Działania SEO i SEM – czym się od siebie różnią?

SEO i SEM są dwoma różnymi, ale ściśle powiązanymi, strategiami marketingowymi. Szczególnie w ostatnich latach zyskały na popularności wśród wielu właścicieli stron internetowych. Jeśli jeszcze z nich nie korzystasz, warto dowiedzieć się, w jaki sposób mogą być one pomocne.

W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, na czym polegają działania SEO i SEM. Przyjrzymy się różnicom między nimi, a także doradzimy, w jakich przypadkach mogą się sprawdzić. Zachęcamy do lektury!

Co to jest SEO?

Zacznijmy od początku – czym jest SEO? Search Engine Optimization to zestaw działań, których zadaniem jest poprawa widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Celem SEO jest zdobycie jak najwyższego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych, które są związane z tematyką danej witryny.

Należy pamiętać, że algorytmy wyszukiwarek często się zmieniają. Dlatego też niezbędne jest ciągłe monitorowanie aktualizacji i dostosowywanie do nich strategii SEO. Dzięki temu możliwe jest utrzymywanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zaznaczyć trzeba, że SEO to proces długookresowy, który wymaga nieco cierpliwości. Nie należy się jednak do niego zniechęcać – gdy efekty prowadzonych działań zaczną być już widoczne, przełoży się to na ruch na stronie oraz skuteczne pozyskiwanie nowych klientów.

Strategia SEO dzieli się na działania on-site oraz off-site.

SEO on-site, czyli optymalizacja w obrębie witryny

SEO on-site, jak sama nazwa wskazuje, obejmuje działania, które odbywają się w obrębie danej witryny.

Do podstawowych elementów SEO on-site zaliczamy:

  • optymalizację słów kluczowych – słowa kluczowe powinny być przede wszystkim związane z tematyką strony, a także używane w sposób naturalny. Warto zamieszczać je m.in. w treściach, tytułach, nagłówkach znajdujących się na stronie.

 

  • właściwą strukturę strony – struktura strony pomaga zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom w zrozumieniu jej zawartości. Dlatego witryna powinna być podzielona na konkretne podstrony wraz z odpowiednimi nagłówkami.

 

  • linkowanie wewnętrzne – linkowanie wewnętrzne pomaga użytkownikom w nawigacji po stronie internetowej, umożliwiając im łatwe przechodzenie z jednej podstrony na drugą. Element też ułatwia również robotom wyszukiwarki indeksację stron.

 

  • unikalne treścipublikowane na stronie treści powinny być unikalne oraz wysokiej jakości. Dzięki temu będą one postrzegane jako wartościowe zarówno przez użytkowników, jak i roboty wyszukiwarki. Ważne jest także, aby unikać duplikacji treści, która może prowadzić do obniżenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

 

  • meta tagi – oryginalne meta title oraz meta description wpływają pozytywnie na odbiór witryny przez roboty wyszukiwarki. Dodatkowo są to elementy, które mogą zachęcić użytkownika do wejścia na daną stronę.

 

  • wdrożenie certyfikatu SSL – certyfikat SSL jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa danych użytkowników witryny. Pamiętać należy także o wdrożeniu poprawnych przekierowań pomiędzy protokołem HTTP a HTTPS.

 

  • szybkość ładowania się strony i responsywność – strona, która szybko się ładuje, zachęca użytkownika do pozostania na niej. Dodatkowo warto, aby dostosowywała się ona do różnych urządzeń. Elementy te wpływają pozytywnie na doświadczenie użytkownika.

SEO off-site, czyli działania poza stroną

SEO off-site dotyczy działań podejmowanych poza obrębem strony internetowej. Obejmują one w głównej mierze pozyskiwanie linków zewnętrznych, czyli link building.

Linki zewnętrzne pozyskiwane powinny być z wysokiej jakości portali tematycznych i branżowych. Możliwe jest to m.in. za sprawą publikowania na nich artykułów zewnętrznych. Jedną z metod pozyskiwania backlinków jest również dodawanie merytorycznych treści. W ten sposób inni twórcy mogą powoływać się na Twoje wpisy i chętnie linkować do nich na swojej stronie.

Dlaczego link building jest tak ważny? Jakościowe linki przychodzące mogą wskazać robotom wyszukiwarki na to, że Twoja strona dostarcza wartościowych i wiarygodnych treści. Może mieć to następnie wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Backlinki są również dobrym sposobem na dotarcie do grupy potencjalnych klientów. Jeśli zainteresuje ich Twój artykuł zewnętrzny, mogą oni bez problemu kliknąć link i od razu udać się na Twoją stronę internetową.

Co to jest SEM?

Przejdźmy do kolejnej strategii marketingu internetowego, jaką jest SEM. Search Engine Marketing polega na zwiększeniu widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania za pomocą płatnych kampanii reklamowych. Działania SEM obejmują zarówno SEO, jak i PPC (Pay Per Click), czyli wspomniane płatne reklamy.

Najpopularniejszą platformą PPC jest Google Ads. Umożliwia ona tworzenie różnych typów kampanii reklamowych, takich jak m.in. reklamy w sieci wyszukiwania, wideo czy też produktowe. Zaletą tego systemu jest również możliwość targetowania kampanii, czyli ustalenia konkretnej grupy odbiorców, której ma się ona wyświetlać. Określić można np. płeć, wiek, zainteresowania czy też obszar geograficzny docelowych użytkowników.

Strategia SEM, dzięki wykorzystaniu płatnych reklam, przynieść może szybsze efekty niż indywidualnie prowadzony proces SEO. Wynika to z faktu, że po uruchomieniu kampanii wyświetlać się ona będzie użytkownikom niemal natychmiastowo.

Jedną z głównych zalet wykorzystania SEM jest komplementarność działań. SEO i PPC uzupełniają się nawzajem, tworząc kompleksową strategię marketingową. Dzięki temu jesteś w stanie zyskać na długotrwałej widoczności, ale również w krótkim czasie skierować jakościowy ruch na swoją stronę. Działania SEO wpływać mogą również na wyniki kampanii PPC, poprawiając jakość strony docelowej i doświadczenie użytkownika.

SEO a SEM – podstawowe różnice

Przyjrzyjmy się nieco bliżej głównym różnicom pomiędzy podejściem SEO a SEM.

  • zakres działań – SEO skupia się przede wszystkim na optymalizacji strony internetowej, poprzez dostosowanie treści, elementów technicznych, struktury itp., a także link buildingu. SEM jest pojęciem szerszym, obejmuje zarówno optymalizację SEO, jak i płatne kampanie reklamowe.

 

  • czas uzyskania efektów – SEO to długoterminowy proces, który wymaga czasu na osiągnięcie widocznych rezultatów. W przypadku SEM, kampanie reklamowe mogą być uruchamiane szybko i generować ruch na stronie niemalże natychmiast.

 

  • sposób wyświetlania – organiczne wyniki wyszukiwania nie są w żaden sposób oznaczone. Płatne wyniki, które wyświetlają się na samej górze listy, opisane są natomiast jako “reklama”.

 

  • opłaty – optymalizacja SEO nie generuje bezpośrednich kosztów związanych z pojawieniem się strony w wynikach wyszukiwania. Natomiast w przypadku SEM musisz zapłacić, by Twoja witryna wyświetlała się wśród reklam.

 

  • długotrwałość wyników – efekty SEO mogą utrzymywać się przez długi czas, jeśli dba się o odpowiednią optymalizację. Kampanie SEM przynoszą widoczne rezultaty w krótszym czasie, ale ich skuteczność może znikać, gdy przestaje się na nie wydawać pieniądze.

Która strategia sprawdzi się najlepiej dla Twojego biznesu?

Zastanawiać możesz się, na którą strategię powinieneś postawić – SEO czy SEM? Wybór zależy od indywidualnych czynników, takich jak cele biznesowe, posiadany budżet, branża czy konkurencyjność rynku. Oba podejścia mają swoje zalety i mogą być skuteczne w przypadku różnych scenariuszów.

Jeśli potrzebujesz natychmiastowego zwiększenia ruchu na stronie i generowania konwersji, szczególnie jeśli masz nową stronę lub produkt, SEM może być bardziej efektywne. Płatne kampanie reklamowe pozwalają szybko dotrzeć do grupy docelowej, a także kontrolować wydatki reklamowe.

Niektóre branże, np. alkoholowa czy medyczna, nie mogą być swobodnie reklamowane za pomocą kampanii Google Ads. W tym przypadku warto skorzystać z optymalizacji SEO, dzięki której witryna będzie mogła docierać do klientów poprzez wyniki organiczne.

Należy pamiętać, że ostateczny wybór między SEO a SEM zależy od indywidualnych potrzeb i celów biznesowych. Jednak w wielu przypadkach bardziej opłaca się postawić na zintegrowane podejście SEM. Wdrożenie kompleksowej strategii marketingowej pozwoli Ci zdobyć zarówno organiczny, jak i płatny ruch. Dzięki temu maksymalizować możesz zasięg i widoczność swojej witryny.

Sprawdź obie te strategie w akcji!

Poznaj historie sukcesu biznesów z różnych branż

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.