Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

Zastanawiasz się, czy w 2024 roku opłaca się jeszcze prowadzić bloga firmowego? W dzisiejszym artykule chcemy przekonać Cię, że jak najbardziej warto! Blog może przynieść wiele korzyści zarówno pod względem budowania wizerunku marki, jak i ogólnej widoczności witryny. Jeśli chciałabyś dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do lektury!

Do czego służy blog firmowy i jakie zawiera treści?

Blog firmowy jest ważną częścią nie tylko samej strony internetowej, ale i ogólnej strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Jest to bowiem miejsce, w którym możliwe jest dostarczanie klientom wartościowych treści – m.in. informujących o nowych produktach i usługach, a także zawierających pomocne wskazówki, porady i odpowiedzi na ich problemy. Dodatkowo blogi firmowe mogą być wykorzystywane do omawiania trendów i nowości w branży, dostarczania wglądu w działalność firmy oraz nawiązywania kontaktu z klientami.

Blog na stronie internetowej firmy może czasem również służyć do pozyskiwania opinii od konsumentów. Jeśli blog zawiera sekcję komentarzy, użytkownicy mogą być skłonni do angażowania się w sprawy firmy poprzez przekazywanie pod wpisami swoich myśli, opinii, uwag. W związku z tym może to być jeden ze sposobów, aby dowiedzieć się więcej o tym, czego rzeczywiście chcą i potrzebują Twoi klienci.

Na blogach firmowych spotkać można się zazwyczaj z kilkoma podstawowymi formami treści:

  • artykuły – dłuższe formy tekstowe, które poruszają konkretny temat (np. artykuły eksperckie, poradnikowe, informacyjne, wspierające sprzedaż).
  • case study – analiza konkretnego przypadku, czyli np. projektu, który uzyskał warte zaprezentowania efekty. Jest to dobry sposób na przedstawienie kompetencji firmy i realnych korzyści płynących ze współpracy z nią.
  • krótsze wpisy – mniej obszerne formy tekstowe, które mogą dotyczyć np. relacji z jakiegoś wydarzenia lub branżowych nowości.
  • materiały wideo – filmiki, które opatrzone mogą być dodatkowym komentarzem (np. filmiki instruktażowe/poradnikowe, relacje z wydarzeń itp.).

Cechy dobrego artykułu blogowego

Na blogach firmowych najczęściej spotkać można się z obszerniejszymi treściami, które umożliwiają przekazanie większej ilości informacji. Jak jednak pisać dobre artykuły na bloga?

Artykuł blogowy powinien przede wszystkim poruszać istotny z punktu widzenia działalności firmy temat. Warto więc pisać o tym, co ważne dla klienta – np. o możliwych rozwiązaniach jego problemów lub korzyściach płynących z oferowanych przez Ciebie produktów/usług.

Pamiętaj, by zawartość artykułu była dopracowana i wnosiła realną wartość. Treść powinna być wysoce merytoryczna oraz pozbawiona błędów zarówno gramatycznych, jak i stylistycznych. Wpływa to znacząco na odbiór przez czytelników, którzy oczekują przejrzystych i logicznych tekstów.

Zadbaj też o kwestie wizualne. Podziel tekst na krótsze akapity opatrzone nagłówkami, które pozwolą użytkownikowi na logiczną nawigację. Dodaj adekwatne do tematu artykułu grafiki czy zdjęcia, które wzbogacą jego treść. Stworzyć możesz również infografiki, które będą idealnym dopełnieniem przedstawionych informacji.

Ważnym aspektem jest również odpowiednie umiejscowienie fraz kluczowych. Dzięki nim artykuł będzie w stanie docierać do szerszego grona użytkowników, którzy poszukują konkretnych informacji.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat artykułów blogowych, sprawdź nasz artykuł: 

Artykuł blogowy i wpis sponsorowany – najważniejsze różnice i jak je tworzyć

 

Korzyści płynące z prowadzenia firmowego bloga

Prowadzenie bloga firmowego przynieść może wiele korzyści zarówno pod względem budowania wizerunku firmy, jak i skutecznego docierania do potencjalnych klientów. Wysokiej jakości teksty dostępne na Twojej stronie internetowej wpływają także pozytywnie na doświadczenia użytkowników oraz mogą pomóc im w rozwiązaniu problemów.

Przejdźmy jednak do konkretów – dlaczego warto prowadzić firmowego bloga? Poniżej omówiliśmy kilka głównych korzyści.

Budowanie eksperckiego wizerunku marki

Blog dostępny na stronie internetowej firmy jest jedną z lepszych metod budowania jej wizerunku. Jest to bowiem miejsce, w którym może ona dzielić się swoją specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem. Ugruntować może to pozycję marki jako eksperta w danej dziedzinie.

Ważnym aspektem bloga firmowego jest również budowanie za jego pomocą wiarygodności. Firma, która dzieli się ze swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami przydatnymi wskazówkami i ciekawostkami z branży, zyskuje w ich oczach oraz staje się bardziej przekonująca.

Nawiązywanie kontaktu z klientami i przekazywanie im informacji

Jedną z ważniejszych korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest również budowanie relacji z klientami. Dostarczając im użytecznych treści, które pomagają w rozwiązywaniu problematycznych kwestii, jesteś w stanie nawiązywać więzi oparte na zaufaniu. Wpłynie to pozytywnie na postrzeganie przez nich Twojej marki, która pokazuje, że stara się zrozumieć potrzeby i oczekiwania konsumenta.

Firmowy blog jest także miejscem, w którym klienci powinni znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Artykuły wyczerpujące dany temat są bowiem dobrym sposobem na przekazanie użytkownikom najważniejszych informacji np. na temat specyfiki danej usługi czy też zalet poszczególnych rozwiązań. Dzięki temu mogą oni uzyskać szerszy obraz i ewentualnie zdecydować się na skorzystanie z Twojej oferty.

Docieranie do nowych grup odbiorców

Tworząc wysokiej jakości treści, które poruszają ważne z punktu widzenia Twojej działalności tematy, jesteś w stanie skutecznie docierać do nowych użytkowników. Możliwe jest to m.in. dzięki używaniu odpowiednich fraz kluczowych i zapytań, które wyszukiwane są często przez Twoją grupę docelową.

Blog firmowy może być zatem szansą na wzrost rozpoznawalności Twojej marki i zainteresowanie nią większej liczby osób. Pamiętaj, że nowi odbiorcy mogą następnie stać się Twoimi klientami. By do tego jednak doszło, Twój artykuł, na który natkną się w sieci, powinien nieść ze sobą jakąś wartość. W związku z tym tak ważne jest dobre zapoznanie się z potrzebami grupy Twoich docelowych odbiorców oraz wyzwaniami, przed którymi stoją.

Generowanie leadów sprzedażowych

Istotnym elementem bloga firmowego mogą być również artykuły wspierające sprzedaż. Ich głównym zadaniem jest pozyskiwanie leadów, czyli pozostawionych na stronie danych kontaktowych do zainteresowanych użytkowników. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia firm działających w modelu B2B.

W artykułach nie tylko tych sprzedażowych warto zamieszczać wezwania do działania (CTA), które zachęcą czytelnika np. do wypełnienia formularza kontaktowego. Dzięki temu możliwe będzie skontaktowanie się z nim, omówienie jego problemów biznesowych, a następnie znalezienie odpowiedniego rozwiązania. W związku z tym dobrze zaprojektowane artykuły blogowe mogą przełożyć się na realną sprzedaż.

Wpływ bloga firmowego na SEO

Warto podkreślić, że konsekwentne prowadzenie bloga firmowego może mieć również pozytywny wpływ na SEO. Wynika to m.in. z faktu, że poszczególne artykuły mogą wyświetlać się w wyszukiwarce na konkretne frazy kluczowe i zajmować wysokie pozycje. Wpływa to na generowanie większego ruchu organicznego, który przełożyć może się następnie na wyniki sprzedaży.

Blog firmowy jest bardzo dobrym narzędziem wspomagającym proces pozycjonowania witryny również ze względu na możliwość pozyskiwania naturalnych linków zewnętrznych. Gdy publikujesz wysokiej jakości treści, które dodatkowo opatrzone są autorskimi infografikami, istnieje prawdopodobieństwo, że inni użytkownicy chętnie je wykorzystają i podlinkują Cię na własnej stronie.

Oprócz backlinków istotną kwestią jest również odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Umiejętne wdrożenie odnośników między artykułami i innymi podstronami pozwala na budowanie logicznej struktury witryny. Dzięki temu jest ona pozytywnie postrzegana przez roboty wyszukiwarki i nagradzana wyższymi pozycjami.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat generowania ruchu z Google za pomocą bloga, sprawdź nasz artykuł:

Artykuł generujący ruch z Google – jak go napisać? 

 

Podsumowanie

Jak przedstawiliśmy wyżej, blogi firmowe przynieść mogą przedsiębiorstwom sporo korzyści. Pamiętać jednak należy, że publikowane na nich artykuły muszą być unikalne. Kopiowanie cudzych pomysłów i treści przynieść może jedynie więcej szkód.

W związku z tym planując swój blogowy content, zadbaj o jego oryginalność i realną wartość dla użytkownika. W ten sposób będziesz w stanie budować wiarygodność swojej marki oraz skutecznie docierać do nowych grup odbiorców.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.