Artykuł blogowy i wpis sponsorowany – najważniejsze różnice i jak je tworzyć

Wpisy na bloga i artykuły sponsorowane są nieodłącznymi elementami działań contentowych większości firm. Pozwalają one m.in. na dotarcie do szerszej grupy odbiorców, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami. Dodatkowo wpisy sponsorowane są świetnym sposobem na pozyskanie linków zewnętrznych.

Nie wiesz, czym różnią się od siebie te formy? Zastanawiasz się, czy któraś z nich jest lepsza? W dzisiejszym artykule przedstawimy najważniejsze cechyzasady pisania artykułów na bloga oraz artykułów sponsorowanych. Zachęcamy do lektury!

Artykuł blogowy – czym jest i jak go poprawnie napisać?

Artykuł blogowy jest tekstem o określonej tematyce, który publikowany jest na specjalnie przeznaczonej do tego stronie. Większość firm posiada swojego bloga, który jest częścią ich strony internetowej. Umożliwia on zamieszczanie najnowszych informacji branżowych, a także wpisów, które generować mogą na ich witrynie ruch.

Zastanawiasz się, jak napisać wpis na bloga? Niektórzy mogą mieć z tym problem – trudności wynikają często z braku wiedzy na temat tego, jak powinna wyglądać poprawnie przygotowana treść. Przejdźmy zatem do cech dobrego artykułu oraz kilku wskazówek dotyczących jego struktury.

Cechy dobrego artykułu blogowego

Podstawą dobrego artykułu blogowego jest jego odpowiedni temat. Zastanów się, o czym chcą czytać Twoi odbiorcy. Dodatkowo trzymaj się specyfiki branży, w której działa Twoja firma. Dzięki ciekawym i angażującym wpisom dotrzeć możesz do potencjalnych klientów, którzy są zainteresowani daną tematyką. Forma ta pozwala na dodawanie m.in. różnego rodzaju ciekawostek czy też poradników, których poszukiwać mogą aktualnie użytkownicy.

Oprócz tematyki wpisu niezwykle ważny jest również jego tytuł. Jest to bowiem pierwsza treść, którą zobaczy użytkownik. Na jej podstawie może on zadecydować, czy zechce przeczytać dany artykuł. Tytuł powinien być chwytliwy i przyciągać uwagę. Może on być sformułowany jako pytanie, dzięki czemu odbiorca będzie chciał znaleźć na nie odpowiedź w tekście.

Przykładowy artykuł wraz ze zdjęciem z bloga Vilaro

Artykuły powinny nieść także wysoką wartość merytoryczną. Dobry tekst to taki, który jest użyteczny i dostarcza czytelnikom potrzebnych informacji. Przed rozpoczęciem pisania eksperckiego wpisu warto zatem rozpoznać się w temacie i zebrać najważniejsze wiadomości z jego zakresu. Przedstawiane dane powinny być również zweryfikowane, aby uniknąć ewentualnych nieścisłości.

Warto, aby artykuł blogowy wzbogacony był o tematyczny obrazek główny. Stanowić on będzie bowiem bardzo dobre dopełnienie tytułu. Sama treść wpisu również zawierać powinna odpowiednie grafiki i zdjęcia. Dzięki nim tekst będzie bardziej przejrzysty oraz przystępniejszy dla odbiorców. W formie obrazków zamieścić możesz także różne wykresy i inne dane liczbowe.

Podstawowe zasady pisania artykułu blogowego

Każdy artykuł blogowy powinien opierać się na frazach kluczowych. Dobrać je można za pomocą dostępnych narzędzi jak np. Planer Słów Kluczowych od Google Ads lub Senuto. Dzięki temu wpisy będą mogły pozycjonować się w wyszukiwarce na wybrane frazy. Należy pamiętać, że słowa kluczowe powinny być umieszczane w sposób naturalny. Pozwoli to na uniknięcie przesycenia tekstu wymuszonymi frazami, które zniechęcą czytelnika.

Pisząc artykuł blogowy, należy zwrócić uwagę na jego długość. Powinien on wyczerpać temat, jednak nie może być też zbyt długi. Jeśli zagadnienie jest bardzo obszerne, podzielić je możesz na kilka krótszych i oddzielnych wpisów.

Kolejnym aspektem jest dostosowanie języka do potencjalnych czytelników. Artykuły dotyczące tematów technicznych wymagać będą wykorzystania specjalistycznych terminów i pojęć. Przy luźniejszych tematach warto pisać swobodniej i zrozumiale, tak aby odbiorcy nie odczuwali problemów w przyswajaniu treści. Pamiętaj, że język nie może być jednak aż nadto uproszczony. Nie unikaj dłuższych słów lub zdań złożonych – zadbaj jedynie o ich przejrzystość.

Istotną kwestią jest także formatowanie tekstu. Artykuł powinien posiadać logiczną strukturę, która ułatwi czytelnikowi nawigowanie po nim. Zadbaj o odpowiednie nagłówki, pogrubienia oraz wypunktowania. Dzięki temu treść będzie przyjemniejsza dla oka. Tekst warto również dzielić na krótsze akapity.

Niezwykle ważne jest również odpowiednie zakończenie wpisu na blogu. Jest ono podsumowaniem zebranych w nim informacji, lecz może być także wezwaniem do działania. Warto zatem umieścić w nim formularz kontaktowy lub też zachętę do skorzystania z usług Twojej firmy.

Wpis sponsorowany – podstawowe informacje

Artykuły sponsorowane to treści publikowane na zewnętrznych portalach, które przyjmują formę nienachalnej reklamy. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi czytelnika i zachęcenie do sprawdzenia oferty danej firmy. Dlatego też treść wpisu sponsorowanego powinna być w jakiś sposób związana z reklamowanym produktem lub też usługą.

Ile kosztuje artykuł sponsorowany? Cena zależy przede wszystkim od jego tematyki oraz długości. Za proste treści zapłacić będziesz musiał od około 30 zł. Stawka liczona jest zazwyczaj za 1000 znaków ze spacjami. Inną kwestią jest natomiast koszt opublikowania napisanego już artykułu na portalu. Ceny różnią się od siebie w zależności m.in. od reputacji danej domeny oraz jej parametrów. Zaczynać się mogą od kilkudziesięciu złotych, a kończyć nawet na kilku tysiącach. Oferty publikacji znaleźć można na specjalnie przeznaczonych do tego stronach jak np. WhitePress czy Linkhouse.

Korzyści płynące z publikacji wpisów sponsorowanych

Artykuły sponsorowane są ważnym elementem strategii SEO. Przyczyniają się bowiem do budowania wizerunku firmy, zwiększenia ruchu na jej stronie internetowej, a także zwiększenia widoczności w wyszukiwarce.

Zamieszczony w tekście link kieruje zazwyczaj zainteresowanego czytelnika do witryny z ofertą produktową lub usługami. Przyczynić się to może bezpośrednio do wzrostu sprzedaży. Artykuły sponsorowane są także świetnym sposobem na kreowanie wizerunku marki. Poprzez specjalistyczne treści może zostać ona odbierana jako ekspert w swojej dziedzinie.

Wpisy sponsorowane przyczyniają się także do budowania cennej sieci linków zewnętrznych. Jakościowe i zróżnicowane linki wpływają pozytywnie na parametry domeny oraz jej ogólną widoczność w wyszukiwarce. Musi być to jednak przemyślany proces, gdyż zbytnie nadużywanie linkowania może tylko zaszkodzić witrynie.

Jak napisać dobry wpis sponsorowany?

Przed rozpoczęciem pisania artykułu sponsorowanego wybrać musisz, na jakim portalu chcesz go opublikować. Od charakteru serwisu zależeć może np. styl wpisu lub używany w nim język. Warto również wybierać takie strony, które są w miarę popularne oraz chętnie odwiedzane. Pozwoli Ci to na dotarcie do szerszej grupy użytkowników.

Zastanawiasz się, jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Zasady tej formy niewiele różnią się tego, jakie posiada artykuł blogowy. Pamiętać należy bowiem o chwytliwym tytule, zrozumiałym języku oraz odpowiednim sformatowaniu tekstu. Treść powinna być również merytoryczna i dostarczać odbiorcom użytecznych informacji. Dodatkowo temat artykułu powinien być dopasowany do wybranych fraz kluczowych.

przykładowy artykuł sponsorowany Jukki

Pisząc artykuł sponsorowany, warto wykorzystywać język korzyści. Ma on na celu zachęcenie użytkowników do dokonania zakupu lub skorzystania z danej usługi. Dzięki odpowiednim wezwaniom do działania czytelnicy mogą skłonić się do sprawdzenia oferty firmy. Przyczyni się to także do wzrostu ruchu na stronie. Jak wykorzystywać tę metodę? Jej istotą jest zaprezentowanie zalet i korzyści, które płyną z nabycia danego produktu lub usługi.

Dobry wpis sponsorowany powinien mieć także odpowiednie rozmieszczenie linków. Nie warto umieszczać ich od razu we wstępie, gdyż jest to miejsce na zachęcenie użytkownika do dalszego zapoznania się z treścią. Linki zamieszać można w dalszych częściach tekstu m.in. pod postacią anchora, czyli odnośnika znajdującego się pod tekstem lub obrazem. Należy jednak korzystać z niego z umiarem, gdyż Google może uznać takie zachowanie za nienaturalne.

Przykład przygotowanego przez nas artykułu sponsorowanego znajdziesz pod tym linkiem: Wyprawka dla niemowlaka – postaw na jakość polskiego producenta!

Artykuł blogowy a wpis sponsorowany – główne różnice

Obie przedstawione przez nas formy tekstowe, czyli artykuł blogowy i wpis sponsorowany, posiadają wiele cech wspólnych. Ich struktura również za bardzo od siebie nie odbiega. Czym się zatem od siebie różnią?

Podstawową różnicą jest docelowe miejsce, w którym zostaną zamieszczone. Jak sama nazwa mówi, artykuł blogowy publikowany jest na blogu. Artykuł sponsorowany znajduje się natomiast na różnych portalach zewnętrznych.

Dodatkowo formy te różnią się wymaganym nakładem finansowym. Przy wpisie na bloga zapłacić musisz jedynie za napisanie go. W przypadku artykułu sponsorowanego w jego koszt zaliczyć należy również cenę za opublikowanie go na wybranym portalu. Z tego też względu druga opcja jest droższa.

Podsumowanie

Zarówno artykuły blogowe, jak i wpisy sponsorowane przynoszą wiele korzyści. Są to bardzo dobre metody docierania do szerszej grupy potencjalnych klientów. Dodatkowo mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce. Optymalna strategia marketingowa firmy powinna uwzględniać obie te formy, jednak nie zawsze jest to możliwe. Wynikać to może głównie ze względów finansowych, gdyż artykuły sponsorowane wymagają zdecydowanie większych nakładów niż wpisy na bloga. Trudno ocenić, czy któraś z tych form jest lepsza. Wszystko zależy oczywiście od aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Z tego też względu firmy powinny planować swoje działania w tym obszarze w sposób indywidualny i dostosowany do swoich możliwości.

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.