Pozycjonowanie lokalne firmy – od czego zacząć?

Wiele osób rozpoczynających działalność marketingową w internecie zastanawia się nad tym, od czego zacząć promowanie swojego biznesu w skali lokalnej. Jak sprawić, by Twoja firma była lepiej widoczna dla potencjalnych kontrahentów i klientów?

Pozycjonowanie lokalne firmy to złożony proces, na który składa się wiele form lokalnej reklamy. Działania przy użyciu wyszukiwarki Google, kampanie na Facebooku czy też display na lokalnych portalach to tylko kilka możliwości. W dzisiejszym artykule skupimy się na pozycjonowaniu lokalnym firmy przy użyciu narzędzi oferowanych przez Google i Twojej strony internetowej. Sprawdź nasze wskazówki i poznaj szczegóły.

Jak dzięki SEO można poprawić widoczność lokalnego biznesu?

Artykuł rozpoczniemy od jednej z najbardziej skutecznych i popularnych form pozycjonowania lokalnej firmy – czyli od SEO. SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli optymalizacji witryn internetowych pod kątem wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Obecnie strona internetowa to nieodłączny element każdej działalności gospodarczej. Dzięki niej możemy zaprezentować najważniejsze cechy wyróżniające przedsiębiorstwo na tle konkurencji, przedstawić ofertę i dotrzeć do większej grupy użytkowników.

Jak to zrobić?

Wiele osób uważa, że stworzenie strony internetowej wystarczy, by zaistnieć w internecie. Jest to jednak dopiero połowa sukcesu i początek drogi do celu, którym jest zwiększenie zasięgów oraz dotarcie do coraz większej liczby potencjalnych klientów.

Chcąc, by strona internetowa wyświetlała się w wynikach wyszukiwania na zapytania w sposób właściwy, wymagana jest jej odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO. Jeżeli działalność prowadzona jest lokalnie, odpowiednia strategia pozyskiwania ruchu na stronie internetowej za pomocą działań pozycjonerskich to definitywna podstawa. Aby odpowiedzieć na pytanie, co dokładnie należy zrobić, musimy wyjaśnić sobie, co rzeczywiście widzimy w wyszukiwarce po wpisaniu interesującej nas frazy.

Od pewnego czasu w wynikach wyszukiwania częściej pojawiają się strony o zasięgu lokalnym, ponieważ Google rozpoznaje intencje wyszukiwania po wpisanym słowie kluczowym. Dzieje się tak np. wtedy kiedy wpisujemy w wyszukiwarkę nazwę jakiejś usługi profesję specjalisty, którego szukamy: wymiana opon, fryzjer, stomatolog, trener osobisty. Intencją wyszukiwania jest wtedy dostarczenie odbiorcy lokalnych firm usługowych, które oferują wyszukiwaną usługę. Często jako użytkownicy wyszukiwarki wpisujemy do niej nazwę profesji szukanego specjalisty lub nazwę usługi połączonej z miastem, w którym tej usługi szukamy. Wtedy ta intencja jest jeszcze bardziej doprecyzowana. Wyniki wyszukiwania na takie zapytania składają się z:

  • Reklamy PPC od Google Ads – kampanie reklamowe, dzięki którym wyniki wyświetlane są ponad wszystkimi pozostałymi elementami (rozwiązanie płatne).
  • Mapy Google – dzięki którym użytkownik może dotrzeć do firm, które znajdują się w bliskim otoczeniu od użytkownika.
  • Organiczne wyniki wyszukiwania – wyświetlane podstrony, które na daną frazę najlepiej dopasowują się do algorytmu wyszukiwarki Google (mają odpowiednią optymalizację)

Dzięki skumulowanym działaniom i wykorzystaniu wszystkich 3 rodzajów wyników możemy faktycznie dotrzeć do dużej grupy użytkowników – zarówno krótko, jak i długofalowo.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest szczególną formą optymalizacji strony internetowej – w taki sposób, by witryna była widoczna na frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników poszukujących lokalnego usługodawcy. Z doświadczenia wiemy, że większość użytkowników poszukujących lokalnej firmy, wpisuje zazwyczaj frazy z nazwą miejscowości np. „Agencja Marketingowa Lublin”. Są to frazy z bardzo wysokim potencjałem zakupowym, ponieważ użytkownicy poszukują faktycznego wykonawcy usługi, a nie informacji.

Co ważne – po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy niezawierającej miasta, algorytm Google ze względu na naszą lokalizację może wyświetlać wyniki lokalne, o czym wspominaliśmy wyżej. Pozycjonowanie lokalne może przejawiać się również odpowiednią optymalizacją wizytówki Google założonej w Google Moja Firma. Odpowiednia optymalizacja wizytówki, może sprawić, że będzie ona wyświetlana częściej w pierwszych wynikach na konkretne frazy kluczowe. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat pozycjonowania lokalnego, skontaktuj się z nami. Przygotujemy wstępną analizę strony internetowej i opracujemy potencjał pozyskiwania ruchu przy pomocy wyszukiwarki Google.

 

Zamów bezpłatną wycenę!

 

Skuteczna reklama lokalna w Google – co zrobić, aby zaistnieć?

Powyżej przedstawiliśmy garść informacji teoretycznych, które wprowadzały do procesu reklamy lokalnej. Jakie są praktyczne rozwiązania, które możemy wykorzystać przy wspomaganiu procesu pozycjonowania lokalnego? Otóż zaprezentujemy i opiszemy dwa z nich:

  • wizytówkę Google Maps przy użyciu Google Moja Firma,
  • właściwą optymalizację strony internetowej.

Są to dwa rozwiązania, od których warto zacząć, aby zrobić pierwszy krok do poprawy widoczności Twojej witryny. Pamiętaj, że dla firm stacjonarnych (tj. sklepy lub zakłady usługowe) pozycjonowanie lokalne to najcenniejsze źródło ruchu.

Google moja firma jako rozwiązanie marketingowe dla firm – co można zyskać?

Google Moja Firma to autorskie rozwiązanie od firmy Google dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Dzięki niemu możemy stworzyć bezpłatny profil firmowy, na którym można publikować dane adresowe działalności, zdjęcia i oferty wyróżniające wizytówkę od pozostałych.

Google Moja Firma umożliwia również analizowanie interakcji, w które wchodzą użytkownicy z wizytówką firmową. Jednym z najważniejszych elementów jest możliwość dodawania opinii i odpowiedzi. Klienci podczas poszukiwań sklepu/usługodawcy zwracają uwagę na zaangażowanie zespołu lub przedsiębiorcy. Warto więc wykorzystać tę funkcjonalność w działaniach wizerunkowych, budując reputację w oczach potencjalnych konsumentów i usługobiorców.

 

Zamów bezpłatną wycenę!

 

 

Odpowiednia optymalizacja strony internetowej

Optymalizacja strony internetowej pod zapytania lokalne związana się z wieloma aspektami technicznymi i contentowymi. Posiadając stronę internetową warto wyposażyć ją w takie elementy jak:

  • dane adresowe z widocznym adresem siedziby firmy, adresem e-mail i numerem kontaktowym;
  • tekst przedstawiający firmę i jej usług/produkty;
  • call to action nawołujące do wykonania akcji – np. nakłaniające do skontaktowania się z użytkownikiem;
  • personalizowane meta znaczniki (zawierające frazy, rozwinięcie zachęcające do odwiedzenia strony i call to action);
  • proces link buildingu.

Link building to nic innego jak pozyskiwanie linków prowadzących do Twojej strony internetowej. Jest to jednak proces wymagający konsultacji ze specjalistami SEO, aby był on prowadzony z zachowaniem odpowiednich wartości (tj. jakość i parametry witryn, z których pozyskiwane są linki czy też odpowiednia dywersyfikacja).

Algorytm Google jest na bieżąco aktualizowany. Dzięki temu jest on w stanie dopasować treści do zapytań użytkowników i tym samym pozbyć się stron, które są niskogatunkowe. Co oznacza strona niskiej jakości i co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak Twoja strona internetowa radzi sobie pod kątem optymalizacyjnym – skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy analizę kondycji strony internetowej Twojego biznesu i dzięki temu poznasz ją od strony technicznej. Dzięki temu dowiesz się, co można zrobić, by poprawić jej widoczność lokalną!

Optymalizacja strony internetowej to również elementy rozszerzone i znaczniki strukturalne. Informacje na ich temat przygotowaliśmy i omówiliśmy szerzej w kolejnych akapitach.

Dane strukturalne Local Business

Algorytm wyszukiwarki Google przemierzając i indeksując strony internetowe, nie zwraca uwagi na elementy wizualne. Dla algorytmu ważniejsze są rzeczy, których nie widać na pierwszy rzut oka – czyli kod strony internetowej, który jest analizowany pod kątem treści, linków, znaczników i wielu innych czynników (tj. prędkość ładowania strony, rozmiar i waga plików wykorzystanych przy budowie warstwy wizualnej).

W celu poprawy widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google warto zaimplementować znaczniki strukturalne, dzięki którym na zapytania użytkowników informacje z naszej strony będą mogły być wyświetlane w widocznym miejscu — na karcie graf wiedzy z informacjami. Znaczniki strukturalne Local Business są implementowane w strukturze strony internetowej. Jest to programistyczne działanie, dlatego warto powierzyć ten aspekt specjaliście, który będzie wiedział, co robi, aby nie uszkodzić struktury strony internetowej.

 

Zamów bezpłatną wycenę!

 

Podsumowanie – Przedsiębiorco! Co powinieneś zrobić?

Pozycjonowanie lokalne firmy to bardzo złożony proces. Wiele z elementów, które należy wykonać, powinno być tworzonych lub przynajmniej koordynowanych przez odpowiednich specjalistów, tak aby poprowadzić cały proces zgodnie z wyczekiwanymi założeniami. Niniejszy artykuł przedstawia tylko część informacji, które należy wiedzieć, jak zacząć być widocznym w internecie. Są elementy, które można zaimplementować samemu, ale są też takie, które wymagają specjalistycznej wiedzy. Vilaro to grupa specjalistów, którzy mają wieloletnie doświadczenie przy takich działaniach i bardzo dobrze wiedzą, co robić, aby zbudować wysoką widoczności w Google dla lokalnych firm. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o Twojej działalności. Wspólnie, znajdziemy najlepiej dla Ciebie spersonalizowane rozwiązanie, które pomoże Ci w zwiększeniu Twojej widoczności.

Kacper Szczypek

Kacper Szczypek

SEO Team Leader w Vilaro