Brak zapytań ze strony internetowej – jakie są tego przyczyny i jak im zaradzić?

Strona internetowa stanowi obecnie nie tylko wizytówkę przedsiębiorstwa, ale także ważne narzędzie marketingowe. Jednym ze wskaźników jej skuteczności może być ilość pojawiających się zapytań od użytkowników. Może się jednak zdarzyć, że nie zawsze będzie ona zadowalająca. Jak to zmienić?

W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jakie działania powinieneś podjąć, aby Twoja strona generowała zapytania od potencjalnych klientów. Proponujemy także nasze sprawdzone rozwiązania. Zachęcamy do lektury!

Dlaczego warto dbać o zapytania od potencjalnych klientów?

Pojawiające się ze strony internetowej zapytania mogą mieć pozytywny wpływ m.in. na Twoją sprzedaż. Dlaczego? Odpowiadając na pytania użytkowników w zrozumiały i profesjonalny sposób, jesteś w stanie wzmocnić ich zaufanie do Twojej firmy. W związku z tym potencjalni klienci, którzy otrzymują szybką i kompetentną pomoc, są bardziej skłonni do dokonania zakupu.

Odpowiadając na zapytania, możesz również pomóc zainteresowanym osobom zrozumieć korzyści wynikające z Twojej oferty, a także pomóc im w dokonaniu właściwego wyboru. To niezwykle ważne, gdyż użytkownicy, zanim podejmą ostateczną decyzję o zakupie, mają często wiele wątpliwości i pytań. Udzielone odpowiedzi mogą zwiększyć ich zainteresowanie Twoim produktem lub usługą, co z kolei może prowadzić do finalizacji transakcji.

Kolejną korzyścią płynącą z pojawiających się zapytań jest możliwość budowania pozytywnego wizerunku firmy. Jeśli klienci mają dobre doświadczenia z obsługą, są bardziej skłonni do polecania Twojego biznesu innym osobom. Może przyczynić się to do generowania ruchu na Twojej stronie, a następnie wzrostu poziomu sprzedaży.

Warto również zauważyć, że dbałość o zapytania od użytkowników może pomóc w identyfikacji trendów i potrzeb rynkowych. Analizując pojawiające się pytania, możesz zauważyć pewne powtarzające się problemy i schematy. Może to znacząco pomóc w dostosowaniu Twoich działań do oczekiwań klientów.

Najczęstsze przyczyny braku zapytań ze strony internetowej

Co jednak w sytuacji, gdy Twoja strona internetowa nie generuje zapytań? By rozwiązać ten problem, najpierw należy znaleźć jego przyczynę. Może ona leżeć m.in. w nieodpowiedniej optymalizacji witryny lub też źle przeprowadzanym procesie pozycjonowania.

Poniżej zebraliśmy dla Ciebie kilka najczęstszych powodów braku zapytań ze strony internetowej. Podpowiadamy również, w jaki sposób można je wyeliminować.

Wyświetlanie się w wyszukiwarce na niewłaściwe frazy

Jednym z powodów braku zapytań od potencjalnych klientów może być pozycjonowanie się Twojej witryny na nieodpowiednie frazy. Dlaczego jest to tak ważne? To dzięki właściwym słowom kluczowym użytkownicy są w stanie znaleźć Twoją stronę w wyszukiwarce.

W związku z tym, jeśli witryna nie jest widoczna na frazy związane z ofertą, nie będzie w stanie dotrzeć do zainteresowanych nią osób. Nie generuje ona zatem ruchu, który przełożyć mógłby się na pojawienie się zapytań.

Może wystąpić również sytuacja, w której użytkownicy nie szukają oferowanych przez Ciebie rozwiązań, a mimo to Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania. Mogą oni na nią wejść, ale prawdopodobnie szybko ją opuszczą. W tym przypadku witryna będzie posiadała ruch, jednak o nieodpowiedniej jakości. Nie przełoży on się zatem na zapytania, gdyż odwiedzający nie są zainteresowani Twoimi rozwiązaniami.

Rozwiązanie: Przeprowadzenie analizy słów kluczowych i optymalizacja treści witryny pod frazy wyszukiwane przez grupę docelową.  

Brak dostatecznych informacji na stronie

Potencjalni klienci oczekują od firmy kompletnych i jasnych informacji na temat oferowanych przez nią rozwiązań. Ich brak może być dla nich sygnałem, że oferta może być małowartościowa lub nie zaspokoi ich potrzeb.

Brak dostatecznych informacji może wpłynąć także na niepewność i obniżenie zaufania. Użytkownicy zazwyczaj szukają dokładnych informacji o danym produkcie lub usłudze, aby w pełni zrozumieć ich cechy, zalety, a także potencjalne wady lub ograniczenia. Jeśli nie znajdą takich informacji na stronie internetowej, to prawdopodobnie skorzystają z usług konkurencji.

Pamiętaj zatem, że niezaspokojenie podstawowych potrzeb informacyjnych użytkowników może wpłynąć na spadek ich zainteresowania Twoją ofertą. Prowadzić może to w konsekwencji do braku inicjatywy z ich strony.

Rozwiązanie: Rozbudowanie i wzbogacenie o dodatkowe informacje opisów kategorii oraz opisów produktów lub usług. 

Nieprzyjazny interfejs użytkownika

Nieprzyjazny interfejs użytkownika to kolejna kwestia, która może często przyczynić się do braku zapytań od potencjalnych klientów. Wynika to z faktu, że jeśli interfejs jest mało intuicyjny, może zniechęcić potencjalnych klientów do korzystania ze strony i skłonić ich do poszukiwania innych alternatywnych rozwiązań.

Nieprzyjazny interfejs użytkownika może mieć wiele różnych przyczyn. Mogą to być problemy z układem strony, kolorystyką, czcionkami czy nieczytelnymi elementami. Mogą to być również problemy z nawigacją lub zbyt skomplikowanymi formularzami, które zniechęcają użytkowników do wypełniania ich i składania zapytań.

Jeśli interfejs użytkownika jest mało intuicyjny, może to prowadzić do zwiększenia współczynnika odrzuceń strony internetowej, który oznacza, że ​​użytkownicy opuszczają witrynę bez przejścia do innych sekcji. W związku z tym będzie ona generowała mniej zapytań od potencjalnych klientów.

Rozwiązanie: Zadbanie o elementy interfejsu użytkownika, m.in. łatwą nawigację, prosty formularz, dobór czcionek i kolorów, responsywność na różnych urządzeniach

Brak optymalizacji pod generowanie zapytań

Zastanów się również, czy Twoja strona jest zoptymalizowana pod generowanie zapytań. Co to oznacza? Przede wszystkim dostarczenie potencjalnemu klientowi możliwości prostego i szybkiego skontaktowania się z Tobą.

Jest to często pomijany aspekt, gdyż wiele osób uważa, że wystarczy zaprojektować tylko podstronę kontaktową. Może to jednak nie wystarczyć – nie każdy użytkownik będzie na tyle zdeterminowany, by specjalnie szukać kontaktu do Ciebie. W związku z tym należy mu to jak najbardziej ułatwić.

Użytkownik powinien mieć na każdej z Twoich podstron szybki dostęp do formularza kontaktowego lub numeru telefonu. W innym przypadku, jeśli będzie musiał długo ich szukać, może się po prostu zniechęcić i opuścić stronę. W obrębie witryny warto umieścić także przyciski CTA (Call to action), które pomogą w nawigacji lub zachęcą do pozostawienia danych kontaktowych.

Rozwiązanie: Dodanie numeru telefonu i/lub formularza kontaktowego na każdej podstronie.

Przykład CTA na jednej z naszych podstron

Co zrobić, aby moja strona generowała jeszcze więcej zapytań od potencjalnych klientów?

Oprócz wyżej przedstawionych rozwiązań warto zastanowić się również nad dodatkowymi działaniami, które pozwolą na generowanie większej liczby zapytań od potencjalnych klientów. Zaliczyć do nich można m.in. optymalizację SEO oraz reklamy Google Ads.

Optymalizacja SEO

Optymalizacja SEO odgrywa kluczową rolę w generowaniu zapytań od potencjalnych klientów ze strony internetowej. Jest to bowiem proces poprawiania widoczności i pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania, który zwiększa szansę na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów.

Dzięki SEO na Twoją stronę trafią zatem użytkownicy, którzy aktywnie poszukują w internecie oferowanych przez Ciebie rozwiązań. Osoby takie wykazują spore zainteresowanie, w związku z tym z dużym prawdopodobieństwem skontaktują się z Tobą w celu zapytania o szczegóły.

Reklamy Google Ads

Reklamy Google Ads również mogą być skutecznym narzędziem do generowania zapytań od potencjalnych klientów. Umożliwiają one bowiem dokładne targetowanie. Oznacza to, że możesz wybrać, komu są one wyświetlane. Możesz np. określić region, grupę wiekową lub zainteresowania odbiorców. Dzięki temu Twoje reklamy wyświetlą się osobom, które są najbardziej skłonne do skorzystania z Twoich usług.

Kampanie Google Ads mogą posiadać również konkretny cel. Wśród nich dostępna jest m.in. opcja generowania ruchu w witrynie czy też zachęcenia użytkowników do pozostawienia swoich danych kontaktowych w formularzu. Dzięki temu jesteś w stanie prowadzić kampanię ukierunkowaną na generowanie zapytań.

Dodatkowe źródło wiedzy

Jeśli szukasz sposobów na poprawę skuteczności swojej strony internetowej, sprawdź dodatkowe materiały:

Większa widoczność strony w wynikach wyszukiwania – dlaczego jest ważna i jak o nią zadbać?

 

Wysokiej jakości treści na stronie – jak wyglądają i dlaczego warto o nie dbać?

 

Jak pozyskać klienta w internecie? Sprawdzone metody

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.