Dostępne na stronach internetowych treści są kluczowymi ich elementami. W końcu to dzięki nim firmy mogą przekazywać swoim odbiorcom najważniejsze informacje. Pierwszym krokiem jest oczywiście ich odpowiednia optymalizacja. Jednak by były one maksymalnie użyteczne, zadbać należy również o ich atrakcyjność.
Chciałbyś skutecznie utrzymywać uwagę swoich odbiorców, ale nie do końca wiesz, jak to osiągnąć? Rozwiązaniem może być uatrakcyjnienie Twoich treści poprzez zadbanie o kilka prostych elementów. Zachęcamy do zapoznania się z naszym dzisiejszym artykułem i dowiedzenia się więcej na ten temat!
Dlaczego odpowiednio zoptymalizowane treści na stronie są tak ważne?
Zacznijmy od tego, dlaczego warto przykładać szczególną uwagę do treści znajdujących się w obrębie Twojej witryny. Ich odpowiednia optymalizacja przynosi wiele korzyści nie tylko z punktu widzenia SEO, ale ma również pozytywny wpływ na doświadczenia użytkownika. Przejdźmy zatem do konkretów – poprawnie zoptymalizowane treści:
- Zwiększają widoczność strony w wyszukiwarce – witryna z treściami nasyconymi konkretnymi frazami kluczowymi, które jednocześnie cechują się wysoką użytecznością i jakością, jest w stanie zajmować wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Zwiększają zaangażowanie użytkowników – treści, które są proste, zrozumiałe oraz merytoryczne przyczyniają się do budowania pozytywnych doświadczeń użytkownika, co przekłada się na wyższą stopę konwersji.
- Pomagają w budowaniu pozytywnego wizerunku marki – dostępne na stronie internetowej treści są wizytówką danej firmy. W związku z tym, jeśli są one odpowiednio przygotowane i poprawnie wdrożone, mogą pomóc w kreowaniu pozytywnego wizerunku marki.
- Są szansą na pozyskiwanie linków zewnętrznych – publikując na stronie wysokiej jakości treści, zwiększasz swoją szansę na pozyskanie naturalnych linków zewnętrznych. Inne witryny mogą chcieć powołać się na Twój wpis lub też skorzystać z Twojej infografiki, którą uważają za wartą podzielenia się z innymi.
Sposoby na utrzymanie uwagi użytkownika
Każdy z nas ma codziennie kontakt z setkami internetowych treści, które przyjmują niekiedy zbliżony format. Według danych z 2022 roku średni czas skupienia użytkownika wynosi jedynie 8 sekund. Dlatego, jeśli chcesz, by Twój odbiorca był zainteresowany tym, co masz mu do przekazania, musisz znaleźć sposób na skuteczne utrzymanie jego uwagi.
Jest to jak najbardziej możliwe, musisz jedynie pamiętać o kilku prostych elementach. Można do nich zaliczyć m.in. korzystanie z odpowiednich zasobów graficznych, podzielenie tekstu na przejrzyste sekcje czy też postawienie na konkretne informacje. Poniżej omawiamy te aspekty nieco bardziej szczegółowo.
Korzystaj ze zdjęć, grafik i innych zasobów wizualnych
Podstawowym sposobem na utrzymanie uwagi czytelnika jest urozmaicenie tekstu dodatkowymi elementami. Pamiętaj – nawet jeśli opublikowane na Twojej stronie treści będą merytoryczne, ale zaprezentowane w mało atrakcyjnej formie, użytkownik może się nimi po chwili zmęczyć.
Różnego rodzaju zasoby wizualne pozwalają użytkownikowi zrobić sobie chwilową przerwę od tekstu. Dzięki temu nie zostanie on przytłoczony nadmiarem informacji, który mógłby zniechęcić go do dalszego pozostania na Twojej stronie.
Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystywanie autorskich zdjęć czy też grafik. Oprócz aspektu estetycznego mogą stanowić one idealne dopełnienie samego tekstu. W przypadku artykułów stworzyć możesz własne infografiki, które podkreślą najważniejsze informacje. Za ich pomocą możesz także wyróżnić omawiane dane czy statystyki. Z kolei treści znajdujące się na innych podstronach witryny możesz opatrzyć spójnymi elementami graficznymi, które nawiązują do Twojej marki lub branży.
Podziel tekst na sekcje/nagłówki
Kolejną kwestią, która wpływa na atrakcyjność tekstu, jest jego odpowiednia prezentacja na stronie. Podzielenie go na mniejsze akapity lub sekcje ułatwi użytkownikowi odnajdywanie w nim kluczowych informacji. Dodatkowo aspekt ten jest ważny pod względem ogólnego odbioru wizualnego Twojej witryny.
W przypadku artykułów blogowych warto postawić na konkretne nagłówki. Dzięki nim będziesz w stanie podzielić tekst na poszczególne akapity, które wpłyną pozytywnie na ogólną przejrzystość tekstu. Dodatkowo czytelnik będzie w stanie w prosty sposób po nim nawigować.
Projektując treści na inne podstrony witryny, musisz również pamiętać o podzieleniu ich na odpowiednie sekcje. Ściana tekstu oprócz tego, że wpływa negatywnie na aspekt wizualny, jest również mało praktyczna. Warto zatem zadbać o umieszczenie fragmentów tekstu w konkretnie wyznaczonych do tego częściach witryny. Dzięki temu użytkownik w prosty sposób będzie mógł przyswoić przekazywane przez Ciebie informacje, a Ty unikniesz bałaganu na swojej stronie.
Przykłady podziału treści na poszczególne sekcje znajdziesz np. na naszej stronie internetowej.
Postaw na konkrety
Użytkownicy wchodzą zazwyczaj na daną stronę z określoną intencją. Może być nią m.in. chęć znalezienia konkretnych informacji lub też potrzeba dokonania zakupu. Jeśli jednak dostępne w obrębie witryny treści nie spełnią ich wymagań, mogą czuć się nieusatysfakcjonowani i szybko ją opuścić.
W związku z tym istotne jest umiejętne projektowanie dostępnego na stronie tekstu, tak by można było w nim szybko znaleźć najważniejsze informacje. Czasami im mniej, tym lepiej – dokonaj selekcji treści i postaw na te, które będą najbardziej użyteczne z punktu widzenia docelowego odbiorcy. Warto korzystać również z wypunktowań, które prezentują w przejrzysty sposób różnego rodzaju dane.
Stawianie na konkrety wpływa na atrakcyjne postrzeganie przez klientów zarówno samych treści, jak i całej witryny. Dodatkowo dzięki odpowiedniemu wyselekcjonowaniu użytkownicy nie muszą tracić czasu i energii na mało istotne z ich punktu widzenia informacje.
Content marketing + SEO = połączenie idealne
Content marketing i SEO to dwie odrębne, lecz poniekąd połączone ze sobą strategie marketingu internetowego. SEO skupia się bowiem na poprawie widoczności witryny w wyszukiwarce m.in. poprzez czynności optymalizacyjne oraz budowanie sieci linków. Content marketing z kolei wykorzystuje wysokiej jakości treści, które dostarczać mają użytkownikom użytecznych informacji. Mają one również za zadanie zaangażować odbiorców oraz nakłonić ich do podjęcia określonych działań.
Obie te strategie przynoszą najlepsze efekty, gdy wykorzystywane są razem. Z czego to wynika? Wyszukiwarka Google docenia i nagradza wysokiej jakości content, w związku z czym może on poprawić pozycję danej witryny w wynikach wyszukiwania. Z kolei poprawnie prowadzone działania SEO w innych obszarach umożliwiają docieranie owych treści do jak największej grupy odbiorców. Jest to zatem pewnego rodzaju synergia.
Łącząc ze sobą działania content marketingowe oraz SEO, jesteś w stanie zwiększyć ruch na swojej stronie, który ostatecznie przełożyć może się na realne efekty – wyższą konwersję i zyski. Pamiętaj jednak, że dotarcie do użytkownika to dopiero połowa sukcesu. Dużo trudniejsze jest bowiem skuteczne utrzymanie jego uwagi. W związku z tym warto zadbać o dostępne na stronie internetowej treści, tak aby były one, jak najbardziej dostosowane do wymagań odbiorcy.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszym artykułem na temat korzyści wynikających z połączenia strategii SEO i UX:
SXO – czym wyróżnia się synergia SEO i UX?
Podsumowanie
Dostępne na stronie internetowej treści mogą często zadecydować o tym, czy ich odbiorca zechce skorzystać z Twojej oferty. Jeśli są one niezrozumiałe, chaotyczne lub mało estetyczne, istnieje szansa, że użytkownik postanowi opuścić Twoją witrynę. Warto zatem zadbać o to, by publikowany przez Ciebie content, oprócz odpowiedniego zoptymalizowania, był również atrakcyjny. Jest to bowiem klucz do budowania pozytywnych doświadczeń użytkownika, który następnie stać może się Twoim klientem.