Większa sprzedaż w e-commerce w 2024 – 5 rzeczy, które warto zrobić

 

Rynek handlu elektronicznego stale proponuje kolejne rozwiązania i udogodnienia. Nie inaczej będzie oczywiście w 2024 roku. W najbliższych miesiącach niewątpliwie zaserwowane zostaną nam nowe trendy – zarówno ze strony sprzedawców, jak i kupujących. Jest jednak kilka sprawdzonych elementów, które od lat niezmiennie wspierają rozwój biznesów e-commerce. Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Jeśli tak, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Zaledwie kilka kroków może dzielić Cię od poprawy swoich wyników sprzedażowych. Dzisiaj przyjrzymy się pięciu istotnym obszarom, które mogą stanowić klucz do sukcesu w branży handlu elektronicznego w 2024 roku. Sprawdź więc, nad którymi elementami warto popracować i spraw, by użytkownicy kupowali właśnie u Ciebie.

Potencjał sektora e-commerce w 2024 roku

Jak wynika z raportu “Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?”, już 73% polskich internautów korzysta z opcji zakupów online. Co więcej, szacuje się, że rynek e-commerce w Polsce osiągnął w 2023 roku wartość 124 mld zł brutto. W 2027 roku może on wynieść nawet 187 mld zł brutto. Te liczby bardzo dobrze odzwierciedlają ogromny potencjał sektora handlu elektronicznego.

Szybki rozwój tego obszaru wiąże się ze sporą konkurencją. Według analizy Dun & Bradstreet liczba sklepów internetowych w Polsce w 2022 roku wyniosła ponad 57 tys. W 2023 roku liczba ta przekroczyła już 60 tys. Dodatkowo aż 72% firm z tego sektora spodziewa się w 2024 roku wzrostu przychodów ze sprzedaży. Jak widać, branża e-commerce stale przyciąga zainteresowanych przedsiębiorców, którzy upatrują szans na rozkręcenie własnego biznesu online. Wielu z nich może jednak się rozczarować – nawet posiadając świetny produkt, sukces nie jest gwarantowany. Podstawą jest bowiem umiejętna promocja w sieci, a także zrozumienie zachowań konsumentów.

Poniżej znajdziesz 5 praktycznych wskazówek ukierunkowanych na rozwój sprzedaży w Twoim e-commerce w 2024 roku. Koniecznie sprawdź, czy zadbałeś już o wszystkie te elementy.

Zoptymalizuj swój sklep pod kątem SEO

Podstawowym warunkiem funkcjonowania każdej firmy jest umiejętne docieranie do grupy docelowej. W przypadku e-commerce podstawowym kanałem komunikacji jest internet. Zasada jest więc prosta – jeśli nie zadbasz o dobrą widoczność swojego sklepu w wyszukiwarce, nie będziesz w stanie skutecznie przyciągać nowych klientów.

Google i Bing są jednymi z najpopularniejszych miejsc, w których użytkownicy poszukują informacji na temat produktów. Jak wynika ze statystyk, spora część internautów korzysta z nich również z intencją zakupu. Pojawiając się na pierwszych wynikach wyszukiwania, znacznie zwiększysz swoje szanse na skonwertowanie odwiedzającego w zadowolonego klienta. Jak więc zadbać o odpowiednią optymalizację?

W przypadku SEO dla e-commerce skupić należy się m.in. na:

Optymalizacja sklepu jest bazą, bez której wszystkie następne działania nie będą miały po prostu sensu. Zacznij więc od kompleksowego zadbania o swoją witrynę, tak by spełniała swoją podstawową funkcję.

Dowiedz się więcej o strategii pozycjonowania dla e-commerce:

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym za pomocą SEO?

 

Rozwijaj bloga

Twój sklep internetowy potrzebuje treści – to oczywiste. Nie chodzi jednak tylko o treści opisujące produkty. Ważnym punktem Twojej witryny powinien zostać blog. Tego typu podstrona jest nie tylko cennym wsparciem dla strategii pozycjonowania witryny, ale również może zostać Twoim narzędziem sprzedaży.

Ciekawe i użyteczne artykuły, które linkują do Twoich produktów, mogą wpływać na decyzje zakupowe odbiorców. Subtelna wzmianka wraz z przedstawieniem korzyści może przynieść często nawet lepsze efekty niż reklama. Ważna jest jednak cierpliwość – prawdopodobnie nie zauważysz od razu spektakularnych wyników. Twórz więc regularnie artykuły, a w dłuższym okresie przełoży się to na stopniowy wzrost ruchu na stronie.

Co możesz publikować na blogu? Możliwości jest wiele! Artykuły zawierać mogą np.:

  • porównania produktów,
  • odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania klientów,
  • instruktaże dotyczące wykorzystania produktów,
  • pomysły na prezenty,
  • praktyczne porady z obszaru.

Pamiętaj, że blog może być również miejscem do dzielenia się opiniami klientów, prezentowania nowości w Twojej ofercie, informowania o promocjach i wydarzeniach branżowych. Dzięki umiejętnemu projektowaniu artykułów możesz zwiększać zaangażowanie swoich odbiorców, co przekładać będzie się na wzrosty sprzedaży e-commerce.

Sprawdź więcej korzyści płynących z bloga na stronie:

Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

 

Wykorzystaj remarketing w Google

Elementem blokującym potencjał Twojej sprzedaży nie zawsze musi być brak ruchu na stronie. Być może zdarza się, że Twój sklep przyciąga potencjalnych klientów, którzy jednak z jakiejś przyczyny nie dokonują zakupu. Porzucone koszyki są częstym problemem w e-commerce – mamy jednak na to sposób. W takiej sytuacji cennym wsparciem będzie remarketing w Google.

Remarketing polega na wyświetlaniu spersonalizowanych reklam użytkownikom, którzy odwiedzili Twój sklep, wyświetlili podstronę z produktem lub też dodali już go do koszyka, jednak nie dokonali pożądanej akcji – w tym przypadku zakupu. Tego typu kampanie prowadzone są przez większość biznesów e-commerce. Klient potrzebuje bowiem zazwyczaj kilku interakcji z daną marką, zanim dokona ostatecznej decyzji o zakupie.

Reklamy remarketingowe cechuje nie tylko wysoka elastyczność, ale także skuteczność. Wynika to z trzech elementów:

  • konkretni użytkownicy – docierasz do osób, które już znają Twoją markę,
  • odpowiedni przekaz – wyświetlasz produkty, z którymi odbiorca jest już zaznajomiony i wykazał nimi zainteresowanie,
  • właściwy czas – remarketing wyświetla się zazwyczaj niedługo po odwiedzeniu sklepu, kiedy użytkownik może wykazywać wysoką intencję zakupu.

Zależy Ci na wychwytywaniu i maksymalnym wykorzystywaniu dostępnych okazji sprzedażowych? Powinieneś więc rozważyć wdrożenie tego typu kampanii. Jeśli nie używałeś wcześniej systemu Google Ads, radzimy skorzystać ze wsparcia profesjonalistów. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko przepalenia budżetu na nieskuteczne działania.

Dowiedz się o promocji dla nowych reklamodawców Google Ads:

Chcesz wykorzystać kupon Google Ads na 1200 zł? Sprawdź jak!

 

Skup się na doświadczeniu użytkownika (UX)

Prawdopodobnie obiło Ci się wcześniej o uszy pojęcie “doświadczenie użytkownika”. O co jednak dokładnie chodzi? User Experience (UX) opiera się na zaprojektowaniu i dostarczeniu na stronie takich rozwiązań, które zaspokajają potrzeby odwiedzających, a także pozwalają na bezproblemowe poruszanie się po niej. Oznacza to, że Twój sklep powinien być nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale także funkcjonalny.

Pozytywne doświadczenie użytkownika opiera się m.in. na:

  • czytelnych i logicznie uporządkowanych informacjach,
  • wygodnej obsłudze i łatwej nawigacji po podstronach,
  • zapewnieniu użytkownikowi pełnej kontroli (np. możliwość cofnięcia kroku, łatwe usuwanie produktów z koszyka),
  • użyteczności na różnych urządzeniach,
  • szybkim ładowaniu strony.

Jeśli Twoi potencjalni klienci napotkają jakiekolwiek utrudnienia, z dużym prawdopodobieństwem opuszczą Twoją stronę. Zweryfikuj więc swój sklep pod kątem prostoty użytkowania, użyteczności zamieszczonych treści czy też ewentualnych błędów. Miej jednak z tyłu głowy, że dla Ciebie niektóre kroki lub elementy mogą wydawać się logiczne. W celu uzyskania bardziej obiektywnej opinii możesz poprosić swoich klientów o pozostawienie feedbacku – np. w formie anonimowej ankiety. Jest to bardzo dobry sposób na wykrycie obszarów wymagających poprawy.

Zadbaj o specjalne oferty

Ostatnim, ale nie mniej istotnym elementem wspierającym sprzedaż w sklepie są specjalne oferty. Poprzez oferowanie atrakcyjnych rabatów, darmowej dostawy czy też limitowanych promocji czasowych możesz zwiększyć skłonność użytkownika do dokonania zakupu. Wynika to z ludzkiej psychologii – nie lubimy tracić okazji. Dobrze zaplanowane promocje mogą więc skutecznie zwiększyć konwersję i średnią wartość koszyka zakupowego.

Pamiętaj jednak, że promocje są sposobem na krótkookresowy wzrost sprzedaży. Mało kiedy chwilowa niższa cena jest czynnikiem, który wpływa na długookresową lojalność klientów. Nie oznacza to jednak, że promocje są bezwartościowe. Mogą one być skutecznym elementem strategii marketingowej, zwłaszcza gdy są stosowane z umiarem.

Oferty promocyjne muszą być dobrze przemyślane i zbalansowane, aby nie obniżały wartości Twojej marki ani nie wpływały negatywnie na jej rentowność. Najprościej mówiąc, powinny być atrakcyjne dla klientów, ale jednocześnie opłacalne dla Twojego biznesu. Dlatego też tego typu oferty warto stosować szczególnie podczas specjalnych okazji – np. kiedy użytkownicy poszukują prezentów dla najbliższych (Boże Narodzenie, Walentynki, Dzień Matki itp.).

Od czego zacząć?

Przede wszystkim zacznij od weryfikacji wymienionych przez nas wcześniej obszarów. Są to sprawdzone elementy, które mogą pomóc Ci odblokować potencjał Twojego biznesu. Nie bój się zmian – nawet lekkie odświeżenie Twojej strategii na rok 2024 może przynieść wymierne korzyści. Analizuj na bieżąco wyniki, korzystaj z okazji płynących z otoczenia oraz trzymaj rękę na pulsie.

Zastanów się również:

  • co innego hamuje potencjał Twojej sprzedaży?
  • których obszarów jeszcze nie wykorzystujesz?
  • co możesz robić lepiej?
  • czy obecny rynek pozwala na zwiększenie sprzedaży?

Szczególnie ważny jest ostatni punkt. Przy skalowaniu sprzedaży warto czasem wziąć pod uwagę opcję ewentualnej ekspansji na rynek zagraniczny. Analiza potencjalnych rynków zagranicznych może otworzyć przed Tobą nowe możliwości rozwoju i zwiększenia sprzedaży. Temat ten omówiliśmy już bardziej szczegółowo w innym artykule:

Jak sprzedawać na rynkach zagranicznych?

 

Podsumowanie

E-commerce jest niewątpliwie jednym z najszybciej rozwijających się sektorów. Fakt ten wiąże się niestety z wysoką konkurencją, która często utrudnia skuteczne prowadzenie działań sprzedażowych. Na szczęście istnieją pewne sposoby, dzięki którym możesz stopniowo zwiększać swoje wyniki – kilka z nich wymieniliśmy w tym artykule.

Pamiętaj, że skuteczne prowadzenie działań sprzedażowych w e-commerce wymaga nie tylko zaangażowania i determinacji, ale także elastyczności, innowacyjności i ciągłego doskonalenia swojej strategii. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki zainspirują Cię do podjęcia nowych wyzwań.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.