Każda interakcja online stanowi szansę na przekształcenie użytkownika odwiedzającego Twoją stronę w klienta. Z tego też względu jedno pojęcie nabiera szczególnego znaczenia – jest nim konwersja. Warto wiedzieć, że to nie tylko liczby na wykresie czy wskaźniki na platformach analitycznych. To dane, które mogą świadczyć o skuteczności Twojej strony i stopniu realizacji postawionych celów biznesowych.
Czym więc jest konwersja i dlaczego powinieneś przykładać do niej szczególną wagę? Wyjaśniamy w dzisiejszym artykule! Dowiedz się, jak przekuć zainteresowanie użytkowników w realne działania. Zachęcamy do lektury.
Konwersja – podstawowe informacje
W obszarze marketingu internetowego konwersja oznacza realizację określonego celu przez użytkownika na stronie internetowej. Może ona obejmować przykładowo dokonanie zakupu, wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie dokumentu itp. Jednak to właściciel strony określa, co będzie traktował jako konwersję.
Kluczową kwestią jest więc ustalenie konkretnych celów konwersji. Dzięki temu będziesz w stanie łatwo weryfikować stopień ich realizacji. Mierzenie działań podejmowanych przez użytkowników możliwe jest dzięki specjalistycznym narzędziom, o których powiemy więcej nieco później.
Mikrokonwersje i makrokonwersje
Konwersje podzielić można na mniej (mikro) lub bardziej (makro) znaczące. Mikrokonwersje to pojedyncze działania użytkowników, które składają się na główny cel. Zalicza się do nich np.:
- przejście z artykułu blogowego na podstronę ofertową/formularz,
- założenie konta w sklepie,
- pobranie e-booka,
- naciśnięcie pożądanego przycisku,
- dodanie produktu do koszyka.
Mikrokonwersja jest więc “pomostem”, który ma doprowadzić Twojego użytkownika do podjęcia konkretnej, bardziej pożądanej akcji – czyli makrokonwersji. Do niej zalicza się z kolei zazwyczaj:
- dokonanie zakupu,
- wypełnienie formularza,
- wysłanie mailowo zapytania,
- skontaktowanie się telefonicznie,
- zapisanie się do newslettera.
Podział na mikro i makro konwersje jest w dużej mierze subiektywny. Wszystko zależy od specyfiki witryny oraz postawionych celów. W związku z tym np. dla jednej osoby zapisanie się do newslettera może mieć mniejsze znaczenie, podczas gdy dla drugiej będzie to główna konwersja.
O czym informują konwersje?
Konwersja w marketingu pozwala przede wszystkim na przeanalizowanie zachowania użytkowników na danej stronie internetowej. Informuje ona o tym, czy odwiedzający podejmują pożądane działania zgodne z założonymi celami biznesowymi. Konwersje świadczą również o tym, jak skuteczna jest strona w przekształcaniu ruchu w pożądane akcje.
Analizując konwersje, możesz także ocenić, czy ruch generowany przez poszczególne źródła jest wysokiej jakości. Na przykład, czy użytkownicy, którzy przychodzą z określonej kampanii reklamowej, są bardziej skłonni do konwersji niż ci, którzy przychodzą z innych miejsc. Dodatkowo dzięki konwersjom jesteś w stanie lepiej zrozumieć, gdzie Twoi potencjalni klienci rezygnują z procesu zakupowego.
W przypadku kampanii reklamowych, np. w systemie Google Ads, konwersje są miarą ich skuteczności. Poprzez porównanie kosztów reklamowych z liczbą uzyskanych konwersji, przedsiębiorstwa mogą określić m.in. efektywność swojego budżetu reklamowego. Dostarczane dane pomagają również w obliczeniu kosztu uzyskania jednej konwersji. Wskaźnik ten pozwala zrozumieć, ile średnio kosztuje zdobycie jednego nowego klienta lub wykonanie innej pożądanej akcji.
W jaki sposób mierzyć konwersje na stronie?
Najpopularniejszym narzędziem do pomiaru konwersji na stronie jest Google Analytics. Platforma ta pozwala na samodzielne skonfigurowanie celów, takich jak np. dokonanie zakupu, wypełnienie formularza czy kliknięcie adresu e-mail. Narzędzie to dostarcza także szczegółowych raportów na temat konwersji, dzięki którym możesz na bieżąco monitorować zachowanie użytkowników.
Aby korzystać z Google Analytics, musisz posiadać konto Google oraz podpiąć pod nie swoją witrynę. Jeśli potrzebujesz pomocy we wdrożeniu GA4, specjaliści Vilaro z chęcią Ci w tym pomogą – napisz do nas.
Zakładka Konwersje w Google Analytics 4
Współczynnik konwersji – wzór
Często pojawiającym się pojęciem jest współczynnik konwersji (znany też jako wskaźnik konwersji). Jest to prosty wzór, który przedstawia stosunek dokonanych konwersji do wszystkich odwiedzin użytkowników na stronie.
Na przykład, jeśli strona internetowa miała 1000 odwiedzin, a 20 osób dokonało pożądanej akcji (np. zakupu), współczynnik konwersji wyniósłby 2%.
Co może wpływać na niską konwersję?
Niska konwersja wynikać może z wielu różnych czynników – zarówno związanych z samą stroną internetową, jak i z ogólną strategią marketingową. Poniżej znajdziesz kilka czynników, które w dużej mierze mogą decydować o poziomie Twojej konwersji.
- nieatrakcyjny lub skomplikowany design strony – jeśli Twoja witryna jest nieestetyczna, trudna w nawigacji lub mało czytelna, użytkownicy mogą zrezygnować z interakcji. Pierwsze wrażenie jest kluczowe dla konwersji.
- zbyt skomplikowany proces zakupowy – długi i skomplikowany proces zakupowy, zwłaszcza ten wymagający wielu kroków czy wprowadzania wielu danych, może zniechęcać użytkowników do dokonania transakcji.
- brak responsywności witryny – coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Jeśli Twoja strona nie jest do nich dostosowana i nie zapewnia odpowiedniego doświadczenia mobilnego, może obniżać konwersje.
- brak jasnych wezwań do działania (CTA) – brak jasnych, zauważalnych CTA na stronie może sprawić, że użytkownicy nie wiedzą, jakie konkretne działanie powinni podjąć.
- problemy z wydajnością strony – strona o długim czasie ładowania może zniechęcać użytkowników. Jeśli witryna działa zbyt wolno, istnieje ryzyko utraty zainteresowania ze strony odwiedzających.
- zbyt rozbudowany formularz – żmudny proces wypełniania wielu pól w formularzu może skutecznie zniechęcić użytkownika. Warto ograniczyć się więc tylko do niezbędnych danych.
- sezonowość branży – różnice w popycie, zachowaniach klientów i skuteczności kampanii mogą być zauważalne w zależności od pory roku, świąt, czy innych okoliczności.
- docieranie do nieodpowiedniej grupy docelowej – być może użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją stronę, nie należą do określonej grupy docelowej. Zdarza się to w przypadku, gdy witryna rankuje w wyszukiwarce na nieodpowiednie słowa kluczowe.
Sprawdź, jak poprawić konwersję w swoim sklepie w 7 prostych krokach:
Brak konwersji w sklepie online – 7 potencjalnych przyczyn + rozwiązania
Zwiększ konwersję na swojej stronie dzięki sprawdzonym metodom
Jeśli uważasz, że wskaźnik konwersji na Twojej stronie jest zbyt niski, zastanów się nad skorzystaniem z popularnych metod marketingowych. Optymalizacja SEO strony oraz reklamy Google Ads nastawione na konwersję to sprawdzone sposoby na zaangażowanie użytkowników i przekonanie ich do podjęcia pożądanej akcji. Poniżej podajemy więcej informacji na ich temat.
Dostosowanie strony do wymagań użytkowników – strategia SEO
Odpowiednia optymalizacja strony internetowej może diametralnie wpłynąć na poziom konwersji. Jeśli Twoja witryna będzie zapewniała użytkownikom pozytywne doświadczenie, z dużym prawdopodobieństwem zauważysz wzrosty w swoich wynikach.
Optymalizacja SEO sprawi, że Twoja strona będzie łatwiej odnajdywana w wynikach wyszukiwania przez potencjalnych klientów. Im wyższe pozycje zajmuje witryna, tym większa szansa, że użytkownicy klikną wynik i odwiedzą stronę. Dopasowana strategia pozycjonowania może przyczynić się do przyciągania bardziej jakościowego ruchu, tj. użytkowników, którzy są rzeczywiście zainteresowani ofertą firmy. W rezultacie taki ruch zwiększa szanse na dokonanie konwersji.
Działania prowadzone w ramach pozycjonowania obejmują także m.in.:
- wdrożenie przejrzystego menu,
- zmniejszenie czasu ładowania strony,
- projektowanie przyjaznych adresów URL,
- ułatwienie nawigacji,
- dostarczanie użytecznych treści.
Wpływ SEO na konwersje może być długofalowy – zwłaszcza gdy optymalizacja obejmuje nie tylko kwestie techniczne strony, ale także dostarczanie wartościowych treści i budowanie trwałych relacji z użytkownikami. Kompleksowe podejście do strategii SEO może przyczynić się do poprawy doświadczenia użytkownika, zwiększenia ich zaufania i w rezultacie do wzrostu konwersji.
Reklamy Google Ads nastawione na konwersję
System Google Ads umożliwia prowadzenie kampanii reklamowych z celem ukierunkowanym na sprzedaż. Dzięki temu możesz dotrzeć ze swoim przekazem do najbardziej zainteresowanych użytkowników i tym samym wpłynąć na swoją konwersję.
Kluczowym elementem kampanii konwersyjnych jest ustawienie klarownych celów oraz właściwa konfiguracja w narzędziu Google Ads. Wykorzystując zaawansowane opcje, takie jak śledzenie konwersji, testy A/B czy remarketing, reklamodawcy mogą zoptymalizować skuteczność swoich kampanii, osiągając lepsze wyniki konwersji i maksymalizując zwroty z inwestycji reklamowej.
Reklamy Google umożliwiają wiele różnych typów kampanii. Możesz postawić na formaty tekstowe, graficzne czy też wideo. Dzięki temu masz pewność, że przygotowana reklama odpowiada Twoim indywidualnym celom i potrzebom. Wyświetlaj się użytkownikom w wynikach wyszukiwania, na stronach sieci partnerskiej Google lub w obrębie serwisie YouTube – wybierz najdogodniejszy sposób promocji i docieraj do ściśle określonej grupy odbiorców. Przekonaj użytkowników o wartości swoich rozwiązań i zachęć ich do podjęcia pożądanych działań.
Podsumowanie
Wskaźniki konwersji odgrywają kluczową rolę w pomiarze skuteczności działań online. Świadczą one o tym, czy strony internetowe i kampanie marketingowe są efektywne w przekształcaniu ruchu na stronie w pożądane akcje użytkowników. Analiza konwersji dostarcza cennych informacji na temat stopnia realizacji postawionych celów biznesowych oraz zachowania użytkowników.
Optymalizacja konwersji staje się zatem kluczowym zadaniem dla firm dążących do zwiększenia efektywności swoich działań marketingowych. Jeśli więc zależy Ci na skutecznym przekształceniu odwiedzających w klientów, zastanów się nad wykorzystaniem dedykowanych strategii SEO oraz Google Ads. Osiągaj wyniki, o jakich inni tylko marzą!