana pod kątem algorytmów wyszukiwarek w sposób sprzeczny z jej zasadami oraz może być dodatkowo trudna w nawigacji i nie zapewniać dobrego doświadczenia użytkownika.

Formy Black Hat SEO

Do przykładowych technik Black Hat SEO zalicza się m.in.:

  • Keyword stuffing – technika ta polega na sztucznym upychaniu słów kluczowych w treściach dostępnych na stronie internetowej lub też jej meta znacznikach. Ma to na celu pozwolić stronie zajmować wysokie pozycje na konkretne frazy. Wpływa to jednak negatywnie na przejrzystość i naturalność tekstu oraz może być potencjalnie karane przez wyszukiwarkę.

 

  • Cloaking – technika, która ma na celu prezentowanie treści lub adresów URL, które są inne dla wyszukiwarek niż użytkowników. Jest to manipulowanie rankingami wyszukiwarek i ukrywanie prawdziwego charakteru zawartości pokazywanych użytkownikom. Cloaking jest uznawany zatem za naruszanie zasad przyjętych przez wyszukiwarki.

 

  • Farmy linków – są to niskiej jakości strony internetowe, które są tworzone wyłącznie w celu generowania linków z powrotem do witryny docelowej. Jest to zatem miejsce, w którym gromadzone są backlinki, w związku z tym nie wnoszą wartości dla użytkownika. Wykorzystywanie tej praktyki jest zatem odradzane.

 

  • Ukrywanie treści lub linków – polega na ukryciu na stronie różnych treści (np. fraz kluczowych) lub też nadmiernie wykorzystywanych linków. Może to być dokonane m.in. poprzez wykorzystywanie białego tekstu, który zlewa się z tłem witryny i jest widoczny dopiero po jego zaznaczeniu (jak na przykładzie poniżej). Technika ta jest stanowczo potępiana przez wyszukiwarki.

Dlaczego należy unikać Black Hat SEO?

Black Hat SEO powinno być unikane z kilku powodów. Po pierwsze, wyszukiwarki takie jak Google mogą łatwo wykryć te techniki i ukarać za nie Twoją stronę. Może to doprowadzić do usunięcia Twojej strony z wyników wyszukiwania, utrudniając tym samym jej znalezienie przez potencjalnych klientów.

Po drugie, techniki Black Hat SEO mogą nie być trwałe. Oznacza to, że Twoja strona może zająć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania przez krótki okres, ale jej widoczność ostatecznie spadnie. Wpłynie to negatywnie na pozyskiwany ruch organiczny.

Techniki Black Hat SEO mogą również zaszkodzić reputacji Twojej witryny. Może to doprowadzić do tego, że klienci będą unikać Twojej strony, zmniejszając tym samym jej autorytet. Strona dostosowana pod Black Hat SEO jest bowiem mało przyjazna dla użytkowników i wpływa negatywnie na ich doświadczenia.

Kary od Google

Google zajmuje zdecydowane stanowisko wobec stron używających metody Black Hat SEO. Strona, która używa którejś z wymienionych technik, może zostać ukarana filtrem lub całkowicie usunięta z wyników wyszukiwania. Google jest aktualnie w stanie wykryć te techniki bardzo szybko, w związku z czym nie opłaca się aż tak ryzykować.

Co, jeśli jednak doszło do nałożenia kary? Czy da się jakoś naprawić tę sytuację? Jeśli okaże się, że Twoja strona używała którejkolwiek z technik Black Hat SEO i dostała karę od Google, ważne jest, aby podjąć działania tak szybko, jak to możliwe. Powinieneś usunąć wszelkie techniki Black Hat SEO ze swojej strony i upewnić się, że postępujesz zgodnie z wytycznymi określonymi przez wyszukiwarkę. Dopiero wtedy możliwe jest wysłanie prośby o ponowne zaindeksowanie witryny.

Niektóre nałożone na Twoją stronę filtry sprawdzić możesz w narzędziu Google Search Console. Z podanych w nim informacji dowiedzieć możesz się o przyczynie kary, zakresie oraz działaniach naprawczych.

Podsumowanie

White Hat i Black Hat SEO to dwie różne rodzaje technik optymalizacji witryny. White Hat SEO podąża za wytycznymi ustalonymi przez wyszukiwarki takie jak Google, podczas gdy Black Hat SEO postępuje wbrew nim. Należy jednak pamiętać, że łamanie lub naginanie zasad wyszukiwarki może poskutkować nałożeniem na stronę kary. W związku z tym warto postawić na etyczne działania, na których opiera się White Hat SEO.

 

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.