Zmiany na stronie internetowej a SEO – o czym należy pamiętać?

Przebudowa strony internetowej jest niekiedy wymagającym przedsięwzięciem. W końcu zadbać trzeba nie tylko o sam jej wygląd, ale także o kwestie techniczne. Jest to o tyle ważne, że większość zmian dokonywanych w obrębie witryny wpłynąć może na uzyskiwany przez nią ruch. Przecież każdy właściciel strony chciałby cieszyć się ładnym designem połączonym z dużą liczbą odwiedzin, prawda?

Proces przebudowy nie powinien być zatem przeprowadzany pospiesznie – musi być odpowiednio zaplanowany, tak aby uniknąć potencjalnych błędów w optymalizacji. Z tego też względu warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami przebudowy strony www, dzięki którym znacząco nie ucierpi jej pozycja w wyszukiwarce. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do zapoznania się z naszym dzisiejszym artykułem!

Kiedy strona wymaga przebudowy?

Zmiany na stronie internetowej są czymś wręcz nieuniknionym. Na konieczność ich wprowadzania wpływa wiele czynników, do których zaliczyć można m.in. rosnącą popularność serwisu, zmieniające się trendy, nowy branding lub też po prostu chęć odświeżenia wyglądu witryny. Przebudowa strony przeprowadzana jest jednak najczęściej w związku z przepięciami na nowy system CMS lub ważnymi aktualizacjami. Pozycjonowanie również wymaga ciągłego dostosowywania i optymalizowania witryny w taki sposób, aby była ona jak najbardziej przyjazna zarówno wyszukiwarkom, jak i użytkownikom.

Podczas tworzenia strony internetowej istotną kwestią jest wybór odpowiedniego systemu CMS. Odpowiada on bowiem za prowadzenie witryny oraz aktualizowanie na niej wszelkich treści i informacji. Jeśli właściciel nie jest jednak zadowolony z używanego systemu, możliwa jest jego zmiana. Działanie to spotykane jest w szczególności w przypadku sklepów internetowych, które wymagają odpowiedniego zarządzania.

Przebudowa strony nie musi być działaniem kompleksowym. Czasami dotyczy ona jedynie zmian w samym designie. Przestarzałe szablony są bowiem nieatrakcyjne i mało funkcjonalne. Wpływać mogą również na wolny czas ładowania strony lub brak jej czytelności. Zmiany w wyglądzie strony wprowadzane są również często ze względu na nowy branding lub też chęć całkowitego jej odświeżenia.

Aktualizacja strony internetowej potrzebna jest także w przypadku zaburzonej jej struktury. Nielogiczne menu lub pojawiające się błędne adresy URL również wpływają na negatywny odbiór przez potencjalnych klientów. Warto zatem zadbać o uporządkowanie podstron, tak aby tworzyły one spójną całość.

laptop z kodem

Zmiany na stronie internetowej – elementy, na które musisz zwrócić uwagę

Jeśli dostrzegłeś potrzebę przeprowadzenia zmian na swojej stronie internetowej, powinieneś się do nich odpowiednio przygotować. Proces przebudowy musi być dobrze przemyślany – wszelkie błędy mogą mieć bowiem negatywny wpływ na dotychczasowe efekty pozycjonowania, ale są też w stanie skomplikować dopiero co planowane działania SEO. Sprawdź kilka przygotowanych przez nas wskazówek i dowiedz się więcej o bezpiecznym wprowadzaniu zmian w swojej witrynie!

Wprowadź przekierowania 301 i zadbaj o crawl strony internetowej

Proces przebudowy strony internetowej wymaga często zmian w adresach URL lub całkowitego usunięcia danych podstron. Wyszukiwarki muszą być zatem odpowiednio poinformowane o wszelkich nowych adresach. Do tego służą właśnie przekierowania 301 – stałe przekierowania, które przenoszą moc i ruch z dotychczasowej wersji na nowy adres.

Dzięki przekierowaniu 301 na usuniętej lub nieaktualnej podstronie nie wyświetli się błąd 404, który negatywnie wpływa na ogólny odbiór przez potencjalnych klientów. Błąd ten prowadzić może również do wyindeksowania się danej podstrony, co skutkuje utraceniem widoczności na konkretną frazę kluczową. Użytkownicy powinni być z takich stron przekierowywani na nową ich wersję, jednak jeśli takowa nie istnieje, może być to podstrona o zbliżonej tematyce. Istotne jest zatem zapanowanie nad ogólną strukturą witryny, która jest kluczowa w procesie SEO. Zarówno błędne przekierowania, jak i ich całkowity brak wpływają na spadek pozycji strony w wyszukiwarce i tracenie ruchu z danych fraz.

Bardzo przydatnym narzędziem, umożliwiającym wygenerowanie informacji o wszystkich adresach znajdujących się na stronie, jest Screaming Frog. Crawl strony internetowej jest bowiem istotną czynnością, dzięki której uzyskasz niezbędną wiedzę na temat stanu witryny przed migracją. Dane te warto zapisać, tak aby móc później zbadać, czy nowy crawl odpowiadać będzie starej wersji. W ten sposób szybko zweryfikujesz, czy nie pominąłeś żadnych elementów. Działanie to jest kluczowe m.in. przy przebudowie dużych sklepów internetowych. Zazwyczaj posiadają one wiele tysięcy produktów, co łączy się z ogromną liczbą adresów URL, o które należy zadbać.

ustawienia

Zadbaj o odpowiednie meta tagi robots

Meta tagi robots odpowiadają m.in. za informowanie robotów wyszukiwarki o tym, czy dana podstrona ma być indeksowana. Podczas przebudowy witryny warto zadbać o odpowiednie ich wdrożenie, gdyż ominięcie tego aspektu może sporo namieszać. Meta tagi robots są także pomocne w przypadku pojawienia się duplikatów lub innych niepotrzebnych elementów.

Tag ‘noindex’ uniemożliwia indeksowania podstrony w wyszukiwarce, co za tym idzie, blokuje możliwość dostania się do niej z organicznych wyników wyszukiwania. Opcja ta dobrze sprawdza się podczas tworzenia nowych adresów lub też wprowadzania zmian na dotychczasowych. Testowe lub niedokończone wersje nie będą dzięki temu się wyświetlać i tworzyć bałaganu. Warto jednak pamiętać, że po zakończonej przebudowie witryny powinna ona zawierać tagi ‘index’ oraz ‘follow’. Wiele osób zapomina o tym szczególe, który znacząco wpływa na widoczność i pozycję strony.

Przenieś treści oraz meta znaczniki

W przypadku aktualizowania bądź całkowitego przenoszenia strony internetowej na nowy adres pamiętać musisz również o zaciągnięciu poprzednich treści i meta znaczników – oczywiście o ile były one zoptymalizowane pod SEO. Dostępny na stronie tekst jest bowiem kluczowy z punktu pozycjonowania. To w nim zawarte są frazy kluczowe, na które dane podstrony mogą rankować w wyszukiwarce. Bez jakościowych treści niemożliwe jest zatem zajmowanie wysokich pozycji oraz ściąganie ruchu.

Niezbędne są także unikalne meta znaczniki, czyli title i description. Meta title odpowiada za tytuł podstrony, który wyświetlany będzie użytkownikom w zakładce oraz wyszukiwarce. Natomiast meta description stanowi opis, który pokrótce oznajmia, co znaleźć można na stronie. Meta znaczniki są elementami, które w dużej mierze decydują o tym, czy dana osoba będzie chciała odwiedzić wskazany adres. Powinny być one zatem zachęcające – w opisie warto zawrzeć wezwanie do działania oraz korzyści znajdujące się na Twojej stronie.

przykład meta title i meta description

Zaktualizuj mapę witryny i przenieś tagi analityczne

Kolejnym ważnym krokiem jest zaktualizowanie mapy witryny. Wynika to z faktu, że proces przebudowy wpłynąć mógł na zmianę zawartych w niej linków. Nową wersję mapy wgrać należy do Google Search Console. Natomiast jeśli zmianie uległa domena, należy pamiętać o ponownym jej zweryfikowaniu poprzez wpis TXT w rekordach DNS.

Oprócz sitemapy zadbać należy dodatkowo o tagi analityczne. Zaktualizowane kody śledzenia przenieść trzeba do Google Analytics oraz Google Tag Managera. Zarówno sitemapa, jak i tagi analityczne są bardzo istotne z punktu analityki oraz i nieutracenia ważnych danych, dlatego nie należy o nich zapominać.

Nieprzemyślana przebudowa strony a pozycjonowanie

Pozycjonowanie jest procesem czasochłonnym, ale dającym długotrwałe rezultaty. Wszystkie uzyskane efekty mogą być jednak w prosty sposób zmarnowane – czasem wystarczą tylko nieprzemyślane zmiany na stronie. Nieumiejętna jej przebudowa skutkować może bowiem drastycznym spadkiem widoczności, co w konsekwencji prowadzi do spadku ruchu i braku zainteresowania oferowanymi produktami czy usługami. Ostatecznie prowadzi to do spadku sprzedaży, czy zmniejszonej konwersji z zapytań.

Proces przebudowy witryny powinien być działaniem odpowiednio zaplanowanym. Sama wiedza teoretyczna czasem nie wystarczy – przy bardziej skomplikowanych działaniach niezbędne są także praktyczne umiejętności techniczne poparte doświadczeniem. W sytuacji, gdy wymagane na stronie zmiany są zaawansowane i martwisz się utratą ruchu, warto skorzystać z pomocy specjalistów. Dzięki temu zminimalizujesz szanse na powstanie negatywnych skutków i będziesz mieć pewność, że witryna zostanie zoptymalizowana w odpowiedni sposób.

Zamów bezpłatną wycenę!

Podsumowanie

Zmiany na stronie internetowej nie powinny być działaniem o charakterze spontanicznym. Mają często spory wpływ na SEO, dlatego warto zadbać o ich poprawne przeprowadzenie. Jednak trzymając się kilku podstawowych zasad dotyczących poprawnej przebudowy witryny, nie powinieneś obawiać się utracenia dotychczasowych efektów pozycjonowania. Na początku prawdopodobnie zauważysz wahania w jej pozycji, aczkolwiek jest to okres przejściowy. Co więcej, gdy wyszukiwarka przyswoi nową, zoptymalizowaną wersję, może ona zająć nawet wyższe miejsce niż wcześniej. Mamy nadzieję, że przedstawione w dzisiejszym artykule wskazówki przygotują Cię do procesu przeprowadzania zmian w witrynie!

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.