Jak zachęcić użytkownika do zakupu? 4 elementy, o które zadbać na stronie

 

Użytkownicy trafiają na Twoją stronę/sklep. Przeglądają podstrony, przechodzą na produkty lub usługi. A sprzedaż… stoi w miejscu. Znasz ten scenariusz? Niestety taka sytuacja dotyka wielu przedsiębiorców. Czas to zmienić!

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przekonać klienta do zakupu – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Opisujemy w nim 4 elementy na stronie, o które warto zadbać w kontekście sprzedaży. Pamiętaj, nawet mała zmiana może zachęcić użytkownika i przekształcić go w zadowolonego klienta. Zachęcamy do lektury!

Przekształcanie użytkownika w klienta – o tym pamiętaj

Wbrew powszechnym powiedzeniom, dobry produkt czy jakościowa usługa w wielu przypadkach niestety same się nie obronią. Użytkownicy są wybredni – nawet jeśli oferujesz świetny produkt, ale doświadczenie zakupowe będzie średnie, Twoi potencjalni klienci prawdopodobnie przejdą do konkurencji.

Choć sama oferta jest oczywiście niezwykle ważna, musisz zadbać o całą “otoczkę” – sprawnie działającą stronę, jasne opisy, logiczną ścieżkę zakupową i wiele więcej. Musisz pamiętać, że użytkownik może za pomocą kilku kliknięć znaleźć inne firmy, u których dostanie podobny produkt/usługę.

Jeśli chcesz zachęcić odwiedzających do zakupu, musisz zapewnić im doskonałe doświadczenie związane z Twoim sklepem/stroną. Zadbaj o swojego potencjalnego klienta, tak aby nie zraził się do Twojej firmy. Wygląd i użyteczność witryny mogą bowiem wpłynąć na postrzeganie Twojej oferty. A warto wiedzieć, że użytkownik potrzebuje zazwyczaj kilku lub nawet kilkunastu interakcji z daną marką, aby przekształcił się w klienta.

Jak konkretnie przekonać użytkownika do zakupu? Pomogą Ci w tym nasze poniższe wskazówki.

Usuń błędy techniczne

Po pierwsze, usuń wszystkie błędy techniczne. Zbyt długie ładowanie treści, nieczytelne podstrony na telefonie, nielogiczne adresy URL – to tylko niektóre z elementów, które mogą skutecznie odciągnąć użytkownika od Twojej oferty. Pamiętaj: Twoja strona powinna ułatwiać klientom zakupy, a nie je utrudniać.

Ewentualne problemy techniczne wpływają również negatywnie na widoczność Twojej witryny. Wyszukiwarka Google promuje strony, które zapewniają dobre doświadczenie użytkownika. Niższe pozycje w wynikach wyszukiwania oznaczają mniejszy ruch na stronie – a to z kolei zmniejsza Twoje szanse na sprzedaż.

Na czym warto się skupić w kontekście błędów technicznych? Przede wszystkim:

  • Zadbaj o szybkie ładowanie strony – skorzystaj z narzędzia PageSpeed Insights i zweryfikuj, co obciąża Twoją witrynę,
  • Zadbaj o responsywność – zaprojektuj podstrony, tak aby były czytelne zarówno na komputerze, jak i smartfonach.
  • Zoptymalizuj adresy URL – usuń nielogiczne ciągi znaków i liczb, zamiast tego stosuj prosty schemat domena.pl/kategoria/podkategoria/produkt,
  • Wdróż certyfikat SSL – zabiezpieczona strona wzbudza większe zaufanie, dlatego koniecznie zadbaj o certyfikat SSL,
  • Uporządkuj menu – menu powinno być logiczne i kierować do wszystkich najważniejszych podstron w obrębie witryny,
  • Zoptymalizuj strony 404 – jeśli jakaś podstrona już nie istnieje, zaproponuj użytkownikowi przejście na inne produkty/usługi.

Klienci zazwyczaj nie lubią ryzykować – chcą podejmować bezpieczne decyzje, których nie będą później żałować. Pojawiające się na stronie błędy mogą często zapalić czerwoną lampkę. Postaraj się zminimalizować ewentualne problemy i zapewnić swoim potencjalnym klientom bezpieczne miejsce do dokonania zakupu.

Poczytaj więcej o technicznym SEO:

Techniczne elementy witryny, które są niezbędne w procesie pozycjonowania

Zadbaj o dobry copywriting z językiem korzyści

Twoja strona działa tak jak należy? Czas zadbać o jej zawartość! Główną rolę powinny odgrywać jakościowe treści.

Copywriting to sztuka tworzenia tekstów, które nie tylko informują, ale przede wszystkim przekonują i motywują do działania. W kontekście sprzedaży, kluczowe jest stosowanie języka korzyści, który skupia się na tym, co klient zyska, wybierając Twój produkt lub usługę.

Pamiętaj, że w większości przypadków klienci nie kupują cech produktu, ale korzyści, jakie on przynosi. Zamiast przesadnie pisać o technicznych aspektach, skup się na tym, jak Twój produkt ułatwi życie klienta, zaoszczędzi jego czas lub pieniądze. Używaj aktywnych czasowników i zwrotów, które pobudzają wyobraźnię i emocje. Na przykład, zamiast „Nasz produkt ma funkcję X”, napisz „Dzięki funkcji X zaoszczędzisz 2 godziny dziennie”.

W przypadku usług pokaż, w jaki sposób Twoje rozwiązania wyeliminują problemy klienta. Opisz poszczególne etapy, przedstaw, co dodatkowego oferujesz, czego nie ma Twoja konkurencja, zapewnij klienta o wnoszonej wartości. Opisując swoje usługi, skup się na konkretnych rezultatach, jakie klient może osiągnąć.

Jakościowe treści są również dobrze postrzegane przez wyszukiwarkę Google. Strony, które zapewniają użytkownikom wartościowe informacje, mają szansę na zajmowanie wyższych pozycji. Pamiętaj więc o tym, aby pisać przede wszystkim z myślą o swoich odbiorcach.

W swoich treściach używaj liczb i statystyk – uwiarygodnią one dodatkowo Twój przekaz. Przykładowo, przytaczaj efekty uzyskane w dotychczasowych współpracach, podkreślaj, ile procent klientów ocenia pozytywnie Twoje produkty itp. Pamiętaj jednak, aby zawsze być uczciwym i realistycznym w swoich opisach. Podawaj tylko prawdziwe informacje i obietnice, z których możesz się później wywiązać. Transparentność jest podstawą w budowaniu zaufania użytkowników.

Dodaj elementy wspierające konwersję

Po wejściu na stronę i zapoznaniu się z jej treściami użytkownik powinien wiedzieć, jakie kolejne kroki podjąć. Aby ułatwić mu decyzję, dodaj elementy wspierające konwersję, m.in.:

  • Przyciski Call To Action (CTA, wezwania do działania) – które wskazują, co użytkownik powinien zrobić, np. wypełnić formularz, dodać produkt do koszyka, dokończyć zakup.
  • Certyfikaty, wyróżnienia nagrody – które zwiększą wiarygodność Twojej firmy.
  • Widoczne formularze kontaktowe – użytkownik powinien mieć do nich szybki i bezproblemowy dostęp.
  • Klikalny adres e-mail i numer telefonu – dzięki którym użytkownik może szybko się z Tobą skontaktować.

Jak zachęcić klienta do zakupu za pomocą tego typu elementów? Przede wszystkim zadbaj o ich dobrą widoczność i wyróżnienie. W przypadku przycisków używaj kontrastowych kolorów, które łatwo zauważyć. Zadbaj również o wygodę w uzupełnianiu formularzy – ogranicz liczbę pól do niezbędnego minimum, aby niepotrzebnie nie zniechęcać użytkowników. Zazwyczaj wystarczy tylko imię, e-mail i numer telefonu.

Nie zmuszaj swoich odwiedzających do żmudnego poszukiwania opcji kontaktu lub zakupu – zapewnij wszystko na wyciągnięcie ich ręki. Dzięki temu istnieje mniejsza szansa, że użytkownik rozmyśli się w trakcie i zrezygnuje z Twojej oferty.

Zbieraj opinie, komentarze, przykłady współprac – społeczne dowody słuszności

W jaki sposób możesz jeszcze przekonać użytkownika do zakupu? Na przykład, przedstawiając mu opinie swoich zadowolonych klientów. Zbieraj na bieżąco pozytywne komentarze i oceny, a następnie prezentuj je na swojej stronie. Opinie warto przede wszystkim dodać do podstron produktowych. Widząc pozytywne oceny, użytkownik może być bardziej skłonny do dokończenia zakupu.

W przypadku firmy usługowej dobrym pomysłem jest opisywanie przykładowych współprac – czyli tworzenie tzw. case studies. Przedstaw konkretną historię, w której Twoje usługi rozwiązały problem klienta. Jeśli uzyskasz zgodę, dobrze jest wymienić tego klienta z imienia i nazwiska/wymienić nazwę firmy.

Powyższe elementy wspierają zasadę społecznego dowodu słuszności. Oznacza to, że ludzie lubią podejmować decyzje, bazując na cudzych opiniach. Jeśli użytkownik zobaczy, że inne osoby już Ci zaufały i są zadowolone, z większym prawdopodobieństwem skorzysta z Twojej oferty.

Pozytywne opinie na temat zakupu lub współpracy stawiają Twoją markę w dobrym świetle. Jeśli jeszcze nie zbierasz ocen i komentarzy od swoich klientów, czas popracować w tym obszarze!

Jak zachęcić klienta do kupna? Podsumowanie

Jeśli zauważasz, że użytkownicy opuszczają Twoją stronę bez dokonania zakupu lub pozostawienia danych kontaktowych, warto zbadać jej optymalizację. Być może witryna posiada błędy, które zniechęcają potencjalnych klientów lub brakuje jej jakościowych treści.

W artykule wymieniliśmy kilka podstawowych elementów strony www, którym warto poświęcić uwagę w kontekście sprzedaży. Pamiętaj jednak, że na doświadczenie użytkownika składają się również inne kwestie- np. dostępne metody płatności. Wejdź w rolę odwiedzającego i przejdź proces zakupowy od początku do końca. Być może odkryjesz, co stopuje użytkowników przed finalizacją transakcji.

Jeśli masz do nas pytania związane z optymalizacją strony internetowej, zachęcamy do kontaktu!

Chcę napisać wiadomość

 

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.