Landing page – co to jest i z czego się składa? Poradnik

Landing page to narzędzie sprzedażowe (zarówno produktów, jak i usług) lub doskonały sposób na to, by skłonić odbiorców do podejmowania konkretnych działań (np. zapisanie się do newslettera lub na spotkanie/webinar). Biorąc jednak pod uwagę, że mamy zaledwie kilka sekund na zwrócenie uwagi czytelników, warto pamiętać o kilku niezbędnych elementach. Sprawdź, czego nie może zabraknąć na Twoim landing page i w jaki sposób przygotować content, który zaangażuje potencjalnych klientów.

Czym jest landing page?

Landing page (w bezpośrednim przekładzie na język polski „strona lądowania”) to witryna, na którą trafiają klienci po kliknięciu w link reklamowy, baner lub w mailing. Strona typu landing page produkowana jest najczęściej w celu realizacji dynamicznych i szybkich kampanii płatnych typu Facebook Ads. lub Google Ads. W przypadku długich kampanii sprzedażowych (np. dla stałych usług i produktów) warto wykorzystać również potencjał pozycjonowania. SEO dostarczy ruchu organicznego, co na przestrzeni kilku tygodni/miesięcy zapewni stały dopływ interesantów.

Głównym zadaniem landing page jest podniesienie konwersji – zwiększenie liczby odbiorców zainteresowanych zakresem oferty, którzy wypełnią założony cel (np. rozpoczną proces zakupowy lub zostawią dane kontaktowe w bazie danych).

Nie ma jednego sprawdzonego wzoru landing page zapewniającego sukces. W każdej branży inaczej wygląda grupa docelowa odbiorców, przez co inne rozwiązania będą przynosić oczekiwany efekt. Jest jednak szereg elementów i zasad, które należy spełnić.

1. Landing page nie istnieje bez grafiki

Oprawa graficzna to pierwsza rzecz, na którą odbiorcy zwrócą uwagę. Musi więc ona zachęcić ich do tego, by przejść do kolejnego etapu, czyli zainteresowania treścią. Jeśli kreacja graficzna landing page będzie mało przekonująca i nieatrakcyjna, jej odbiór będzie negatywny, a to przyczyni się do strat wizerunkowych i braku konwersji. Grafika powinna być spójna z wizerunkiem firmy i pasować do pozostałego contentu znajdującego się na danej stronie – inaczej będzie prezentować się landing page firmy sprzedającej zabawki dla dzieci, a inaczej przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za regenerację turbosprężarek. Odwiedzający powinien bez zapoznania się z tekstem wiedzieć, co jest przewodnim tematem strony.

Wybór kolorowych zdjęć, które nie odwracają uwagi od celu danego landing page i kierują wzrok użytkownika w odpowiednie miejsce to podstawa, by przykuwać uwagę odbiorcy na dłużej. Pamiętaj, pierwsze lepsze zdjęcie ze stocka zdecydowanie odpada. Personalizacja to detal, który ma realne przełożenie na rezultaty.

Przy użyciu odpowiednich grafik należy także budować wizerunek marki. Niech klient od pierwszego kontaktu ma pewność, że trafił na osoby kompetentne i doświadczone. Profesjonalizm to gwarancja satysfakcji z wyboru, dlatego warto wzbudzać zaufanie od pierwszej interakcji z konsumentem.

Zaskocz odbiorców przy pomocy filmów

Użytkownicy internetu nie lubią marnować czasu. Jeśli nie muszą czegoś czytać i mogą o tym usłyszeć lub to zobaczyć, chętnie z tej opcji korzystają. Wykorzystaj to w celu zwiększenia konwersji i przedstaw swoją ofertę oraz korzyści korzystania z niej na krótkim filmie. Opowiedz o tym, co zyska odbiorca, stając się klientem lub uczestnikiem webinarów i spotkań.

2. Chwytliwy nagłówek

Nagłówek to drugi element przyciągający uwagę odbiorcy. Powinien on wzbudzać ciekawość i zawierać informacje mówiące o korzyściach, które otrzyma klient korzystający z oferty.

Zamów bezpłatną wycenę!

 

Nagłówki należy przygotowywać na podstawie potrzeb określonej grupy odbiorców, dostosowując ich treść do profilu potencjalnych klientów, uczestników lub gości. Kierując przekaz do dyrektorów lub prezesów firm, należy dostosować ton i rodzaj wypowiedzi. W przypadku landing page dla tzw. statystycznego Kowalskiego można skorzystać z różnego rodzaju technik mających na celu wywołanie zaskoczenia lub zaciekawienia.

Przykłady nagłówków:

Poznaj tajniki rekrutacji! Naucz się zatrudniać idealnych pracowników w 14 dni! Landing serwisu z ogłoszeniami o pracę.

Twoja doba jest za krótka? Mamy receptę! – Landing page szkolenia z zarządzania czasem.

Przenieś biznes do sieci! Klienci już na Ciebie czekają! – Landing firmy zajmującej się oprogramowaniem dla e-biznesu.

3. Widoczne call to action

Wezwanie do działania musi być jasno sprecyzowane i widoczne. Należy umieścić je tak, by zachęcało odbiorcę do kliknięcia lub udostępnienia informacji/danych kontaktowych. Call to action musi być łatwe do zlokalizowania na pierwszy rzut oka w wielu miejscach na stronie landing page.

Zamów bezpłatną wycenę!

 

Jeśli landing page jest na tyle długi, że wymaga scrollowania, przycisk lub formularz kontaktowy musi znaleźć się w kilku częściach strony. Podstawą efektywności wezwania do działania jest wyróżnienie tego elementu od pozostałych materiałów na stronie. Warto więc wykorzystać wyraźną barwę i hasło wzywające do działania, np. “kup teraz”, “zapisz się”, “przejdź dalej” itp.

Jak konstruować formularz kontaktowy?

Chcąc, by generował on jak największą ilość leadów (a taki jest jego cel), formularz kontaktowy musi być krótki i intuicyjny. Największym problemem jest jego długość. Z jednej strony – im więcej pól do wypełnienia, tym więcej informacji o kliencie. Z drugiej strony – zbyt rozbudowany formularz może zniechęcić użytkowników do uzupełnienia. Koniecznie trzeba odnaleźć tu złoty środek. Nie wolno zapomnieć też o formalnościach typu: zgoda na przetwarzanie danych, regulamin i polityka prywatności.

Zamów bezpłatną wycenę!

 

4. Możliwość bezpośredniego kontaktu

Nie każdy chce wypełniać formularze kontaktowe lub podawać swoje dane w sklepach internetowych. Dla klientów należy zbudować sekcję kontaktową, gdzie znajdzie się m.in. numer telefonu, adres e-mail i adres korespondencyjny. To bardzo ważny element każdego landing page. Kontakty pozyskane w ten sposób są najlepszą możliwą szansą sprzedażową. Klient kontaktujący się bezpośrednio z Twoją firmą jest realnie zainteresowany zakupem lub współpracą. Reszta zależy tylko od umiejętności sprzedażowych osoby, z którą dana osoba będzie rozmawiać.

5. Dowód społeczny

To bardzo silne narzędzie, które w wielu przypadkach jest skuteczniejsze od listy korzyści i zalet usługi/produktu. Dlaczego? Ponieważ mamy tendencję do przejmowania zachowań i poglądów charakterystycznych dla innych osób.

Warto zastanowić się nad tym, ile razy sami podejmowaliśmy decyzję zakupową na podstawie internetowych rekomendacji lub opinii innych osób.

Co może być dowodem społecznym?

Na liście najskuteczniejszych dowodów społecznych, które będą mieć realne przełożenie na decyzje odbiorców, zaliczyć można m.in.:

  • recenzje/rekomendacje w formie wideo;
  • testymoniale i rekomendacje klientów;
  • opinie współpracowników;
  • zaprezentowanie pozytywnych komentarzy, liczby polubień, udostępnień;
  • informacja o firmach, z którymi marka współpracuje (np. z dopiskiem zaufali nam).

Wiesz już, jak dobrym narzędziem sprzedażowym może być profesjonalnie przygotowany i przemyślany landing page? Nie ma w nim miejsca na lanie wody i szczegóły – liczą się konkrety i rezultaty w postaci leadów lub sprzedaży.

Internauci przyzwyczajeni są do dynamicznej analizy treści, więc w większości przypadków jedynie skanują treść strony internetowej i artykułów blogowych. Mamy zatem jedynie kilka sekund na to, by przykuć uwagę i zatrzymać potencjalnego odbiorcę na swoim Landing Page. Doskonałym zobrazowaniem zachowania internautów jest czytanie w modelu F i Z (co zauważyć można na poniższych zdjęciach). Landing page musi być więc dynamiczny i krótki. Stosowanie list, punktów, nagłówków, grafik, a nawet automatycznie uruchamianych wideo jest rozwiązaniem pozwalającym na zatrzymanie uwagi odbiorcy. Content musi być jednak ciekawy i przykuwający uwagę w kilka sekund.

Warto skonsultować swoje potrzeby z zespołem specjalistów, którzy po wysłuchaniu Twoich oczekiwań dostosują treści, wygląd landing page i technikę dystrybucji. Dzięki ich doświadczeniu kampania z wykorzystaniem landing page przyniesie dużo lepsze rezultaty, niż gdyby zajmowała się tym osoba bez wiedzy i umiejętności. Wykorzystaj więc potencjał dostępnych narzędzi i skontaktuj się z Vilaro już teraz.

Zamów bezpłatną wycenę!

Kacper Szczypek

Kacper Szczypek

SEO Team Leader w Vilaro