Po jakim czasie widać efekty pozycjonowania?

Pozycjonowanie to proces długoterminowy, który wymaga nie tylko odpowiedniej strategii, ale również cierpliwości. Większość osób rozpoczynających swoją przygodę z SEO zadaje sobie jedno kluczowe pytanie – kiedy pojawią się efekty? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy często od indywidualnych czynników.

Poniżej znajdziesz informacje, które pomogą Ci lepiej zrozumieć, ile powinieneś czekać na pierwsze zauważalne efekty SEO. Sprawdź również, dlaczego opłaca się nawiązać współpracę z profesjonalną agencją marketingową w tym zakresie. Zaczynajmy!

Czynniki wpływające na czas pojawienia się efektów pozycjonowania

Istnieje wiele czynników, które wpływają na czas pojawienia się efektów pozycjonowania. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych, które należy w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę.

  • Historia i wiek domeny – nową domenę z reguły ciężej jest wypozycjonować. Wynika to z faktu, że nie posiada ona jeszcze na tyle autorytetu, by być postrzegana przez Google jako wartościowa. Starsze domeny często budują większe zaufanie i wiarygodność w oczach wyszukiwarek. Jeśli strona istnieje od dłuższego czasu i ma dobrą historię (np. brak treści spamerskich, brak kar od Google), może to przyspieszyć proces indeksowania i uzyskiwania lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.

 

  • Konkurencyjność rynku – jeśli działasz w branży o dużej konkurencji, zazwyczaj potrzeba będzie więcej czasu, aby osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Jak wiadomo, na pierwszej stronie Google znajduje się jedynie 10 miejsc, a chętnych na ich zajęcie jest o wiele więcej. Konkurencyjność jest związana z popularnością branży, liczbą firm na rynku i stopniem ich zaangażowania w działania SEO.

 

  • Stan optymalizacji witryny – jeśli Twoja strona nie jest poprawnie zoptymalizowana lub ma techniczne problemy, może to opóźnić efekty pozycjonowania. W pierwszej kolejności zadbać należy bowiem o dostosowanie strony pod kątem prędkości ładowania, struktury URL, nagłówków, tagów meta i innych istotnych czynników. Dopiero po zoptymalizowaniu technicznych elementów witryny możliwe jest rozpoczęcie wdrażania dalszej strategii SEO.

 

  • Wielkość strony – jeśli Twoja witryna składa się z wielu podstron, optymalizacja każdej z nich może zająć więcej czasu. Im większy zakres, tym więcej pracy będzie potrzebne, aby wprowadzić odpowiednie zmiany. Wiąże się to wtedy z nieco dłuższym oczekiwaniem na efekty.

 

  • Przeznaczany budżet i czas – przeznaczając większy budżet, jesteś w stanie zatrudnić doświadczonych specjalistów SEO, skorzystać z płatnych narzędzi czy też inwestować w jakościowe linki zewnętrzne. Proces pozycjonowania wymaga również systematyczności oraz wytrwałości. Im więcej czasu zostanie poświęcone na optymalizację strony i wykonanie wszystkich niezbędnych działań, tym szybciej będziesz mógł zauważyć efekty.

 

  • Sieć linków zewnętrznychlink building jest kolejnym elementem, który wpływa na czas pojawienia się efektów SEO. Jeśli do witryny nie prowadzą jakościowe linki, wyszukiwarka uznaje ją za małowartościową. Dlatego też należy zadbać o pozyskiwanie backlinków, najlepiej z branżowych portali o wysokim autorytecie. Należy unikać drogi na skróty – wszelkie nieuczciwe praktyki są karane przez Google.

Efekty SEO przy pozycjonowaniu lokalnym

Pozycjonowanie lokalne jest ograniczone konkretnym obszarem, na którym widoczna ma być dana witryna. Zazwyczaj jest to miasto lub województwo. Strategia ta jest szczególnie istotna dla firm, które kierują swoją ofertę jedynie do pobliskich klientów. Przykładami zapytań lokalnych są np.: “prawnik w Lublinie”, “fryzjer Kraków” czy “komisy łódzkie”.

Jeśli działasz na rynku lokalnym, konkurencja jest zazwyczaj mniejsza niż na poziomie krajowym. Oznacza to, że jesteś w stanie szybciej osiągnąć widoczność w wynikach wyszukiwania, ponieważ mniej firm konkuruje o pozycje na dane frazy kluczowe.

Dodatkowo zapytania lokalne często są bardziej precyzyjne i specyficzne. Z kolei wyszukiwarki skupiają się na dostarczaniu użytkownikom wyników odpowiadających w jak największym stopniu ich potrzebom. Dlatego też optymalizacja strony pod kątem lokalnych słów kluczowych może przyspieszyć proces osiągania lepszej widoczności.

Czas oczekiwania na efekty pozycjonowania przy pozycjonowaniu krajowym

Czas oczekiwania na efekty SEO w przypadku pozycjonowania krajowego może być dłuższy niż w przypadku pozycjonowania lokalnego. Wiąże się ono bowiem z większą liczbą stron internetowych konkurujących o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na te same frazy kluczowe.

W przypadku pozycjonowania krajowego Twoja strona musi konkurować na większym obszarze geograficznym, co może wymagać większych nakładów czasowych i zasobów pieniężnych. Musisz uwzględnić większą liczbę słów kluczowych, a także ewentualne inne preferencje i potrzeby użytkowników w różnych regionach kraju.

Należy jednak pamiętać, że większy zasięg witryny oznacza możliwość dotarcia do szerokiego grona nowych klientów. Wiązać może się to ze zwiększeniem sprzedaży i przychodów Twojej firmy. Z tego też względu w wielu przypadkach warto rozważyć wyjście z biznesem lokalnym na rynek krajowy.

Kiedy można zauważyć pierwsze efekty SEO?

Jeśli nie prowadziłeś wcześniej na swojej stronie żadnych działań z zakresu pozycjonowania, to po wprowadzeniu podstawowych optymalizacji będziesz w stanie zauważyć pierwsze poprawy w widoczności. Po zaindeksowaniu przez Google wdrożonych zmian Twoja witryna zacznie bowiem być lepiej postrzegana przez roboty wyszukiwarki.

Jest to jednak dopiero początek – by uzyskać zadowalające wyniki, proces SEO wymaga bardziej zaawansowanych i ciągłych działań. Regularne aktualizacje treści, analiza wyników, poprawa struktury strony i innych aspektów optymalizacji mogą przyspieszyć pojawienie się efektów SEO.

Z badania przeprowadzonego przez Ahrefs wynika, że na efekty procesu SEO zazwyczaj należy czekać od 3 do 6 miesięcy. Pamiętaj jednak, że w rzeczywistości nie ma żadnych oficjalnie przyjętych ram czasowych. Każdy projekt wymaga indywidualnej oceny, dlatego też najlepiej skontaktować się ze specjalistami, którzy będą w stanie ocenić wstępny czas potrzebny na uzyskanie efektów.

Źródło: https://ahrefs.com/blog/how-long-does-seo-take/

Jak sprawdzić efekty SEO? Przydatne narzędzia

Istnieje wiele różnych narzędzi, które pozwalają na zweryfikowanie efektów SEO. Dostępne platformy dzielą się na te darmowe oraz płatne. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

Narzędzia darmowe

Google Search Console – jest to darmowa platforma oferowana przez firmę Google. Umożliwia ona śledzenie i analizowanie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google. Narzędzie to dostarcza informacji na temat pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań. Za jego pomocą możesz monitorować zmiany w pozycjach w czasie, aby ocenić skuteczność działań SEO i identyfikować słabe obszary, które wymagają optymalizacji.

GSC dostarczy Ci również informacji m.in. o tym, jakie są wskaźniki klikalności (CTR) Twojej witryny, a także czy istnieją związane z nią jakiekolwiek problemy techniczne lub ostrzeżenia.

Google Analytics – jest kolejnym darmowym narzędziem od Google. Stanowi jedno z najważniejszych narzędzi do monitorowania ruchu na stronie internetowej. GA umożliwia śledzenie kluczowych metryk, takich jak liczba odwiedzających, źródła ruchu, czas spędzony na stronie itp. Dzięki temu narzędziu możesz ocenić, czy Twoje działania SEO przyczyniają się do wzrostu ruchu na stronie.

Najnowszą wersją tego popularnego narzędzia jest Google Analytics 4. Poniżej przedstawiamy najważniejsze różnice pomiędzy obiema wersjami.

Narzędzia płatne

Senuto – jest to kompleksowe narzędzie, które służy do analizowania i monitorowania działań związanych z pozycjonowaniem witryn. Senuto pozwala na śledzenie pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych.

Narzędzie to pozwala również monitorować m.in. wzrosty i spadki witryny w rankingu, ewentualną kanibalizację czy też widoczność na tle konkurencji.

Ceny pakietów Senuto zaczynają się od 99 zł, a kończą na 399 zł za miesiąc.

Ahrefs – jest to narzędzie znane głównie ze swojej funkcji analizy linków i badania konkurencji. Może dostarczyć informacji o jakości linków prowadzących do Twojej witryny, jak również pomóc w identyfikacji słów kluczowych, które przynoszą ruch na stronę.

Za jego pomocą możesz monitorować zmiany w rankingu, śledzić postępy i ocenić skuteczność działań SEO. Narzędzie oferuje także opcję śledzenia konkurencji i porównywania pozycji.

Narzędzie to jest droższe od Senuto – ceny pakietów zaczynają się od 99$ i kończą na 999$ miesięcznie.

Dlaczego warto skorzystać z usług SEO agencji marketingowej?

Proces pozycjonowania, aby przyniósł oczekiwane efekty, przeprowadzony powinien być w sposób spójny i przemyślany. Niezbędna jest także specjalistyczna wiedza oraz praktyczne umiejętności. W przeciwnym razie przeznaczony przez Ciebie budżet może być przepalany, czyli marnowany.

W związku z tym najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji marketingowej. Współpraca z doświadczonymi specjalistami to gwarancja najwyższej jakości i kompleksowego wsparcia.

W Vilaro od lat skutecznie pomagamy przedsiębiorstwom z różnych branż zwiększać widoczność w sieci – na rynkach lokalnych, krajowych oraz zagranicznych. Przede wszystkim stawiamy na zrozumienie potrzeb naszych klientów. Chcemy poznać bliżej Twój biznes, tak by móc zaplanować indywidualną strategię jego rozwoju.

Poznaj historie sukcesów naszych klientów:

Case Studies

 

Odbierz bezpłatną analizę kondycji swojej strony pod kątem SEO

Nie jesteś do końca przekonany? Z chęcią zaoferujemy Ci bezpłatną analizę kondycji Twojej strony pod kątem SEO – bez żadnych zobowiązań. Dostarczy Ci ona informacji m.in. na temat aktualniej widoczności Twojej witryny na tle konkurencji czy błędów w jej optymalizacji technicznej.

Po omówieniu analizy z naszym konsultantem oraz przedstawieniu przygotowanej koncepcji rozwoju możesz zadecydować, czy chcesz nawiązać z nami współpracę.

Skorzystaj z bezpłatnej analizy i wyceny!

 

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.