Niezadowolenie z usługi marketingowej – kiedy zmienić agencję?

 

Dobra agencja marketingowa może być bezcennym partnerem, pomagającym w osiąganiu celów biznesowych i zwiększaniu świadomości Twojej marki. Jednak czasami, pomimo sporych inwestycji w usługę, może ona nie spełniać oczekiwań. Jest to sygnał, że warto zastanowić się nad zmianą.

W dzisiejszym artykule podpowiadamy, w jakich sytuacjach powinieneś rozważyć zmianę agencji marketingowej. Dowiedz się również, czym warto kierować się przy wyborze nowego partnera w tym obszarze. Zaczynajmy!

Co cechuje dobrą agencję marketingową?

Dobra agencja marketingowa to przede wszystkim taka, która rozumie Twoje potrzeby oraz wyzwania biznesowe. Nie ma bowiem jednego uniwersalnego podejścia – każda firma jest inna, dlatego też niezbędne są indywidualne i elastyczne rozwiązania szyte na miarę specyfiki konkretnego przedsiębiorstwa.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Istotnymi aspektami są profesjonalizm i zaangażowanie. Dobra agencja marketingowa dba o kompleksowość i najwyższy standard usług, terminowość oraz stałą komunikację z klientem. Dzięki temu możliwe jest zbudowanie współpracy opartej na partnerstwie i zaufaniu.

Pozytywnym sygnałem jest także transparentność. Oznacza ona jasno ustalone zasady współpracy czy też stałą możliwość pełnego wglądu w podejmowane przez agencję działania. Klient powinien być również regularnie informowany o postępach oraz osiąganych wynikach, np. poprzez raporty.

Współpraca podjęta z agencją prowadzić powinna oczywiście do osiągania założonych celów. Dlatego też niezwykle ważne jest prowadzenie pomiaru skuteczności wdrożonej strategii. Oznacza to wykorzystywanie analityki do monitorowania wyników kampanii i podejmowania decyzji opartych na danych – m.in. praca na wskaźnikach (np. ROAS, konwersje, mikrokonwersje) czy śledzenie liczby pozyskanych leadów. Weryfikacja osiąganych wyników pozwala na bieżące optymalizowanie działań, tak by były, jak najbardziej efektywne.

Samodzielne prowadzenie działań marketingowych vs. współpraca z agencją

Wiele osób, posiadających nieprzyjemne doświadczenia ze współpracy z agencją, postanawia spróbować podjąć działania marketingowe we własnym zakresie. Należy na to jednak spojrzeć z dwóch stron.

Samodzielne prowadzenie kampanii oraz wprowadzanie optymalizacji daje Ci pełną kontrolę nad każdym aspektem. Mimo to powinieneś się zastanowić, czy posiadasz do tego niezbędne zasoby, takie jak czas, umiejętności, odpowiednia wiedza czy specjalistyczne narzędzia.

Marketing internetowy jest bowiem niezwykle szerokim zagadnieniem. Obejmuje przeróżne metody i strategie – np. SEO, reklamy Google Ads, social media marketing, e-mail marketing, content marketing i wiele innych. Wybór odpowiedniego podejścia, a następnie jego poprawne wdrożenie nie zawsze jest łatwym i szybkim zadaniem. Z tego też względu wiele przedsiębiorstw decyduje się na podjęcie współpracy z zewnętrzną agencją, która specjalizuje się w tego typu rozwiązaniach.

Dlaczego warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji marketingowej? Podjęta współpraca to przede wszystkim:

  • oszczędność czasu i kosztów;
  • docieranie do szerokiego grona potencjalnych klientów za pomocą sprawdzonych metod;
  • skalowalność i elastyczność działań;
  • dostęp do najnowszych narzędzi i technologii;
  • kompleksowe podejście oparte na specjalistycznej wiedzy.

Najczęstsze błędy agencji marketingowych

Oczywiście, nie ma osób nieomylnych i błędy zdarzają się każdemu. Jednak w przypadku współpracy z agencją marketingową należy umieć odróżnić drobne pomyłki od sytuacji, które wpływają negatywnie na Twoje wyniki biznesowe.

Zrozumienie potencjalnych błędów może pomóc Ci w podjęciu decyzji o zmianie agencji marketingowej. Poniżej przedstawiamy te, które często hamują rozwój wielu biznesów.

Niedopasowanie usług do realnych potrzeb klienta

Jednym z błędów wielu agencji jest brak uwzględnienia realnych potrzeb klienta. Tego typu firmy na pierwszym miejscu stawiają sprzedanie jak największej ilości usług. Jak wiadomo, w wielu przypadkach nie wszystkie rozwiązania sprawdzą się tak samo dobrze. Co za tym idzie, wydanie przez Ciebie sporych kwot pieniężnych nie zawsze będzie równoznaczne z oczekiwanymi wynikami.

Jeśli czujesz, że wybrane przez Twoją agencję metody nie wnoszą żadnej wartości, z dużym prawdopodobieństwem nie zostały one dopasowane do specyfiki i potrzeb Twojego biznesu.

Przed podjęciem z Tobą współpracy przeprowadzimy dokładną analizę. Dzięki temu jesteśmy w stanie świadomie zadecydować, czy możemy zaangażować się w projekt. Oceniamy wtedy również, które usługi rzeczywiście przyniosą oczekiwane efekty. Zrozumienie Twoich potrzeb to nasz priorytet – chcemy poznać Twój biznes i zaproponować rozwiązanie ukierunkowane na jego rozwój.

 

Słaba komunikacja z klientem

Sytuacje takie jak:

  • brak poinformowania o tym, z kim można się skontaktować w celu omówienia postępów współpracy,
  • czekanie na odpowiedź mailową kilka dni lub jej brak,
  • odrzucanie przez agencję telefonów lub zbywanie,
  • krótkie rozmowy, które nic nie wnoszą…

…są oznaką braku szacunku do klienta. Komunikacja jest kluczowym elementem każdej relacji biznesowej. Brak regularnych aktualizacji, opóźnienia w przekazywaniu informacji i brak jasno określonych terminów mogą prowadzić do chaosu i opóźnień w realizacji strategii.

Chcemy zbudować z Tobą relację opartą na partnerstwie. Dlatego też stawiamy na regularny kontakt – mailowy, telefoniczny, a w razie potrzeby również twarzą w twarz. Dialog pozwala nam na lepsze poznanie Twoich potrzeb oraz jest cenną wskazówką, w jaki sposób możemy Cię wesprzeć.

 

Skomplikowane umowy z długim okresem wypowiedzenia

Skomplikowane umowy z długim okresem wypowiedzenia stanowią kolejny błąd, którego dopuszczają się agencje marketingowe. Wiele agencji stosuje umowy, które są pełne niejednoznacznych klauzul i mało zrozumiałych warunków. W takiej sytuacji klient może mieć trudności ze zrozumieniem i zinterpretowaniem poszczególnych punktów. Prowadzi to do potencjalnych sporów i braku przejrzystości w relacji biznesowej.

Dodatkowo wiele agencji w swoich umowach wyznacza długi okres wypowiedzenia, co utrudnia klientom możliwość zmiany agencji. Przez to są oni zmuszeni do kontynuowana współpracy przez kolejne miesiące, pomimo swojego niezadowolenia.

Nasze umowy zawierane są na czas nieokreślony z krótkim okresem wypowiedzenia. Zapewnia Ci to większą swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących kontynuacji lub też zakończenia naszej współpracy. Jeśli masz uwagi lub wątpliwości do któregoś podpunktu umowy, z chęcią Ci wszystko wyjaśnimy.

 

Mało przejrzyste lub powierzchowne raporty

Istotnym elementem współpracy z agencją marketingową są regularne raporty. To właśnie dzięki nim klient jest w stanie śledzić wykonane czynności oraz postępy strategii. Niektóre agencje nie przykładają jednak do nich większej uwagi. Przez to dostarczane dokumenty są często niepełne lub też mało zrozumiałe.

Raport powinien być czytelnym odzwierciedleniem prowadzonych działań marketingowych. Jeśli czujesz, że dostarczane przez agencję dokumenty nie zawierają żadnych istotnych informacji, to z dużym prawdopodobieństwem zostały one zrobione na szybko i niedbale.

Przygotowywane przez nas comiesięczne raporty zawierają klarowne podsumowanie wykonanych w tym czasie działań oraz uzyskanych wyników. Dodatkowo uwzględniamy w nich plany na kolejny miesiąc, tak abyś wiedział, nad czym będziemy pracować. Jeśli coś jest dla Ciebie niejasne lub masz wątpliwości co do wyników, nasz specjalista jest do Twojej dyspozycji.

 

Brak zakładanych efektów

Niektóre z podejść marketingu internetowego przynoszą niemal natychmiastowe efekty (np. reklamy Google Ads), z kolei na wyniki innych należy poczekać nieco dłużej (np. pozycjonowanie). Przeznaczyłeś spory budżet, dostosowałeś się do opracowanej strategii, słuchasz zaleceń specjalistów… a rezultatów dalej brak?

Jeśli zauważyłeś, że podjęta współpraca od dłuższego czasu nie przynosi żadnych korzyści, jest to poważny sygnał. Sytuacja ta wynikać może m.in. z braku uwzględnienia specyfiki Twojego biznesu, błędnego doboru usługi czy też niewywiązania się z pracy przez specjalistów.

Przed podjęciem współpracy z naszymi klientami zawsze sprawdzamy, czy istnieje przestrzeń do wprowadzenia optymalizacji i poprawy wyników. Na tej podstawie projektujemy naszą koncepcję, która zakłada jasno określone cele. Jeśli stwierdzimy, że nie jesteśmy w stanie Ci pomóc, otwarcie o tym powiemy.

 

Podsumowanie

Niezadowolenie z usługi marketingowej może mieć wiele różnych przyczyn. Wynikać może m.in. z niewłaściwego zrozumienia potrzeb klienta, słabej komunikacji czy też braku zadowalających efektów. Jeśli sytuacja ta się utrzymuje i nie widzisz możliwości poprawy, powinieneś rozpocząć poszukiwania nowej agencji.

Co prawda, dokładne sprawdzenie ofert różnych agencji oraz omówienie możliwości współpracy wiąże się z pewnymi nakładami czasowymi. Jednak jeśli niezadowolenie z usługi jest długotrwałe i negatywnie wpływa na Twoje wyniki biznesowe, warto podjąć kroki w celu znalezienia lepiej dopasowanego partnera.

Dobra agencja marketingowa powinna być strategicznym partnerem, który wspiera Twoje cele i dąży do osiągnięcia sukcesu Twojej marki. Agencja marketingowa Vilaro od lat pomaga przedsiębiorstwom wykorzystać ich potencjał w internecie. Nasi doświadczeni specjaliści prowadzą projekty na rynkach lokalnych, krajowych oraz zagranicznych.

Opowiedz nam więcej o swoich wyzwaniach i dowiedz się, jak możemy Cię wesprzeć w rozwoju Twojego biznesu.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.